galéria megtekintése

Konigsberg és a halál – mozikban Woody Allen 49. filmje

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 05. számában
jelent meg.


Fáy Miklós
Népszabadság

Nincs is egyszerűbb a Woody Allen-jelenségnél. Van ez a kis vézna ember, aki körülbelül mindentől fél az életben, betegségtől, erőszaktól, az időtől, de legfőképp és első helyen a haláltól, és nem tehet mást, mint erről vicceskedik. Néha szorosan erről, mint a legjobb filmjeiben, néha csak közvetve, bár furcsa módon időnként azok is a legjobb filmjeivé válnak.

Hová menekülhet bármelyikünk is a szorongató egzisztenciális vagy egzisztenciai kérdések elől? Csakis a munkába. Woody Allen – született Allen Stewart Konigsberg – Voltaire legszorgalmasabb tanítványa. A munka tartja távol tőlünk a három legfőbb rosszat, a szegénységet, a bűnt és az unalmat. Ha a munka a halált is távol tudná tartani, nem volna Woody Allennél szorgalmasabb filmkészítő a világon. Csak nem biztos, hogy tudna miről forgatni.

Ami azt illeti, így se nagyon van Woody Allennél szorgalmasabb filmkészítő. Nagyjából évi egy filmmel halad, 78 évesen a 49. filmjének volt a múlt héten az amerikai bemutatója. Az ember nem érti, hogy bírja, pedig bírja. És előrenéz, a következő négy filmjének már készen vannak a tervei, mintha ezek a filmkészítési szertartások garantálhatnák a megmaradást, az újabb és újabb részgyőzelmeket a nagy bukás előtt.

 

Ha az a kérdés, miért szeretjük Woody Allent, akkor, azt hiszem, elsősorban ezért. Mert szeretnénk magunkra ismerni benne, mi is így akarjuk élni az életet, ha egyszer másképp nem lehet. Csinálni azt, amit szeretünk, ugrabugrálni szép színésznők körül, utasítani Scarlett Johanssont vagy Cate Blanchettet, gyerünk, még egyszer, ez így kevés. A rendezés boldogító szadizmusa. Közben megsokszorozhatnánk önmagunkat, vagy úgy, hogy fölpakoljuk saját személyünket a vászonra, ténylegesen odaállunk a kamera mindkét oldalára, egyszerre lenni teremtőnek és teremtettnek, vagy úgy, hogy megkérünk menő színészeket, játsszák most már ők el saját ifjabb karakterünket. Mi mást tehetne az ember, hogy megőrizze önmagát? Celluloidból piramist, van olyan tartós, mint a kőből készült.

Emma Stone, Woody Allen és Colin Firth a Magic in the Moonlight (Varázslat a holdfényben) forgatásán
Emma Stone, Woody Allen és Colin Firth a Magic in the Moonlight (Varázslat a holdfényben) forgatásán

Negyvenkilenc film, az már mindenre elég. Van közte Bergman-utánzat és Fellini-utánzat, van köztük örök klasszikus, amit mindig idéznek, van sima kis vicceske. Az a legjobb, hogy soha nem lehet felkészülni a következőre, látja az ember a lehetséges változatokat, a beégett témákat, de nem lehet tudni, hogy most mi következik. Kétségbeesés vagy sima komédia, vallomás, vagy krimi. Vagy sci-fi. Vagy húszas évek. Mintha egy nagy varrótű szaladgálna az életmű szövetében, egy szál eltűnik, hogy újra visszatérjen.

Nyilvánvaló a közelség az Annie Hall és a Manhattan között, mégis az egyik fekete-fehér, a másik meg telibelőtt hetvenes évek, teljesen más világ. Amikor azt hinnénk, hogy olyan egyszerű, telivér komédiát már nem forgat többé, mint a Fogd a pénzt és fuss!, akkor jön elő a Süti, nem süti. Harmincegy év telt el a két film között.

