galéria megtekintése

BMW-vel indult egy magyar disznóólból, hogy legyen valaki

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 27. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

A Drifter című fikciós dokumentumfilm a héten debütál a magyar mozikban, és versenyben van az Európai Filmdíjért is, amelyet decemberben Berlinben osztanak ki idén. Öt évig forgatták amatőrökkel, főleg német, végül már saját pénzből. Hörcher Gábor rendező a szegénységet is mint korbetegséget ábrázolja.

A Drifter különleges módszerrel forgatott film: öt évig készült amatőr szereplőkkel, kétfős stábbal, kétszáz órányi nyersanyagból összevágva. Sem a forma, sem a téma feldolgozási módja nem szokványos.

„Nem akartam ajtót nyitni a szegénységre” – mondja Hörcher Gábor, a Drifter rendezője, aki a történetben a korbetegségeket akarta ábrázolni.

Öt év rengeteg idő egy filmre, de Hörcher titkon örült annak, hogy a forgatás ilyen sokáig tartott. Többek közt azért, mert a Drifter financiális háttere nagyon nehezen állt össze, így szavai szerint minden pillanatát kiélvezte a munkának. Azt, hogy minden héten leutazott Ricsihez – a főszereplőhöz –, és két-három napot vele töltött, nem érezte tehernek.

 

Hörcher ugyanakkor tényleg nem tervezett eredetileg hosszú forgatást, inkább intenzív munkában gondolkodott, elmondása szerint azért, hogy jelen legyen, amikor Ricsivel történik valami fontos, ne utólag kelljen elmesélni a kamerának. Ehhez napi kapcsolatban kellett lennie rendezőnek és főszereplőnek. Három év után majdnem véget ért a forgatás, de történt valami, ami miatt vissza kellett menni forgatni – ez a filmből egyértelműen ki fog derülni a nézőknek.

Arra a kérdésre, hogy ennyi idő után „el lehet-e engedni a témát”, Hörcher nem tud egyértelmű választ adni. Az biztos, hogy a Drifter vágása során forgattak Ricsivel egy rövidfilmet, mely tulajdonképpen egyfajta folytatásként is felfogható.

Hörcher Gábor rendező öt évig dolgozott a Dri  er című dokumentum-játékfilm hibriden
Hörcher Gábor rendező öt évig dolgozott a Dri er című dokumentum-játékfilm hibriden
Forrás: YouTube

„Izgalmas kísérletezés a műfajokkal” – így jellemzi a Driftert a rendező. Nem tagadja, a mű számos pontján játékfilmes alkotás lett, hiszen ahogy Hörcher fogalmaz, ma már sokkal szabadabb a dokumentumfilm-készítés. Ugyan vannak még régi motorosok, akik sérelmezik, ha egy jelenetben a karaktert rendezi az alkotó, de van egy kortárs trendje az interjú nélküli, akciódús dokumentumfilmeknek, amelyben vannak „elősegített” jelenetek.

A Drifter Hörcher szerint igazi hibrid a dokumentumfilm- és a játékfilm között. Igaz, Magyarországon ez még annyira nem divat, de ennek az oka, hogy

az európai átlaghoz képes megdöbbentően kevés dokumentumfilmet készítünk, mivel nincs is igazi támogatása a műfajnak.

A Médiatanács és az HBO elsősorban tévés klasszikus tematikájú műveknek vállalja a finanszírozását, az innovatív terveket nem lehet átverni a rendszeren. Hörcher szerint akkor változhat a helyzet, ha a Magyar Nemzeti Filmalap felvállalja a feladatot, amely végül a Driftert is támogatta utolsó körben: az, hogy a moziba kerülhet a héten a film, be tudták fejezni az utómunkát (hangkeverés, fényelés, főcím), kifizetni a stábot és a jogdíjakat és a magyar kópia legyártását. Ehhez azonban előbb hat nemzetközi díjat kellett nyernie a filmnek, köztük a dokumentumfilmes mustrák legjelentősebbikén, az amszterdami IDFA-n. Nem mellékesen, ahogy Hörcher is mondja, manapság elképesztő jó filmek készülnek sok pénzből Kelet-Európában, a csehekhez és a lengyelekhez képest nagyon le vagyunk maradva.

Drifter – röviden

Ricsi, mint általában a vagány srácok, nem akar megfelelni senkinek, otthagyja az iskolát, mert az nem jött be neki, ettől függetlenül ő szeretne valaki lenni. Méghozzá azonnal. A megoldás egy igen költséges sport: az illegális rodeók világa. Ricsi elhatározza, hogy kipofozza roncs BMW-jét a kertvégi disznóólból kialakított garázsban, hogy elindulhasson a vidék híres raliversenyén.

Akkor hogyan készülhetett el egyáltalán a Drifter? Hogyan lett világhírű produkció, miközben itthon sokáig zárt ajtókkal szembesültek a filmesek? Elsősorban német pénzből: a Robert Bosch Alapítványtól 2011-ben kaptak 70 ezer eurót, illetve 2013-ban Szarajevóban és Lipcsében nyertek utómunkafődíjat, bekerült a Dok.Inkubator programba, majd a románok is beszálltak 20 ezer euróval. Amikor ez elfogyott, akkor a rendező Iványi Marcell producerrel a saját pénzét kezdte el költeni.

„Három éve ugyanazokat a ruhákat hordom, de engem nem zavar”

– húzta alá Hörcher nevetve. De azért mindenkit megnyugtatott: majd most vesz egy pár új göncöt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.