galéria megtekintése

Magunkat őrizzük

0 komment


Torma Tamás

Mindannyian ismerjük, ahogy a fénykép kimerevíti a pillanatot. Kardos Sándor privátfotó-gyűjteményét, a Hórusz Archívumot ötven éve építgeti. Hosszú csend után újra szerepelt a Műcsarnok fotográfiai kiállításán.

– Régóta nem hallottunk a Hóruszról, pedig véletlen privát fotói már a nyolcvanas években komoly ismertségnek és hírnévnek örvendtek.

Azóta viszont a legrosszabb mintákat követve nálunk is óriásivá lettek a személyiségi jogok. Utoljára 6-8 éve, a Tavaszi Fesztivál plakátjára kitett szemüvegeskislány-fotó miatt perelt be a képen még gyerekként látható idős hölgy. És nyert is. Egymilliót kellett fizetnem neki, pedig egyértelmű volt, hogy a képet azt apám csinálta róla, de ötven év elteltével már nem számít a szerzői jog... és ki gondolta volna, hogy még él. Ma a híradóban a gyilkost nem kell kitakarni, őt ki kellett volna...

Utána jött a teljes visszavonulás?

 

Azóta nagyon vigyázok. De áttérve a dolog lényegi részére, ha valaki kidob a szemétbe egy képet, és én abban meglátok valamit, ami neki a büdös életben nem jutott az eszébe, az az én képem lesz. Tudom, hogy sokan mást gondolnak. Ott van az a kép is (mutatja), amelyen a kisgyerek ugrik a vízbe. Közben leejtették, a negatív tele lett homokkal. Valaki erre azt mondja, homokos lett a negatív, és eldobja. Én viszont húsz év múlva a kezembe véve azt mondom, ez éppen így jó, a figura furcsa pózba merevedve, körülötte mindenféle szemcsék, olyan, mint egy vízen járó Krisztus... Vagy a Lukács vizébe ugró férfi, aki körül megrohadt a negatív: ha én azt is belekombinálom a képbe, attól már az én fotográfiám, amihez többé senkinek semmi köze. Nekem az tetszik, amit a véletlen hozott létre.

Ami akkor még avantgárd gondolatnak számított, mára beérett és kortárs fotódivat is lett belőle. A hóruszos gondolkodás volt a népszerű Fortepan online gyűjtemény egyik ihletője is. De menjünk az elejére: miért kezdett ilyesmiket gyűjteni?


Hórusz Archívum

Egyrészt már a hőskoromban kukáztam, másrészt ebben nőttem föl. Édesapám fotográfus volt, hétvégén és vakációk idején rendszeresen „röhögős és csöpögős"-t csinálni jártunk vidékre. A röhögős ugye, a röhögős, a csöpögős pedig amikor például egy esküvőn vagy eseményen fotóztál, aztán az autóban gyorsan kidolgoztad a képeket. Apám szocdem volt, aki az egyesüléskor nem állt át a kommunista pártba, ezért sem ő, sem édesanyám nem kapott munkát. Anyám később géptörlőként használt rongyokat vasalt, apám pedig iparengedély híján egy feltehetőleg besúgó fényképésztől bérelt iparengedéllyel járta a vidéket.

Ez volt az ősforrás.

Az egész gyerekkoromat végigfényképeztük, később turkáltam lomtalanításokon. Oláh Gáborral aztán forgattunk is erről egy filmet. Ennek híre ment, így ajándékba is kaptam képeket, például valaki Sydney-ben a hídon úgy ejtette le a fényképezőgépét, hogy közben az elsült. Előhívatta, és az egyik kockán azt látta, a hídkorláton keresztül, esés közben elmosódva látszik a városkép – betette egy borítékba, mert tudta, én majd biztos örülök neki. Később egy Kepes beszélgetős műsor vendégeként látott-hallott egy bolgárkertész srác. Ő olyan képet küldött, ahol egy ­Schwarzenegger-plakát előterében áll a szobájában, és azt írta hozzá, annak hatására, amit én a műsorban elmondtam, jött rá, éppen úgy áll, mintha Schwarci a plakáton pont az ő halántékához tartaná a pisztolyt. Ez is fotótörténet. Vagy amikor Kenedi János, akivel szamizdatokat szerkesztettünk, egyszer a hóna alól előhúzott egy hatalmas piros albumot, hogy az nálam lesz a legjobb helyen. A Szabad Nép fotósainak ajándéka volt Rákosi elvtárs 60. születésnapjára.


Hórusz Archívum

Még ma is gyűjt?

Már nem olyan hevesen, inkább személyre szólóan kapok, de ha ne adj' isten, lomtalanításon meglátok valamit, azért kiszállok a kocsiból. Mára olyan gyűjteményem van, tulajdonképpen nemigen kell több. A digitális átváltásig a színes amatőr vonal is elég erősen megvan, de ezt még nem merem használni.

Mert ötven éven belül van?


Hórusz Archívum

Egyszer majd ez is sokat fog érni. Nem szeretnék nagyképűnek tűnni, de itt már szinte minden megvan az emberi tulajdonságokból, a véletlenből...

Hol tárolja?

Részben itt a lakásban, részben a földszinten bérelek egy tárolót.

Ma is foglalkozik velük? Szortíroz, válogat?

A sikertelenség azért elveszi az ember kedvét. Néha már csak azt gondolom, ez egy egyszemélyes művészeti jellegű gyűjtemény, és ha egyszer feldobom a talpamat, még a feleségem sem tudja majd, melyik a talált kép és melyik az én személyes negatívom benne. Nehéz dolog, ha ennek az országnak nem kell semmi ilyesmi.

