galéria megtekintése

Mennyei metal, igei rap

2 komment


Csepelyi Adrienn

Kedd este megtöltötte a Sport­arénát a Hillsong Worship. Az ausztrál keresztény együttes dicsőítő estjére a környező országokból is idezarándokoltak a rajongók. Imádság és zúzás, igehirdetés és stadionrock – betekintés a könnyűzene párhuzamos dimenziójába.

Ha azt mondjuk: keresztény zene, legtöbben valami elavultra és áhítatosra gondolnak. A popzenében legmarkánsabban a gospel van jelen: azon túl, hogy a soul és több más műfaj gyökerének tekinthető, világi előadók is előszeretettel nyúlnak hozzá, vegyük csak Elvis 1972-es, He Touched Me albumát. Bár a rockzenét sokan élesen szembeállítják a keresztényi értékekkel, kézenfekvő volt, hogy a dicsőítésnek kialakuljon valamilyen modern formája, amelyben fiatalok is megélhetik saját hitüket. A hatvanas évek Jézus-mozgalmának hippi követői megtérésük után megváltozott üzenettel bár, de megőrizték zenei stílusukat – ez a közeg szolgált inkubátorként sok mai keresztény műfaj számára. Az első keresztény rockszám a The Cru­saders (nem az azonos nevű dzsessz-soul banda!) nevéhez köthető.

A nemzetközi anyacégként is működő Hillsong képes a világi zene színvonalát elérni
A nemzetközi anyacégként is működő Hillsong képes a világi zene színvonalát elérni
ez az a nap.hu

A Grammy-gálán több kategóriában is díjazzák a keresztény pop előadóit. A műfaj főként a karizmatikus egyházak követőinek körében népszerű, az ausztrál Hillsong pedig – amelynek van londoni és kijevi „leányvállalata" is – egyértelműen a műfaj sztárja. „A Hillsong képes volt újat hozni a világi popzenétől némileg lemaradt keresztény zenébe, és folyamatosan megújulni – mondja Márton, aki maga is ott volt a koncerten.

 

– A rockosabb dallamoktól az imádó dalokig minden téren képesek a keresztény zenei világból kiemelkedőt, a világi zenék szintjét is bőven elérőt alkotni.

Nem véletlenül szokott az ausztrál toplistákon is jó eredményt elérni." A koncerteken kivetítik a szöveget, hogy minél többen énekelhessenek, a számok között pedig az Urat dicsőítik. Zeneileg azonban szinte nincs különbség a világi és a keresztény előadók között. Az idei Grammy-jelölt Chris Tomlin számai például a Coldplay bármelyik albumán szerepelhetnének, TobyMac pedig úgy evangelizál rapszövegeiben, mintha csak partizásra invitálna.

Létezik keresztény punk, a keresztény metalt hívják white (fehér), illetve heavenly (mennyei) metalnak is. A legextrémebb vonulat az úgynevezett unblack metal, ami a sátánizmustól sem idegen black metal „megtérített" verziója. Számos keresztény bandának komoly „világi" rajongótábora van: ilyen a hörgéssel megspékelt poszthardcore-t játszó floridai Underoath vagy a ­seattle-i Emery, a június 14-én a Budapest Parkba érkező metalcore-banda, az August Burns Red, de a The Almost rockos-powerpopos világa sem dohos imaházakat juttat eszünkbe.

Sebestény Balázs zeneipari szakember, a ShortScore.net főszerkesztője kiemeli: fontos, hogy ne keverjük össze azt, hogy egy együttes tagjai keresztények, azzal, hogy egy banda kifejezetten keresztény üzenetet közvetít. A szakember szerint a keresztény műfajok üzletileg is fontos szegmensei a popzenének, számos kiadó erre szakosodik, saját zenei fesztiváljaik vannak.

„A Southpark című rajzfilmben azzal poénkodtak, hogy Cartman sokkal gyorsabban meggazdagszik, ha keresztény bandát alapít. Európában egyébként sajátos a keresztény együttesek fogadtatása: sok közülük Amerikában dicsőítő koncerteket ad, a mi kontinensünkön azonban nem esik szó vallási kérdésekről a színpadon, mert bár a banda zenéjéért rajong, a közönség egy része nemhogy nem tagja valamilyen gyülekezetnek, de nincs is tisztában azzal, hogy keresztény zenét hallgat."

Ebben annak is szerepe lehet, hogy a katolikus egyház nem lelkesedik a keresztény popzenéért. A kétezres évek óta egyre több viszont a katolikus hiphopelőadó az undergroundban, Brazíliában pedig a hiphop és a gospel lépett frigyre a karizmatikus egyházak zászlaja alatt. A keresztény rap a műfaj fejlődésének korai szakaszában megjelent: Stephen Wiley 1985-ben adta ki Bible Break című lemezét.

A Southpark egyik epizódjából megtanulhattuk: semmi különbség a keresztény és a világi dalok szövege között, elég, ha a Jézus szót kicseréljük arra, hogy bébi:

Idehaza kevés a keresztény zenét játszó előadó. Jelentős részük a Hit Gyülekezetéhez köthető – Pajor Tamás és az Amen új lemezéről a minap írtunk. A The Voice-ban épp egy Hillsong-dallal aratott nagy sikert Henderson Dávid; a M.Is.K.A (Mi Isten Követői vAgyunk) együttes pedig, amelynek énekese evangélikus teológus, pop-punkban utazik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető