galéria megtekintése

Nagypapi négy húron

0 komment


Horváth Gábor

A cigányok cigánynak érzik, a klasszikus zenészek ölni tudnának a vonókezeléséért, legendát írt Django Reinhardttal, játszott Davisszel és Menuhinnal, de az élet nem csupa habos torta. Stéphane Grappelli évekig a párizsi Hiltonban igyekezett túlhegedülni a tányérok csörgését.

Ha már tányér, Yehudi Menuhin olyan zsonglőrhöz hasonlította, aki tányérokat hajigál a levegőbe, de sosem esik le egy sem. Stéphane Grappelli auto­didakta virtuóz volt: járt ugyan zeneiskolába, de ott zongorázott és a szolfézst magolta. A hegedűre azért volt szüksége, mert a zongorával nehéz lett volna házról házra járva koldulni.

Stéphane Grappelli nem csak a színpadon, az asztalnál is megállta a helyét
Stéphane Grappelli nem csak a színpadon, az asztalnál is megállta a helyét
Allan Warren

Na már megint egy nyomorgó zenész, gondolhatja az olvasó, és nem jár messze az igazságtól. Az 1908-ban született Grappelli „dickensinek” minősítette saját gyermekkorát. Négyéves volt, amikor anyja meghalt, olasz származású apja klasszikus filozófusokat fordított, elképzelhető, mennyit keresett vele. Az még a jobbik eset volt, hogy a kis Stéphane, a világhírű balerina Isadora Duncan nevelőintézetébe került, itt legalább megismerkedett Debussy és Ravel zenéjével. Ám az első világháború kirobbanásakor a papát behívták az olasz hadseregbe, fiát árvaházra bízta, és kiment a frontra. A gyerekek verekedtek az ételért, Grappelli legyeket fogdosott, az mégiscsak hús. Az apa aztán visszatért, magához vette Stéphane-t, de amikor újra megnősült, elköltözött Strasbourgba. A tizenöt éves Grappelli úgy döntött, marad Párizsban. Napi hat órát zongorázott egy némafilmeket játszó moziban, maradék idejében amerikai dzsesszlemezeket hallgatott. Bekerült egy tánczenekarba, ahol társai egy részeg hajnalon meghallották, hogy hegedülni is tud.

 

Kölcsönkértek egy hangszert, és elámultak. Attól kezdve nem volt többé zongorista, bár néha még oda-odaült a billentyűk elé, sőt szaxofonosnak sem volt kutyaütő.

A későbbi sikerek sem feledtették el vele, milyen csórónak lenni. Hosszú élete során mindig spórolós maradt, bár nem vetette meg az örömöket sem. Öregkorára bolondos ingei mellett a belőle áradó örök derű vált a fő jellemzőjévé. Magánélete ugyanakkor nem nélkülözte a különös fordulatokat. Párizsban lánya, tőle pedig unokája született, legnagyobb szerelmét Londonban német bomba ölte meg, aztán évtizedekig egy férfival élt. A színpadon közben egy pillanatig sem volt melankolikus vagy pláne szomorú. Vonója alól valósággal dőltek a zenei ötletek, tisztán, dallamosan, mégis „dzsesszesen” játszott, és úgy érezte a szvinget, mintha tényleg roma vagy afrikai vér csorogna az ereiben.

Először a Montmartre-on futott össze Django Reinhardttal. Három évvel később, 1934-ben Londonban egymással szemben lévő hotelekben volt szerződésük. Az egyik szünetben, amíg Grappelli húrt cserélt a hegedűjén, Django előszedte a gitárt. Még abban az évben megalakult az európai dzsessz első saját, eredeti szenzációja, a Hot Club de France kvintett. A mámornak csak a második világháború vetett véget. Épp Londonban voltak, Reinhardt hazarohant a családjához, Grappelli maradt, és mint mesélte, azokkal játszott, akiket nem hívtak be katonának: egy vak zongoristával és egy féllábú bőgőssel. (Na jó, a vak zongoristát később Sir ­George Shearingnek hívták…)

Aztán jött a rock és a „szabad” dzsessz, Grappelli pedig visszavonult a fix jövedelmet jelentő vendéglátóiparba: a párizsi Hilton zömmel amerikai vendégei nem is sejtették, ki húzza nekik a talpalávalót. Mondjuk az 1969-es Newporti Dzsesszfesztivált szétverő egyetemistákat se sokat érdekelte, kivel szúrnak ki. A zenészt, mint annyiszor, most is az angolok mentették meg: egy 1972-es tévéműsorban összehozták a kísérletező kedvű Yehudi Menuhinnal, s a következő negyedszázad már csak az egyre újabb sikerekről szólt. Amerre csak megfordult, mindenhol lelkesedést váltott ki, 1991-es budapesti koncertje sem volt kivétel.

Akkor már a hegedű nagypapijának hívták, de egészen 89 éves korában bekövetkezett haláláig rendületlenül húzta. Sőt, a hozzáértők szerint technikája egyre jobb, stílusa még színesebb, gazdagabb lett. Mindezt úgy, hogy a zenekari próbákat leszámítva sosem gyakorolt. A fellépések előtt jól bevacsorázott, elszívott egy nem is csak feltétlenül dohányt tartalmazó cigit, fogta a hegedűjét, és már a gondolattól elmosolyodott, hogy most mindjárt zenélni fog.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.