galéria megtekintése

Made in Brazília

0 komment


Csepelyi Adrienn

A riói olimpia hivatalos dala a hagyományokkal némileg szembemegy, de azért annyira nem, hogy igazán formabontó legyen.

A 2014-es brazíliai futball-világbajnokság We Are One (Ola Ola) című hivatalos dala – amelynek előadója az amerikai Jennifer Lopez és a kubai-amerikai Pitbull volt, s csak nyomokban tartalmazta Claudia Leitte brazil énekesnőt – igencsak langyosra sikerült. A riói olimpia illetékesei most úgy gondolták: jobb, ha a játékok hivatalos dalát hazai előadók szállítják. Az Alma e Coracao (Test és lélek) című dalt egy szambaénekes – Thiaguinho – és egy rapper, Projota jegyzi. Zeneileg illeszkedik a mostani trendekhez – öblös basszusok, ritmusváltások, teátrális fúvósok –, de elsőre mégsem olyan megkapó, mint David Guetta lakossági Eb-himnusza.

 

Brazília szakít a hagyományokkal, és nagy ívű ballada vagy sztárokkal megtűzdelt popszám helyett egy szokatlan dalt választott helyi előadóktól. Erre korábban szinte alig akadt példa. Az eddigi játékokhoz köthető dalok közül sok lett világsláger, de sokszor előfordult, hogy a legnagyobb sztárok dala is eltűnt a színről. Whitney Houston One Moment in Time című számát az 1988-as szöu­li olimpiára írták, aminek azonban van egy bizarrabb dala is. A házigazda Dél-Korea felkérte Giorgio Moroder diszkópápát (Donna Summer slágergyárosát), hogy írjon dalt az ország Koreana nevű, angolul és koreai nyelven éneklő együttese számára.

 

Drámai vonósaival és kliséivel a Hand in Hand ráférhetett volna akármelyik nyolcvanas évekbeli hollywoodi szuperprodukció soundtrackjére is. Minden idők leghíresebb olimpiai produkciója mégis Montserrat Caballé és Freddie Mercury Barcelona című, egyébiránt 1987-es duettje, amely (a helyszín ­miatt) az 1992-es játékok emblémájává vált. Pedig volt az eseménynek saját himnusza is: Sarah Brightman és José Carreras Amigos Para Siempre című száma – amit Juan Antonio Samaranch korábbi NOB-elnök annyira kedvelt, hogy ezt játszották ­2010-es temetésén.

Freddie Mercury és Montserrat Caballé Barcelonája a '92-es játékok nem hivatalos himnusza volt, de így is a leghíresebb olimpiai produkcióvá vált
Freddie Mercury és Montserrat Caballé Barcelonája a '92-es játékok nem hivatalos himnusza volt, de így is a leghíresebb olimpiai produkcióvá vált

Az is sokak tudatába beleégett, amint az 1996-os játékok záróünnepélyén Gloria Estefan hófehérbe öltözve énekli Reach című számát – amelynek társszerzője Diane Warren. A legmerészebb a 2004-es házigazda, Athén volt: a megnyitóra meghívta Björköt, aki Oceania című dalával – amelynek zenei anyaga modulált emberi hangokból áll – a fél világot hipnotizálta.

Brazília húzása nem meglepő, az ország igazi zenei paradicsom. És nemcsak a sztereotipikus műfajok – szamba, bossa nova – miatt: progresszív az elektronikus zenei szcénája is. Nem véletlen, hogy előadóik, producereik ebben a műfajban érvényesülnek – a hiphop, az elektronikus zenei műfajok, a dzsessz és a brazil ritmusok összeházasítója, Amon Tobin DJ-producer nemrég lépett fel a Budapest Essentials fesztiválon. De más műfajban is akadnak világhírű produkcióik: a Sepultura metalzenekarnak idehaza is komoly a rajongótábora.

Thiaguinho, a szambaénekes és Projota, a rapper Alma e Coracao (Test és lélek) című dala a riói olimpia dala
Thiaguinho, a szambaénekes és Projota, a rapper Alma e Coracao (Test és lélek) című dala a riói olimpia dala

Dél-Amerikában emellett számos olyan zenei és táncstílus virágzik – funk carioca, axé, choro –, amelyet az átlagember a szappanoperákból ismer. Emlékeznek a Vad angyal diszkójeleneteire? Azokban ízelítőt kaphattunk abból, mekkora a különbség a dél-amerikai zene legpopulárisabb rétege és a kilencvenes évekbeli magyar mainstream között. Az olimpia végére úgyis a könyökünkön jön majd ki az Alma e Coracao – addigra megszokjuk a brazilos ritmusokat is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.