„Shakespeare egy jottányit sem profitált abból, hogy túlélték a darabjai. Jobban járt volna, ha életben marad, és a darabjait felejtik el” – így Woody Allen. Aki ezért a saját nappalijában szeretne (minél) tovább élni, és nem az emberiség emlékezetében. Mégis élő klasszikus, kivált az öreg kontinensen.
Szellemi hátországa az európai kultúra, hangütése az egyik idolját, Csehovot idézi.
Az író, szerzői filmes, színész ódzkodik a happy endtől, legoptimistább filmjének az Annie Hallt tartja.
Nem ismeri a lelki komfortérzetet.
A biztonság az ő vidékén ismeretlen.
A halálfélelem és a nárcizmus viszont párban jár.
Műveiben nincsenek egyértelmű nyertesek és vesztesek, annál inkább esendők, bűnösök, vétkesek és bukottak. Az auteur váratlanul, egy nő szemszögéből kezdett el írni. Így lettek központi karakterei a fehérnépek. Akik a káoszban halásszák a rendet. Vallják: a káosztól csak Erósz mentheti meg őket.
Allen a filmtörténet egyik legnagyobb romantikusa. A Desdemonát megpillantó Othellóval állítja: „És ha / Nem szeretlek, a káosz visszatér”. Hitét a szerelem megváltó erejében iróniával, mély intellektussal és humorral tartja kordában.
A változástól viszolygó, szüntelen kétkedő fényíró az idővel kissé felszínesebb lett, kevéssé perfekcionista.
A pop- és stíluskultúrára alapvető hatást gyakorló munkamániás eddigi 49 mozijából közel egy tucat mesteri.
Woody Allen múzsái jöttek-mentek, mint a frontok, míg ő megtartotta önazonosságát. Ugyanannyira hű magához, mint a tőle addiktív közönségéhez, híveihez. (Horeczky Krisztina)
Filmjeiben gyakoriak a bűntények.
„Sokan kérdezik, mi vonz a gyilkosságokban. Az erőszakos halál mindenkit érdekel. A kultúránkba van kódolva.
Gondoljon csak a görög tragédiákra, a Shakespeare-drámákra – a világirodalom útja is hullákkal teli” – említette lapunknak.
A legjobbakkal dolgozott, többek közt Zsigmond Vilmos operatőrrel, akit egy dühös, nagy, magyar zseninek képzelt el. Később szembesült egy alacsony és kedves zsenivel, aki sosem dühös.
A világ leghíresebb New York-i neurotikusa, aki azért forgat Európában, mert itt nem dumálnak bele mindenbe. „Az Egyesült Államokban komoly válságban van a filmkultúra. A tengerentúli filmipar most a lehető legkommerszebb, a szó negatív értelmében.
Ebből nem is látok kiutat. Még egy csomó tehetség sem tudja leforgatni mostanság a filmjét. Ezért jött létre az abszurd helyzet, hogy a legjobb filmek nem amerikaiak. Tudnék az Egyesült Államokban is dolgozni, de manapság, aki pénzt ad, részt is akar venni az alkotófolyamatban. Ebbe én soha nem megyek bele” – mondta a Népszabadságnak. (Csákvári Géza)