És ajánlgatja? Galántai Györgyék sokáig veszélyben lévő kortárs Artpool-gyűjteménye végül a Szépművészeti Múzeumhoz került.


Hórusz Archívum

Néhányszor megpróbáltam, nekem is ajánlgatták, hogy Sándor, ez a szoba a magáé, teljesen külön ide berakjuk. De aztán eltelik két év, és már közöd sincs hozzá többé. És ezt azért nem szeretném. Talán megint nagyképűség, de ezt összegyűjteni – ehhez én is kellettem. Forgách Péter negyven év munkájától volt kénytelen megválni, amikor valaki egy irodában kitalálta, hogy kötelezően adjon be mindent a filmarchívumba. Akiknek mellesleg úgy kellett ez, mint púp a hátukra.

Véletlengyűjtemény

Véletlenek, kompozíciós, technikai és tárolási hibák áldozatául esett privát fotók, amelyek éppen a kisebb-nagyobb malőrökből nyertek újabb jelentést. A Hórusz Archívum afféle képi elszólások enciklopédiája, amely az egyiptomi Hórusz istenről kapta a nevét: a sólyomfejű isten szeme mindent befog, ezért a teljesség és a megújulás jelképe is volt. A körülbelül kétmillió darabból álló privátfotó-gyűjtemény több mint negyvenéves. A civil fotók témáit mi, civilek ismerjük a legjobban: családi események, utazások, emberek különleges helyeken, különleges pózokban. Az exponálás pillanatában azonban olykor valami váratlan történik. Kardos Sándor ezeket az erősen esztétikai véletleneket szereti bennük, mert szerinte a véletlen mindig holmi magasabb hatalmaktól jön.

És a képek kiállításokon járják még az országot, a világot?

Most volt egy kétméteres falam a Műcsarnok fotós kiállításán, Mayer Mariann kért olyan roncsolt képeket, amiken például cigarettával égetik ki a gyűlölt személyt vagy a dagerrotípiát kettévágták mondjuk ollóval, hogy a férj ne legyen már rajta. Illetve van egy dobozom a már idézett Nagy Ugrásokkal: a lukácsos férfi, amely később a Sexepil zenekar lemezborítójára került, de van benne egy éppen 45 fokos szögben álló, lerobbantott gyárkémény is.

Nem tudom eldönteni, maradt-e még ambíció önben, vagy szinte szégyelli a gyűjteményét, amiért a külvilág nem küld róla elég határozott visszajelzéseket?

A világ is elég szar állapotban van, mi ebben a civilizált világ legaljára kerültünk. Krasznahorkai László éppen Amerika fél tucat városában tart felolvasásokat. Hallott erről itthon bármit is? Mára sikerült úgy odahatni, hogy ez a nép nem ismeri a múltját és az igazi hőseit, kik például a kiváló írói, művészei. Madách írta a naplójában, hogy többet ér egy növény őshonosan, mint száz az üveg alatt. Ő ezt arra hozta példának, hogy miért nem volt Mátyásnak folytatása.


Hórusz Archívum

Két dolog következhet ebből: egyrészt nálunk ilyen sosem létezett, csak mindig elragadnak az értelmiségi illúzióink, másrészt valakik valamit mostanság brutálisan elrontottak. Nyilván mindkettő érvényes, bár egyik sem hangzik valami szépen.

Lassan kádárista leszek, mert mögötte legalább fenyegetően ott állt a szovjet és a kínai kommunista párt milliárdnyi emberrel, neki ennek az árnyékában kellett lavíroznia. A mostani rendszerről mindig Hamvas jut az eszembe, egy soha meg nem jelent '56-os tanulmányában kérdezte magától: ha nem jönnek be az oroszok, akkor mi lett volna? Bejöttek volna a magyarok. Most ezt éljük. Más alkalommal a balassagyarmati börtönben forgattam, ahol be akartunk menni egy folyosóra, és szokás szerint kerestük hozzá a smasszert. Csak három csíkos ruhás ember állt ott, kérdeztük tőlük, hol a felügyelő. Kihúzták magukat büszkén: itt nincs smasszer, mi magunkat őrizzük. Minket ma sem kényszerít senki semmire.

Akkor viszont a Fidesz nagyon rátalált a magyar néplélek aktuális állapotára.

Zseniális és ördögi egyszerre, amit művelnek. Rátaláltak, igen, és a nemzeti mellveréssel tulajdonképpen az igazi nemzetet semmisítik meg. Én most már túl vagyok a hetvenen erősen, és pár hónapja végiggondoltam az életemet. Elkezdtem a gettóban, Szálasi alatt, és mióta az eszemet tudom, mindig arra vártam, hogy vége legyen annak, amiben éppen élek. És ez nem csak a Fidesz teljesítménye.

Névjegy

„Az a célom, hogy kicsit mindig más, addig szokatlan megvilágításba helyezzem a világot" – vallja a 72 éves Kardos Sándor, a Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr, rendező és fotográfus. Volt nyomdai segédmunkás, aztán az ELTE magyar-népművelés szakán, majd a Színház- és Filmművészeti Főiskolán operatőrként végzett. Rendezett és fényképezett több mint 30 játékfilmet, száznál több tévéfilmet és kisjátékfilmet, a nevéhez olyan filmek köthetők, mint a Kis Valentino, az Álombrigád, az Egészséges erotika, az Eldorádó vagy A hídember. Jelenleg a Metropolitan Egyetem operatőr szakán tanít, de a folyamatos kísérletezésben is élen jár: legutóbb a lóversenyeken használt célfotókamerával, illetve a hat objektívből álló és távvezérelt minirobotra szerelt gömbkamerával készített díjnyertes filmeket. Utóbbi Hollywoodban is díjat kapott, mert 360 fokban képes látható filmes teret teremteni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.