Az Év Könyve következő jelentésírója az egyik legnépszerűbb kortárs író, akit szenvedélyesen érdekel az ország jelene. Tehát a múltja és jövője is.
Vámos Miklóst aligha kell bemutatni az olvasóknak, regényei sok tízezres példányban fogynak, némely könyve harminc-negyven kiadást megért, már életműsorozata is elindult: az Európa 2018-ig évente két korábbi kötetét adja ki újra. A 66 éves szerző külföldön is a legismertebb kortárs magyar írók közé tartozik. Franciaországban jártam olyan eldugott könyvesboltban, ahol három magyar író volt kapható: Márai Sándor és Kertész Imre mellett ő volt a harmadik.
Nem volt még 19 éves, amikor novelláit a kor egyik legrangosabb irodalmi lapja, az Új Írás közölte. Ezután sorra kapta a felkéréseket, színdarabokat írt, filmgyári dramaturg lett, megírta a Csók, Anyu című filmet, majd mivel az Egyesült Államokban bemutatták egy darabját, odament és évekre ott maradt. Többek közt filmtörténetet tanított, és írt a The New York Times, a The Washington Post és a The Nation számára. A rendszerváltás hírére jött haza, s azóta is ontja magából a regényeket, a legfontosabbak: az Apák könyve, az Anya csak egy van, A New York–Budapest metró, a Sánta kutya és a Szitakötő.
Az Év Könyve sorozatunk kapcsán – amelyben a Tudjukkik ügynökének, Gullivernek a magyarországi jelentéseit közöljük hétről hétre – azt mondta: szerinte elég vakmerő idea, hogy Gulliver (akit egyébként ő kényszeresen kb. így ejtene: Gálivör) a mai Magyarországra venné az irányt, ravasz szerzője, Swift regényírói szempontból izgalmasabb célpontokra küldené. Magyarország egyfelől minden erejével hasonlítani szeretne a (régebben) úgynevezett művelt Nyugatra – véli Vámos – , másfelől egyre kevésbé hasonlít arra.