– Azóta nagyon vigyázok. De áttérve a dolog lényegi részére, ha valaki kidob a szemétbe egy képet, és én abban meglátok valamit, ami neki a büdös életben nem jutott az eszébe, az az én képem lesz. Tudom, hogy sokan mást gondolnak. Ott van az a kép is (mutatja), amelyen a kisgyerek ugrik a vízbe. Közben leejtették, a negatív tele lett homokkal. Valaki erre azt mondja, homokos lett a negatív, és eldobja. Én viszont húsz év múlva a kezembe véve azt mondom, ez éppen így jó, a figura furcsa pózba merevedve, körülötte mindenféle szemcsék, olyan, mint egy vízen járó Krisztus... Vagy a Lukács vizébe ugró férfi, aki körül megrohadt a negatív: ha én azt is belekombinálom a képbe, attól már az én fotográfiám, amihez többé senkinek semmi köze. Nekem az tetszik, amit a véletlen hozott létre.
– Ami akkor még avantgárd gondolatnak számított, mára beérett és kortárs fotódivat is lett belőle. A hóruszos gondolkodás volt a népszerű Fortepan online gyűjtemény egyik ihletője is. De menjünk az elejére: miért kezdett ilyesmiket gyűjteni?
– Egyrészt már a hőskoromban kukáztam, másrészt ebben nőttem föl. Édesapám fotográfus volt, hétvégén és vakációk idején rendszeresen „röhögős és csöpögős"-t csinálni jártunk vidékre. A röhögős ugye, a röhögős, a csöpögős pedig amikor például egy esküvőn vagy eseményen fotóztál, aztán az autóban gyorsan kidolgoztad a képeket. Apám szocdem volt, aki az egyesüléskor nem állt át a kommunista pártba, ezért sem ő, sem édesanyám nem kapott munkát. Anyám később géptörlőként használt rongyokat vasalt, apám pedig iparengedély híján egy feltehetőleg besúgó fényképésztől bérelt iparengedéllyel járta a vidéket.
– Ez volt az ősforrás.
– Az egész gyerekkoromat végigfényképeztük, később turkáltam lomtalanításokon. Oláh Gáborral aztán forgattunk is erről egy filmet. Ennek híre ment, így ajándékba is kaptam képeket, például valaki Sydney-ben a hídon úgy ejtette le a fényképezőgépét, hogy közben az elsült. Előhívatta, és az egyik kockán azt látta, a hídkorláton keresztül, esés közben elmosódva látszik a városkép – betette egy borítékba, mert tudta, én majd biztos örülök neki. Később egy Kepes beszélgetős műsor vendégeként látott-hallott egy bolgárkertész srác. Ő olyan képet küldött, ahol egy Schwarzenegger-plakát előterében áll a szobájában, és azt írta hozzá, annak hatására, amit én a műsorban elmondtam, jött rá, éppen úgy áll, mintha Schwarci a plakáton pont az ő halántékához tartaná a pisztolyt. Ez is fotótörténet. Vagy amikor Kenedi János, akivel szamizdatokat szerkesztettünk, egyszer a hóna alól előhúzott egy hatalmas piros albumot, hogy az nálam lesz a legjobb helyen. A Szabad Nép fotósainak ajándéka volt Rákosi elvtárs 60. születésnapjára.
– Még ma is gyűjt?
– Már nem olyan hevesen, inkább személyre szólóan kapok, de ha ne adj' isten, lomtalanításon meglátok valamit, azért kiszállok a kocsiból. Mára olyan gyűjteményem van, tulajdonképpen nemigen kell több. A digitális átváltásig a színes amatőr vonal is elég erősen megvan, de ezt még nem merem használni.
– Mert ötven éven belül van?
|
Hórusz Archívum |
– Egyszer majd ez is sokat fog érni. Nem szeretnék nagyképűnek tűnni, de itt már szinte minden megvan az emberi tulajdonságokból, a véletlenből...
– Hol tárolja?
– Részben itt a lakásban, részben a földszinten bérelek egy tárolót.
– Ma is foglalkozik velük? Szortíroz, válogat?
– A sikertelenség azért elveszi az ember kedvét. Néha már csak azt gondolom, ez egy egyszemélyes művészeti jellegű gyűjtemény, és ha egyszer feldobom a talpamat, még a feleségem sem tudja majd, melyik a talált kép és melyik az én személyes negatívom benne. Nehéz dolog, ha ennek az országnak nem kell semmi ilyesmi.
– És ajánlgatja? Galántai Györgyék sokáig veszélyben lévő kortárs Artpool-gyűjteménye végül a Szépművészeti Múzeumhoz került.
– Néhányszor megpróbáltam, nekem is ajánlgatták, hogy Sándor, ez a szoba a magáé, teljesen külön ide berakjuk. De aztán eltelik két év, és már közöd sincs hozzá többé. És ezt azért nem szeretném. Talán megint nagyképűség, de ezt összegyűjteni – ehhez én is kellettem. Forgách Péter negyven év munkájától volt kénytelen megválni, amikor valaki egy irodában kitalálta, hogy kötelezően adjon be mindent a filmarchívumba. Akiknek mellesleg úgy kellett ez, mint púp a hátukra.
