galéria megtekintése

Azért a Déli ennél jobb sorsot érdemel

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 11. számában
jelent meg.


Torma Tamás
Népszabadság

Lefedik vagy átalakítják, bezárják vagy fejlesztik? A Déli pályaudvar állapotát évtizedek óta ez a bizonytalanság határozza meg, a MÁV a változó koncepciók között nem fog átfogó felújításba, a hely slumosodik, ráadásul az idő közben mintha elrohant volna az ilyen „zsákutcás” pályaudvarok mellett.

Kevesen gondolták volna, hogy a Déli bezárásáról egyszer majd a Kis-Gellérthegy dolomitjába fúrt 351 méteres alagút sérülései miatt kell újra beszélni. 160 éve az alagútból és a pályaudvar helyéről kibányászott kővel és földdel a Villányi út környékét töltötték fel, ugyanott ma kő omlik és föld csúszik.

A pályaudvar a hazai modern építészet szimbolikus műtárgya
A pályaudvar a hazai modern építészet szimbolikus műtárgya
Fotó: fortepan.hu

Kiköltöztethető-e a Kelenföldi pályaudvarra az itteni vasúti forgalom? Kellene-e, lehetne-e összekötni a 4-es és 2-es metrót a Déli és Kelenföld közötti – és a most megsérült – síneken vagy elég a 4-es metró és a Kelenföldi végállomás a mai forgalomhoz?

 

Az elmúlt napokban újra felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint a jelenlegi épület

afféle modern kommunista kocka, és a legegyszerűbb lenne eldózerolni. A konzervatív ízlésűek már 1931-ben is ugyanígy kommunistáztak, amikor éppen a híres Pasaréti úti ferences templom mérsékelt modernizmusa nem tetszett nekik,

ráadásul Kővári György (később ő tervezte a Skála Metrót és a mára eltüntetett, színes műanyaggal borított Kőbánya-Kispest csomópontot) épülete minden, csak nem szocreál – letisztult modernizmusa a maga idejében nemzetközi figyelmet is keltett.

A pályaudvar tömbjei és a közlekedéstől elkerített, süllyesztett kis tér ma is egységes benyomást kelt, a teresedés ívét pedig finoman követi a főhomlokzat homorulata. A Délinél nemcsak találkozik két forgalmas út, sík terület és hegyvidék, de ez meg is jelenik rajta, az aluljáró és a felette tagolt épülettömeg kettősségében. A fekvő tömbök nyugalmat árasztanak, miközben a sötétített üvegfalon a Vár panorámája tükröződik. Más kérdés, hogy hiába az időtálló forma, ha lassan kiüresedik a funkció és balkanizálódik a környék.

A Déli átépítésére számos terv született. Készült tanulmány arról, hogyan lehetne föld alatti alagúttal a Nyugatit a Délivel (vagy rögtön Kelenfölddel) összekötni – így egy átmenő pályaudvar jöhetett volna létre. Felmerült a forgalomcsökkentés, a vágányok számának mérséklésével, de eljátszottak a befedés gondolatával is: a rendező pályaudvar helyére sport- és szabadidős létesítményeket, P+R parkolókat vizionáltak.

150 év történelme

Az első Déli pályaudvart 1861-ben avatták fel, igaz, akkor még csak indóház volt. Nevét építtetője, a „Déli Államvasút, Lombard–Velencei és Központi Itáliai Vasúttársaság” után kapta. A cég és a MÁV közötti konkurenciaharcot az utóbbi nyerte, és 1932-ben átvette a Déli Vasút maradékát. A Nyugati és a Központi (Keleti) pályaudvar mellett a Déli mindig szegény kistestvérnek számított.

Leszámítva egy új pénztárcsarnokot, a régi Déli 1945-re változott meg, valódi átépítésére pedig évtizedekkel később került sor.

A mai épület 1970–1975 között készült el, és máig a hazai modern építészet szimbolikus műtárgya.

Erő Zoltán építész, a Palatium építésziroda vezetőtervezője nemcsak az építészetileg sikeres 4-es metróvonal generáltervezője volt, de irodájuk a Déli közelében működik, jól ismeri a pályaudvart. Szerinte

a Délit semmiképpen sem kellene megszüntetni, átalakítani viszont csak akkor lehetne, ha erre ingatlanpiaci nyomás és rengeteg pénz is lenne. 2006 körül esett szó ilyesmiről, de azóta egyrészt válság van, másrészt számos pláza és irodaház is megépült a környéken.

A költségek tudatában ma az átmenő pályaudvarrá alakításról sem érdemes fantáziálni. 2011-ben Hutiray Gyula városfejlesztésért felelős akkori főpolgármester-helyettes beszélt arról, hogy a 4-es metró megnyitását követően be lehetne zárni a pályaudvart, de egy hét múlva visszakozott. Egy biztos: ha nem is zárják be, a Déli pályaudvar megérett valamilyen rekonstrukcióra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.