A vörös szőnyegen flitterben parádéztak, a színpadon viszont a hófehér ruha és a gospel volt a trend, a szórakoztatás mellett fontos témák is előkerültek az 57. Grammy-gálán. Sam Smith mindent vitt, Iggy Azalea hoppon maradt, Madonna ismét hergelt.
hirdetés
Azt est sztárja a brit énekes-dalszerző Sam Smith lett, aki hat jelöléséből négy díjat zsebelt be, ráadásul a fő kategóriákban, úgymint az év dala, felvétele és szóló popalbuma, illetve a legjobb új előadó.
A duplán díjazott Stay With Me című dal jellegzetes gospelhangzásától képtelenség volt szabadulni 2014-ben – s úgy tűnt, ez lett a díjátadó rendezőelve is.
A gospelvonatra ült fel Beyoncé, aki világító fehér lepelbe burkolva, hófehér öltönyös férfiak gyűrűjében adta elő a Take My Hand, Precious Lord című klasszikust. „Az meg hogy van, hogy ma Istennek énekel, holnap meg ribancot játszik?” – kérdezte találóan egy dühös hozzászóló. A Beyhive (Beyoncé rajongótábora) azóta is alig győzi védeni kedvencét.
Az énekesnő mindenesetre – hites urával, Jay Z-vel – megnyerte a legjobb R&B-előadás és -dal díját a Drunk in Love című dallal. A zsűrit e szerint nem zavarta, hogy a duó engedély nélkül használta fel a zenei alapban Miczura Mónika egy korai felvételének részletét.
Amikor a nemrég nálunk is fellépő St Vincent – miután azonos című tavalyi lemezét az összes komoly zenei magazin az év legjobbjai közé választotta – elvitte a legjobb alternatív album díját, Jack White pedig a legjobb rockelőadásét Lazaretto című számával, a nézők elégedetten nyugtázhatták: van igazság. Ráadásul Beck begyűjtötte negyedik és ötödik Grammy-díját: a Morning Phase lett az év albuma és az év rocklemeze, hangmérnökei pedig az év legjobban kevert albuma díjnak örülhettek.
Beyonce Lucy Nicholson / Reuters
hirdetés
A múlt hétvégén még a Super Bowlon parádézó Katy Perry fellépése egy családon belüli erőszakról szóló spoken word-performansszal kezdődött, aztán az énekesnő bársonyszékeikbe fagyasztotta a közönség tagjait szívfacsaró előadásával – talpig fehérben. Pharrell Williams ezúttal a Chanel-reklámból ismert liftesfiú-jelmezben, rikító sárga cipőben, Lang Langgal, a kínai sztárzongoristával és az elmaradhatatlan gospelkórussal megspékelve adta elő Happy című számát, amiért egyúttal be is zsebelte a legjobb videó és a legjobb popszóló díját, Girl című lemezét pedig az év urban albumává választották.
Az utóbbi évek leginkább szívmelengető projektje, Lady Gaga és Tony Bennett remek dzsesszalbuma, a Cheek To Cheek lett a legjobb tradicionális poplemez, Aphex Twin pedig, 2014 nagy visszatérője hazavihette a legjobb album díját Syro című albumáért a dance/elektró kategóriájában. Érdekesség, hogy a veterán angol producer azóta új kislemezt adott ki, pontosabban kettőt: ha a Computer Controlled Acoustic Instruments Pt2. című anyagot 33-as fordulatszám helyett 45-ösön játsszuk le, hip-hop helyett pazar breakbeatet kapunk.
A nap poénja, hogy a legjobb metálelőadás díja a Jack Black színész nevével fémjelzett viccmetál-együtteshez, a Tenacious D-hez vándorolt az Anthrax, a Mastodon, a Motörhead és a Slipknot ellenében. Azért pedig, hogy a tizenévesek is nyugodtan aludjanak, a Paramore megkapta a legjobb rockdal díját. Rap kategóriában a fiatal Kendrick Lamar és a nagy öreg Eminem versenyzett: az előbbi vitte haza a legjobb előadás és dal (az I című szám), utóbbi a legjobb kollaboráció (a Rihannával közös The Monster), illetve az év lemeze díjat (a The Marshall Mathers LP2).
Madonna még 2015-ben is képes felháborítani a vallásos nézőket, akiknek most az a legújabb heppjük, hogy az énekesnő Living For Love című klipjében a férfiakat nem bikának, hanem sátánnak öltöztették, ráadásul a kisfilm tömve van az Illuminati – a világot irányító titkos társaság – szimbólumaival. A konteógyárosok élőben is megcsodálhatták mindezt a színpadon, a remek árukapcsolásnak köszönhetően pedig még az AC/DC-t és a banda ikonikus dalának, a Highway To Hellnek élő produkcióját is megkapták.
A papírformának megfelelően a Chick Corea Trio megnyerte a legjobb instrumentális dzsesszalbum, a zenekarvezető pedig a legjobb improvizált szóló díját. A legjobb énekes dzsesszlemez Dianne Reeves Beautiful Life című kiadványa lett. Malala Yousafzai a Nobel-békedíj mellé begyűjtött egy Grammyt is: életrajzának Neela Vaswani által előadott hangoskönyv-változata az első nem zenei album, amely az év gyereklemeze lett. A szeptemberben elhunyt Joan Rivers posztumusz megkapta az év spoken word albumáért járó díjat, a filmzenei kategóriákban pedig a Jégvarázs, a Grand Budapest Hotel és A könyvtolvaj győzött.
hirdetés
Mókás, de az év producerét, a rágógumipop-legendának számító Max Martint – aki évtizedek óta pótkocsis IFA-val szállítja a slágereket Britney Spearsnek, a Backstreet Boysnak, Pinknek és Katy Perrynek – korábban még sohasem jelölték ebben a kategóriában.
Sam Smith Mike Blake / Reuters
A legjobb operafelvétel Charpentier Orfeusz alászáll című műve a Bostoni Régizenei Fesztivál együtteseinek előadásában, Douce France című, klasszikus francia dalokat és sanzonokat tartalmazó lemezéért megkapta első Grammy-díját a svéd mezzoszoprán, Anne Sofie Von Otter.
Bár – Iggy Azaleához hasonlóan – négy jelöléséből egyet sem váltott díjra, az est leginkább várt fellépője Sia volt. Chandelier című slágerét adta elő a múlt évben intézménnyé váló Maddie Ziegler és Christin Wiig színésznő táncával. Sia szokás szerint a fal felé fordulva, mozdulatlanul énekelt, aki pedig azt hitte, megússzuk a testszínű, meztelenséget imitáló, pedofil képzeteket keltő tornadresszt, tévedett: a produkció közepén Wiig letépte a mindössze tizenkét éves Zieglerről a ruhát. Örök rejtély, miért nem lett ebből (és már eleve a klipből) orbitális botrány.