Véletlengyűjtemény
Véletlenek, kompozíciós, technikai és tárolási hibák áldozatául esett privát fotók, amelyek éppen a kisebb-nagyobb malőrökből nyertek újabb jelentést. A Hórusz Archívum afféle képi elszólások enciklopédiája, amely az egyiptomi Hórusz istenről kapta a nevét: a sólyomfejű isten szeme mindent befog, ezért a teljesség és a megújulás jelképe is volt. A körülbelül kétmillió darabból álló privátfotó-gyűjtemény több mint negyvenéves. A civil fotók témáit mi, civilek ismerjük a legjobban: családi események, utazások, emberek különleges helyeken, különleges pózokban. Az exponálás pillanatában azonban olykor valami váratlan történik. Kardos Sándor ezeket az erősen esztétikai véletleneket szereti bennük, mert szerinte a véletlen mindig holmi magasabb hatalmaktól jön.
– És a képek kiállításokon járják még az országot, a világot?
– Most volt egy kétméteres falam a Műcsarnok fotós kiállításán, Mayer Mariann kért olyan roncsolt képeket, amiken például cigarettával égetik ki a gyűlölt személyt vagy a dagerrotípiát kettévágták mondjuk ollóval, hogy a férj ne legyen már rajta. Illetve van egy dobozom a már idézett Nagy Ugrásokkal: a lukácsos férfi, amely később a Sexepil zenekar lemezborítójára került, de van benne egy éppen 45 fokos szögben álló, lerobbantott gyárkémény is.
– Nem tudom eldönteni, maradt-e még ambíció önben, vagy szinte szégyelli a gyűjteményét, amiért a külvilág nem küld róla elég határozott visszajelzéseket?
– A világ is elég szar állapotban van, mi ebben a civilizált világ legaljára kerültünk. Krasznahorkai László éppen Amerika fél tucat városában tart felolvasásokat. Hallott erről itthon bármit is? Mára sikerült úgy odahatni, hogy ez a nép nem ismeri a múltját és az igazi hőseit, kik például a kiváló írói, művészei. Madách írta a naplójában, hogy többet ér egy növény őshonosan, mint száz az üveg alatt. Ő ezt arra hozta példának, hogy miért nem volt Mátyásnak folytatása.
– Két dolog következhet ebből: egyrészt nálunk ilyen sosem létezett, csak mindig elragadnak az értelmiségi illúzióink, másrészt valakik valamit mostanság brutálisan elrontottak. Nyilván mindkettő érvényes, bár egyik sem hangzik valami szépen.
– Lassan kádárista leszek, mert mögötte legalább fenyegetően ott állt a szovjet és a kínai kommunista párt milliárdnyi emberrel, neki ennek az árnyékában kellett lavíroznia. A mostani rendszerről mindig Hamvas jut az eszembe, egy soha meg nem jelent '56-os tanulmányában kérdezte magától: ha nem jönnek be az oroszok, akkor mi lett volna? Bejöttek volna a magyarok. Most ezt éljük. Más alkalommal a balassagyarmati börtönben forgattam, ahol be akartunk menni egy folyosóra, és szokás szerint kerestük hozzá a smasszert. Csak három csíkos ruhás ember állt ott, kérdeztük tőlük, hol a felügyelő. Kihúzták magukat büszkén: itt nincs smasszer, mi magunkat őrizzük. Minket ma sem kényszerít senki semmire.
– Akkor viszont a Fidesz nagyon rátalált a magyar néplélek aktuális állapotára.
Zseniális és ördögi egyszerre, amit művelnek. Rátaláltak, igen, és a nemzeti mellveréssel tulajdonképpen az igazi nemzetet semmisítik meg. Én most már túl vagyok a hetvenen erősen, és pár hónapja végiggondoltam az életemet. Elkezdtem a gettóban, Szálasi alatt, és mióta az eszemet tudom, mindig arra vártam, hogy vége legyen annak, amiben éppen élek. És ez nem csak a Fidesz teljesítménye.
Névjegy
„Az a célom, hogy kicsit mindig más, addig szokatlan megvilágításba helyezzem a világot" – vallja a 72 éves Kardos Sándor, a Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr, rendező és fotográfus. Volt nyomdai segédmunkás, aztán az ELTE magyar-népművelés szakán, majd a Színház- és Filmművészeti Főiskolán operatőrként végzett. Rendezett és fényképezett több mint 30 játékfilmet, száznál több tévéfilmet és kisjátékfilmet, a nevéhez olyan filmek köthetők, mint a Kis Valentino, az Álombrigád, az Egészséges erotika, az Eldorádó vagy A hídember. Jelenleg a Metropolitan Egyetem operatőr szakán tanít, de a folyamatos kísérletezésben is élen jár: legutóbb a lóversenyeken használt célfotókamerával, illetve a hat objektívből álló és távvezérelt minirobotra szerelt gömbkamerával készített díjnyertes filmeket. Utóbbi Hollywoodban is díjat kapott, mert 360 fokban képes látható filmes teret teremteni.