Nem kéne megírni az Árnyas főutca című elbeszélés kritikáját, mert írója, Márton László megteszi azt maga a mű vége felé.
A karcsú könyv „a legszűkebb értelmiségi rétegnek szóló olvasmány, vagy inkább annak sem szól, mert olvasmánynak aligha nevezhető”. És hát furcsa lenne kritikát írni egy műről, amely már 1999-ben megjelent.
Ám most a boltokba került az elbeszélés második kiadása, és a Saul fia sikere kapcsán újra a holokauszt ábrázolásának határairól vitatkozik a fenti idézetben megszólt szűk értelmiségi réteg. És ha a határokat említettük, rögzíthetjük: ahol a Saul fia a nyugati peremvidék, ott az Árnyas főutca a keleti. Míg a film azt állítja, a megsemmisítő tábor valóságát képes megmutatni, és a létező legkomorabb arccal közelíti az emberiség ősbűnét, addig a könyv tapogatva keresi, hol vannak a mai Magyarországon az együttérzők, a gyászolók, az emlékezők. Márton László is stílust teremt ehhez, ahogy Nemes Jeles László tette.