galéria megtekintése

Koldusok és királyfiak

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 27. számában
jelent meg.


Vári György
Népszabadság

A felső középosztály aránytalanul túlreprezentált a művészvilágban, míg a munkásosztálybeli fiataloknak esélyük sincs oda bekerülni – állítják az angol viszonyokról. Ugyanez érvényes a hazai gyerekek lehetőségeire is. Végveszélybe került-e a modern világ egyik legfontosabb vívmánya, a társadalmi mobilitás?

Az Egyesült Királyság egyik legelismertebb színésznője és a májusi választásokra készülő Munkáspárt árnyék-kultuszminisztere is úgy látja, hogy munkásosztálybeli háttérrel ma szinte lehetetlen színházi vagy írói karriert csinálni, és a középosztály alatti rétegeknek még fogyasztóként sem könnyű hozzáférniük a kultúrához. Julie Walters Golden Globe-díjas színésznő a Guardiannek adott interjújában úgy látta, hogy a mostani munkásosztálybeli fiataloknak nincs esélyük kifizetni a színésszé váláshoz szükséges képzést, és ha neki indulna ma a pályája, aligha lehetne belőle művész. A munkáspárti árnyék-kultuszminiszter, Chris Bryant is úgy véli, hogy a kultúrához való hozzáférés feltételein jelentősen javítani kell és hogy a felső középosztály aránytalanul túlreprezentált a művészvilágban. Hasonló vita, az elitek újratermelődése és a társadalmi mobilitás megszűnésének veszélye zajlik az Egyesült Államokban is, sokan figyelmeztetnek rá, hogy ha így megy tovább, akkor Amerika valósága szembekerülhet saját önképével, és az ország nem lesz többé a „lehetőségek hazája”.

A Snétberger Központ növendékei joggal bízhatnak zenei karrierjük elindulásában
A Snétberger Központ növendékei joggal bízhatnak zenei karrierjük elindulásában
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Navracsics Tibor, az Európai Bizottság kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztosa szerint a mobilitás veszélyeztetettsége az Európai Unió szinte minden tagállamának komoly problémát jelent, „majdnem minden tagállam oktatási reformon megy keresztül, vagy éppen túl van rajta”. A cél, hogy az egyes országokon belül a különböző fejlettségű területeken működő iskolák ne konzerválják a társadalmi különbségeket. Ezekben az erőfeszítésekben az unió inkább csak moderátor vagy katalizátor szerepet tölthet be, segíthet a bevált gyakorlatok közvetítésében, elterjesztésében. „A bölcsek kövét azonban még nem találtuk meg” – tette hozzá Navracsics.

 

Az elit helyzetét azért nem látja súlyos problémának, mert a kulturális élet szerinte eredendően nyitottabb, az épp regnáló vezető réteg megcsontosodása mindig kitermel egy ellenelitet, amely előbb-utóbb áttöri a falakat. Most megítélése szerint mintha épp ebben a fázisban lennénk.

Az uniós biztos szerint Magyarország is küszködik a társadalmi mobilitással kapcsolatos problémákkal, egy XII. kerületi általános iskolásnak nyilván sokkal jobbak az esélyei a minőségi életre, mint annak, aki egy leszakadó térségben lép be a közoktatásba. A kulturális elit nyitottsága szempontjából viszont nem a mobilitás hiányát látja a legsúlyosabb gondnak, hanem a világnézeti öndefiníciók merevségéből következő párbeszéd-képtelenséget.

Az integráció egyik legalkalmasabb eszközének tekinti ugyanakkor az általa régóta támogatott Snétberger Zenei Tehetségközponthoz hasonló kezdeményezéseket. A központ eddig több mint 200 hátrányos helyzetű, roma származású fiatalnak biztosított magas szintű művészeti képzést, részben magyar állami segítséggel. „Szurkolok, hogy a képzés feltételei konszolidálódjanak, és ennek a máris nagy jelentőségű intézménynek a példája általános modellé legyen” – zárta a Népszabadságnak adott nyilatkozatát Navracsics Tibor.

Ertsey Katalin, az LMP volt parlamenti képviselője, aki jelenleg a Bristoli Egyetem PhD-hallgatója, először a kultúrafogyasztás felől közelít. Úgy látja, hogy míg az Egyesült Királyságban a magaskultúra intézményrendszere tényleg drága, a kultúrához való hozzáférés finanszírozása kiszorul a költségvetésből, a művészelit pedig a tandíjak miatt valóban egyre megközelíthetetlenebb, mégis magától értetődően veszi körül az embert a szinte ingyen hozzáférhető közkultúra. Magyarországon azonban a magaskultúrához való hozzáférés szűkülése mellett még ez a fajta közkultúra is legfeljebb csak nyomokban létezik. A két ország közötti különbséget jól példázza, hogy – szemben Magyarországgal – Angliában a múzeumok ingyenesek, bárki számára látogathatók és programjaik sokszínűek, míg itthon nemhogy nem tartoznak hozzá százezrek mindennapjaihoz, inkább lassan kiürülnek a közgyűjtemények.

A közösségi terek kiürülésének régi problémája is idetartozik Ertsey szerint. „Nagy munka van abban, hogy ennyire rossz lett a helyzet”. A fenntartók az elmúlt évtizedekben ugyanis kivonultak ezekből a terekből, és ez súlyos csapást mért a közművelődésre, „a művelődési házakban leginkább különböző vásárokat tartanak”. Ertsey szerint már a meglévő infrastruktúra, az üresen álló középületek hasznosítása is nagyon sokat segíthetne, példaként a Jurányi Inkubátorházat említette. Bristol közepén áll egy régi rendőrörs, amelyet odaadtak a város művészközösségének, ott tudták kialakítani a műhelyeiket. Az egyetem nagyterme pedig a város közösségi életének egyik legfontosabb helyszíne – meséli Ertsey. „Nálunk viszont továbbél az az ostoba szabályozás, amely a politika címszava alatt az egész közéletet, így a kulturális közéletet is kizárja az egyetemek falai közül és teljesen elszigeteli őket a környezetüktől, holott normális esetben az egyetem a közösség agya és szíve.”

Snétberger Zenei Tehetségközpont

A 2011 óta működő felsőörsi központban minden évben hatvan hátrányos helyzetű roma fiatal kap esélyt zenei pályája elindítására. A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas szintó származású magyar gitárművész, Snétberger Ferenc szakmai vezetésével működő centrumban olyan nemzetközileg elismert zenész-tanárok tanítják a növendékeket, mint Oláh Kálmán, László Attila, Szakcsi Lakatos Béla, Lukács Miklós, ifj.Balázs János, Tzumó Árpád, Tony Lakatos és Roby Lakatos.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.