És a nappali sávhoz, a gyerekműsorokhoz mit szól?
Képzelheti, milyen szánalmasnak tartom. Én még olyan szerkesztőséget vezethettem a rendszerváltás után, ahol 100 millió volt a gyerekekre, kicsit több a gyerekfilmekre, ezenkívül volt egy Ifjúsági Stúdió, és egy másik csapat, amelyik a rajzfilmeket gyártotta. Ma jóval több kéne ugyanerre! De nincs. Ismétlés és ismétlés. Az is baj, hogy „gyerektelevízió” alatt manapság az óvodásokat érti minden csatorna – a tizenéveseket, a kamaszokat mintha elfelejtenék.
Nosztalgiázik?
Nem egészen. Tudja, tulajdonképpen azért haragszom erre a mostani világra, mert azt juttatja eszembe, hogy milyen jó volt nekünk régen – régen viszont azt vártuk, jöjjön már a rendszerváltás, hogy végre megmutathassuk, mit tudunk.
A nézők jó része a kereskedelmi tévék elindulása óta mégiscsak elpártolt.
Hogyne pártoltak volna el? Ha eltűnnek a műsorok, eltűnnek a nézők. A közönségtalálkozókon mindig azt mondtam a gyerekeknek: tanuljátok meg kikapcsolni a tévét, ha nem szól hozzátok, akkor menjetek inkább játszani vagy a könyvtárba. A könyvtárosok nem győztek hálálkodni, hogy ömlenek hozzájuk a gyerekek a Cimbora-feladataink kapcsán, és olvasnak, és írnak. És tényleg írtak, rengeteget, hozzánk is zsákszámra jöttek a levelek, saját versekkel.
|
Káldy Nóra és Juhász Jácint volt a műsorvezető, Cseh Tamás és Horgas Béla szerzeménye a főcímdal |
Jó verseket írtak?
Nagyon! Nekünk küldték el az első írásaikat hat-nyolc évesen, később aktív cimborák lettek, még később pedig már a saját gyerekeiket hozták a táborunkba. Lázár Ervin ötlete volt, hogy megadott szavak alapján írassunk szövegeket először néhány költővel, hogy megjöjjön a gyerekek kedve is. Zelk Zoltán, Horgas Béla, Tandori Dezső, Weöres Sándor örömmel segítettek. A játékot hiányolom a televíziózásból, meg hogy nem hangzik el József Attila, Weöres Sándor vagy Illyés Gyula neve…
Kit érdekel ma Illyés Gyula?
Nagyon fontos, hogy a legnagyobbjainkat megszerettessük az utódainkkal. Különben mire az a nagy nemzeti öntudat? Falnak tudnék menni, hogy mekkora magyarok tudunk lenni. Szerintem a magyar attól magyar, hogy tudja, kicsoda Illyés. Hogy kicsoda Kormos István, vagy éppen hogy József Attiláé az egyik legnagyobb költészet a világon. Ezt próbáltuk keresztülvinni annak idején, remek színészekkel, például Sebő Ferenc, Gryllus Dániel és Cseh Tamás által megzenésített versekkel. Bízom benne, hogy aki ezeken a műsorokon nőtt fel, még ha elmegy is az országból, azért belül úgy érzi, hogy „itt élned, halnod kell.”
|
A Cimbora ültette képernyő és könyvek elé a kiskamaszokat |
Nem túl porosak a régi adások?
Lassúak. Szerintem a személyes találkozások, a táborok, Cimbora-klubok segíthetnek abban, hogy a gyerekek ne csak az állandóan ömlő, erőszakos szeméttel találkozzanak. Szerencsére sok olyan könyvtáros és pedagógus van, aki ezt szívügyének tekinti. A gyerekek mindenhol azzal búcsúznak: mikor lesz a folytatás?
És mikor lesz?
Legközelebb májusfát állítanánk a Várkert Bazárban.
Nem kíváncsiak a Petőfi TV-re
A nagy csinnadrattával beharangozott Petőfi TV-nek alig van nézője – derül ki a nézettségi adatokból. Az M2-n, a gyermekműsorok után, 20 órakor kezdődnek a Petőfi TV műsorai, az állami média ezzel a csatornával a fiatalokat akarja elérni. Az adatok szerint a gyermekműsorok jóval népszerűbbek a Petőfi TV-nél. Hétfőn az állami média 5 tévécsatornájának 30 legnézettebb műsora közé tíz M2-es produkció jutott be, de csak gyermekműsorok: a Gyerekhíradó, az Esti mese és több rajzfilm. A Petőfi TV-re hétfő este 8-tól 9-ig a teljes lakosság körében 40 ezren voltak kíváncsiak, a 18–49-es korosztályban 26 ezren. A rá következő órában a teljes lakosságban 21 ezerre, a 18–49-es korosztályban 10 ezerre esett a nézettség. A 18–49-es korosztályból ugyanebben az idősávban több mint 400 ezren nézték az RTL Klubot és hozzávetőleg 200 ezren a TV2-t. (B. I.)
Ha holnap felhívnák, hogy térjen vissza a tévéhez, vállalná?
Nem. A jövő nem a tévéről szól. A múlt században Elek apó a Cimbora újságban szólt a gyerekekhez, mi a 70-es, 80-as években a televízión keresztül értük el őket, most pedig az internet a legkedvesebb játékszerük.
Névjegy
É. SZABÓ MÁRTA Gyermekkönyvtáros, a Budapesti Egyetemi Színpad szerkesztője, 1971-től 1999-ig a Magyar Televízió szerkesztője, 1992 és 1997 között a Gyermek és Ifjúsági Szerkesztőség vezetője.