galéria megtekintése

Párizs romlottabb fele

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 29. számában
jelent meg.


Csordás Lajos
Népszabadság

Toulouse-Lautrec grafikái a Szépművészetiben.

„Toulouse-Lautrec meglehetősen lump természetű ember volt, aki sokat ivott, éjjelezett, s így én, aki nem szerettem az éjjelezést, többnyire csak soirée-k korai óráiban beszélgettem vele. Ilyenkor nem győzött eleget hívni Ancourt nyomdájába, ahol ő mindennapos volt, litografálni. Az absynth-szag után a nyomdaszagot szerette a legjobban. Sokat rajzolt kőre” – írta Rippl-Rónai József lényeglátóan a korabeli párizsi éjszakai élet rajzi krónikásáról. Valóban, ez az arisztokrata származású, törpe növésű művész, aki a montmartre-i és a többi híres mulatókban, bordélyokban, zenés kávéházakban, cirkuszokban és színházakban élt és alkotott, egyfelől az alkohol, másfelől a képcsinálás rabja volt. Mintegy hatszáz festményt, háromszázhatvan litográfiát és több ezer rajzot, vázlatot készített rövid pályafutása során. Hajnalonta gyakran nem is haza, hanem nyomdába tért az átmulatott éjszakák után, és friss élményeit kőre rajzolta, így azonnal lehetett készíteni a sokszorosított nyomatokat, melyek még a ki sem hűlt élményt tükrözték.

Ismert motívumok és fülledt alvilág a litográfiákon
Ismert motívumok és fülledt alvilág a litográfiákon
Földi Imre / Népszabadság

A Szépművészeti Múzeumnak ezekből a litográfiákból tekintélyes gyűjteménye van, csaknem kétszáznegyvenet őriznek, s ezeket most teljes egészében be is mutatják a kedden délután nyíló Toulouse-Lautrec világa című kiállításon. „Legutóbb ötven éve, 1964-ben volt látható a teljes budapesti anyag. Ez a legnagyobbak közül való, s javarészt a múzeum XX. század eleji vásárlásaiból származik – mondja Gonda Zsuzsa kurátor.

 

– Az első nyomatok Toulouse-Lautrec halálának évében, 1901-ben kerültek a gyűjteménybe.”

A lapokon felvonul a XIX. század végi Párizs romlottabbik fele. A szereplők nagy részét szinte csak Toulouse-Lautrec rajzai révén emlegetjük ma már. A Montmartre-on kezdődött minden, a Moulin de la Galette-ben, a Fekete Macskában, Rodolphe Salis irányítása alatt. A helyet az 1880-as évek közepén Aristide Bruant, a szabadszájú kupléénekes vette át, s Nádsíp néven az egyik legfelkapottabb mulatót csinálta belőle. Kiszólásaiban, dalaiban a földig lehordta pénzes vendégeit, akik ezt élvezték, és fizettek. Nála táncolt a gumimozgású Kígyóember és La Goulue, a Torkos. Toulouse-Lautrec pedig a törzsvendégek között ivott és rajzolt. Itt készült festményeit ki is akasztották a Nádsípban, sőt ő készítette a hely több plakátját.

Aztán átpártolt a Joseph Oller által 1889-ben megnyitott Moulin Rouge-ba. A Torkos és a Kígyóember is oda szerződött. És Jane Avril, akinek tánca Toulouse-Lautrec egyik legszebb plakátjára kerül, jobb alsó sarkában egy szokatlanul odahelyezett bőgőcsigával. Plakátot fest zenés kávéházaknak, például a Le Divan Japonais-nek is, melynek vezető táncosnője a hosszú fekete kesztyűt viselő Yvette Guilbert. (De érdekes módon ezen nem ő a plakát fő alakja, hanem – micsoda ötlet – Jane Avril, aki nézőként bámulja Guilbert táncát.) Egy ideig rabjává válik Loie Fuller táncának is a Folies-Bergere-ben. Kedvenceit éveken át követi, rajzolja. Yvette Guilbertről külön sorozatot ad ki. Később egy angol és egy ír táncosnő, May Milton és May Belfort kelti fel a figyelmét egy zenés kaffában. Miltonról rajzolt plakátja évek múlva Picassót is megihleti. Az énekesnő Marcelle Lender is elbűvöli. Imádja a szőkéket, a vöröseket. Ez a végzete is: egyik modelljétől, Vörös Rózától elkapja a szifiliszt.

Mindenütt rajzol, ahol arra érdemes karaktert lát: ceruzája alatt színészek, prostituáltak, pincérek, kocsisok, zsokék és kerékpárversenyzők portréi születnek – ez utóbbiak világa sem volt idegen tőle, sőt a lovak, a lósport kiemelten érdekelte. A nyilvánosházak lányairól bentlakóként készített sorozata Elles (Ők) címmel jelent meg egy százpéldányos litográfia szériában, mely a budapesti kiállításon szintén látható a „piroslámpás” szekcióban, a színházak (külön-külön a páholyok és a színpad), a mulatók jelenetei, a barátok portréi mellett.

Bordélyok beavatottja, leszbikusbárok bennfentese. Ez az ő Tahitija – írja róla egyik legjobb monográfusa, Henri Perruchot, akinek a könyvét most a kiállítás alkalmából újra megjelentették magyarul. Ő említi, hogy a törpe zseni egy ideig származása és előkelő családja miatt álnéven festett mint „Tolau-Segroeg, montmartre-i magyar”. Sok magyar vonatkozása egyébként nincs életének. Fentebb olvashattuk, hogy ismerte például Rippl-Rónait, s egyszer megfestette Rigó Jancsit is főrangú kedvesével, Caraman-Chimay hercegnével egy páholyban. Ez a kép szintén látható most. Rigó szinte rémségesen csúnya rajta. Persze Toulouse-Lautrec nem szépíti ábrázoltjait. A szőrök, az orrlikak, a szeplők és bibircsókok le nem maradhatnak a képeiről.

Merész komponálás, különös átlátások jellemzik a műveit. Sokat tanult a korban oly divatos japán metszetekből. Sokat publikált lapokban, s litográfiái jó részét kisebb-nagyobb újságok árulták, például az egyik barátja, Natanson által szerkesztett Revue Blanche. Festett kottacímlapot, könyvborítót, menükártyát – mindből szemrevételezhetünk többet is a mostani kiállításon. Hatszáz olajképéből viszont csak egyet látunk most, egy bordélyházi jelenetet Ezek a hölgyek az ebédlőben címmel. A Szépművészeti Múzeum egyetlen tőle való olajképét. Vigasztalhatjuk magunkat azzal, hogy Toulouse-Lautrec egyenrangúnak tartotta litográfiáit az olajfestményeivel.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.