galéria megtekintése

Köpcös festő vevőt keres

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 13. számában
jelent meg.


Csordás Lajos
Népszabadság

Új kötet és még két hétig kiállítás is ünnepli Scheiber Hugót a Szent István körúton, Kieselbach Tamás galériájában. A gyors kezű zsenit sokáig alulértékelték, most újra felfedezhetjük festői erényeit.

Pesten mindenki ismerte „a festő piros képű köpcös alakját, ahogy szájából kilógó szivarral, örökösen izgatottan, nagy mappával a hóna alatt” kereste a vevőt – jellemzi Scheiber Hugót (1873–1950) monográfiájában Molnos Péter, kölcsönvéve Tersánszky Józsi Jenő találó szavait. Ez a jellegzetes kép rávilágít művészettörténeti megítélésének nagy ballasztjára: olcsón szórta szét a tehetségét. Molnos Péter szerint, aki a Scheiber-rajongó Kieselbach Tamás felkérésére kezdett az új monográfia megírásába, a mester körülbelül tízezer festményt és rajzot hagyott maga után.

Egyszerre két kézzel is képes volt rajzolni. Könnyű kézzel termelte a képeket, a napi megélhetési problémák miatt sietve, riporteri gyorsasággal készültek művei, s ezek sokasága alapján jó ideig alulértékelték a művészetét, meglehetősen felszínesnek tartva őt. A most megjelent terjedelmes kötet ezt kívánja cáfolni, megmutatva az életmű eddig kevéssé ismert csúcsait is.

Beszélni, írni állítólag nem tudott helyesen, mondataiban állandóan keveredtek a jól-rosszul ragozott magyar és német szavak, leveleit általában pincéreknek diktálta, különben a címzett nem tudta értelmezni, amit kapott. De ha ceruzát fogott, pillanatok alatt dobott fel a rajzlapra kubista, expresszionista, futurista, art deco vagy éppen teljességgel realisztikus stílusban bármilyen látványt. Köztük rengeteg pazarul őszinte önarcképet. Neki köszönhető például az egyik legszebb Babits Mihály-portré, amely látható is a kötet megjelenése alkalmából rendezett Scheiber-kiállításon a Szent István körúti Kiselbach Galériában. A húszas években esztergomi vendégeskedése alkalmából a festő kávéházi vitába keveredett, hogy a költészet vagy a festészet a könnyebb műfaj, s rajzversenyt rendeztek, ahol a jelen lévő költők is ceruzát ragadtak.

 

Babits Scheibert rajzolta, az pedig őt. A költő meglepően ügyesen forgatta a ceruzát, Scheiber azonban néhány perc alatt remekművet alkotott. Kár, hogy ritkán látni a tankönyvekben.

Szerencsésebb periódusaiban a világhír közelébe is eljutott. Már a tízes években kiállításra hívták képeit New Yorkba. A húszas években Herwarth Walden, az expresszionizmus német pápája állította ki munkáit híres galériájában, a Sturmban, s közölte őket az azonos című folyóiratban, amelyben gyakran legjobb barátjával, Kádár Bélával együtt szerepelt. Tíz évvel később Marinetti figyelt fel rá, s 1933-ban meghívta Rómába, hogy vegyen részt a futurizmus összefoglaló kiállításán, ahol az olasz futurista vezér egy egész termet üríttetett ki számára. Ezzel egyedül ő írta be magát magyarként a futurizmus nagyjai közé.

Scheiber Hugó: Római önarckép, 1930
Scheiber Hugó: Római önarckép, 1930

Expresszionista volt? Futurista? Zseniális rajztudásával élvezettel aknázta ki az új és újabb látásmódok kínálta lehetőségeket. Molnos Péter benne látja a magyar art deco eddig megíratlan történetének lehetséges kiindulópontját is. „Képeinek témakatalógusa, érett, a húszas évek közepére kibontakozó stílusa szinte az art deco egyik korábbi, beszélő elnevezésének tökéletes illusztrációját adja: Jazzmodern Style” – írja Molnos. Erre utal a kötet címe is: Scheiber – Festészet a jazz ritmusában.

Scheiber művészetének ez az art deco korszaka talán a legkedveltebb, legismertebb. Ezek a művei szerepelnek leggyakrabban árverésen, ma már igen jó áron, holott a hatvanas években a BÁV még tucatjával kínálta őket, s nem kellettek senkinek (egy 1965-ös bizományi vételi jegy szerint 35 képét 4500 forintért vették be az örökösöktől). Megítélésében a fordulat a nyolcvanas években történt meg, amiben nagy szerepe volt egy Amerikában élt magyar gyűjtőnek, Kövesdy Pálnak.

Scheiber jellegzetes pesti figura volt, kávéházakban és kedvenc klubjában, a Kertész utcai lakásához közel eső Fészek Klubban élt. Megérte a Rákosi-korszakot, de az már nem az ő világa volt. Sztálin és Rákosi portréira valahogy nem állt rá a keze.

Nem volt bennük dzsessz.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.