Erdei Katalin 1984 februárjában készült felvételén ez a furcsa busz nem utasokat, hanem árut szállít. Olyan termékeket, amelyekért rendszerint a városba, a szomszédos nagyobb településre vagy a járásszékhelyekre kellett buszozni, vonatozni, kerékpározni, motorozni. E furcsa mozgó bolt elindításának oka pedig a párt és a kormány egyértelmű üzenete volt a magyar vidéknek: tarthatatlanná vált a városok és az aprófalvak ellátásában jelentkező, egyre nyilvánvalóbb különbség. Ezzel párhuzamosan megjelent az aggodalom: ha elszalad a lakosság fogyasztása, és azonos kivitel mellett tovább nő az import, az óhatatlanul a nemzetgazdaság egyensúlyának felborulásához vezet.
Az új, vásárlásra csábító termékeket azonban nem lehetett eltitkolni, hiszen éledezett a magyar reklám. Mindenki eladni akart – magyar terméket, import alapanyagból. Csak a Tomiból például hétféle mosóporváltozatot kínált a gyártó, ráadásul egyre agresszívabban, hiszen ezeknek a termékeknek a hirdetései uralták a tévé reklámblokkjait, a képeslapok hirdetési oldalait. Újfajta öblítők, szappanok, üdítők kínálták magukat csinos lányok segítségével, s most már örök titok marad, hogy a látványcsapdán kívül mi a fenét keresett egy új traktor hirdetésein az a sok bikinis nő. S ha valaki egyszer venné a fáradságot, hogy tudományos alapossággal feldolgozza azoknak az éveknek a reklámfilm-, laphirdetés- és kártyanaptár-termését, meglepetéssel tapasztalná, hogy még az állami szerencsejátékot, a műtrágyát, sőt, a kazánokat is velük hirdették.
A szövetkezetek a maguk apró falusi boltjaival egy darabig derekasan helytálltak ebben az egyenlőtlen versenyben, aztán bámulatos gyorsasággal fejleszteni kezdtek. A cégeknek és a vidéki vásárlóknak attól kezdve sokkal több konfliktusuk volt a helyi bolt konzervatív vezetőjével, aki valamiért nem volt hajlandó megérteni, hogy a Baba mellé most már Amo szappan is kéne. Az árut akkoriban már ingyen nejlonszatyorba csomagoló, évszakváltásonként újabb és újabb akciókkal jelentkező Skálával szemben pedig esélyük sem volt.
Hogy a boltbuszos kísérlet miként zárult, nem tudni. Tanyaközpontokba, apróbb falvakba a postán leadott bevásárlólista alapján érkezett mikrobusszal a megrendelt áru, aminek különösen nagy jelentősége lett a magyar ipar leépülésekor, amikor a bevásárlásra is alkalmas ingázás is megszűnt.
A Skála nejlonzacskóinak árfolyama egy darabig még tartotta magát Moszkvában, aztán annak a biznisznek is vége lett.
A Képmentő rovat 2007 márciusa óta jelenik meg a Nolon és a lapban. A képeket Rédei Ferenc válogatja a Népszabadság gazdag fotóarchívumából.