Az új film, a Magic in the Moonlight látszólag egyszerűbb eset, a bűvészvilághoz tér vissza, ahol legutóbb a Fülessel járt. Meg a húszas évekhez, ahol az Éjfélkor Párizsban közlekedett. Csak ott van közben az a szó is, hogy „magic”. Meg ott a legutóbbi film, a Blue Jasmin, ami A vágy villamosa átirata. És A vágy villamosában Blanche DuBois várja ezt a varázslatot. Várja, mondja vagy énekli André Previn operájában. Igen, ez ugyanaz az André Previn, akinek vezényletével a Rhapsody in Blue elhangzik a Manhattan elején, aki Mia Farrow férje volt Woody Allen előtt, akinek a nevelt lánya az a Sun-Yee Previn, aki most Mrs. Allenként éli az életét. Szóval: aligha véletlenül van ott az a szó. Talán ezért szeretjük a legjobban Woody Allent. Ezért a csodáért, amit nem szűnik meg várni, pedig öregszik, őszül, látom, hogy a bal szemével már nem is nagyon néz. Azt mondanánk, felelőtlenül, hogy nincs is ember, aki ennyire bele lenne zárva a világba, a saját világába, a munkájába, a rögbe, aszfaltba, betonba, közben meg az egész ember egyetlen várakozás, remény, egy kinyújtott kéz. Fogja meg valaki. Lehetőleg Isten.

Miért nem megy ki a divatból?

Shakespeare egy jottányit sem profitált abból, hogy túlélték a darabjai. Jobban járt volna, ha életben marad, és a darabjait felejtik el” – így Woody Allen. Aki ezért a saját nappalijában szeretne (minél) tovább élni, és nem az emberiség emlékezetében. Mégis élő klasszikus, kivált az öreg kontinensen.

Szellemi hátországa az európai kultúra, hangütése az egyik idolját, Csehovot idézi.

Az író, szerzői filmes, színész ódzkodik a happy endtől, legoptimistább filmjének az Annie Hallt tartja.

Nem ismeri a lelki komfortérzetet.

A biztonság az ő vidékén ismeretlen.

A halálfélelem és a nárcizmus viszont párban jár.

Műveiben nincsenek egyértelmű nyertesek és vesztesek, annál inkább esendők, bűnösök, vétkesek és bukottak. Az auteur váratlanul, egy nő szemszögéből kezdett el írni. Így lettek központi karakterei a fehérnépek. Akik a káoszban halásszák a rendet. Vallják: a káosztól csak Erósz mentheti meg őket.

Allen a filmtörténet egyik legnagyobb romantikusa. A Desdemonát megpillantó Othellóval állítja: „És ha / Nem szeretlek, a káosz visszatér”. Hitét a szerelem megváltó erejében iróniával, mély intellektussal és humorral tartja kordában.

A változástól viszolygó, szüntelen kétkedő fényíró az idővel kissé felszínesebb lett, kevéssé perfekcionista.

A pop- és stíluskultúrára alapvető hatást gyakorló munkamániás eddigi 49 mozijából közel egy tucat mesteri.

Woody Allen múzsái jöttek-mentek, mint a frontok, míg ő megtartotta önazonosságát. Ugyanannyira hű magához, mint a tőle addiktív közönségéhez, híveihez. (Horeczky Krisztina)

Filmjeiben gyakoriak a bűntények.

„Sokan kérdezik, mi vonz a gyilkosságokban. Az erőszakos halál mindenkit érdekel. A kultúránkba van kódolva.

Gondoljon csak a görög tragédiákra, a Shakespeare-drámákra – a világirodalom útja is hullákkal teli” – említette lapunknak.

A legjobbakkal dolgozott, többek közt Zsigmond Vilmos operatőrrel, akit egy dühös, nagy, magyar zseninek képzelt el. Később szembesült egy alacsony és kedves zsenivel, aki sosem dühös.

A világ leghíresebb New York-i neurotikusa, aki azért forgat Európában, mert itt nem dumálnak bele mindenbe. „Az Egyesült Államokban komoly válságban van a filmkultúra. A tengerentúli filmipar most a lehető legkommerszebb, a szó negatív értelmében.

Ebből nem is látok kiutat. Még egy csomó tehetség sem tudja leforgatni mostanság a filmjét. Ezért jött létre az abszurd helyzet, hogy a legjobb filmek nem amerikaiak. Tudnék az Egyesült Államokban is dolgozni, de manapság, aki pénzt ad, részt is akar venni az alkotófolyamatban. Ebbe én soha nem megyek bele” – mondta a Népszabadságnak. (Csákvári Géza)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.