Ív, azaz Szombat Éva és Candie, vagyis Gáldi-Vinkó Andrea a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotóművész szakán ismerte meg egymást, igazán egy párizsi ösztöndíj hozta őket össze. Itt született egyik első sorozatuk, mely képeslapokból áll.
A tárlatot nagyszabású giccsbállal megnyitó Ív és Candie képei kapcsán már-már a társadalomkritika kifejezés is felmerül, de a konvenciók kifordítása és a popkulturális utalások kapcsán inkább a humort érdemes kiemelni.
A fotókat nézegetve ugyanis az ember sokat röhög, aztán hirtelen abbahagyja, és elgondolkozik. – Ha minden flottul menne és szép lenne, akkor miről beszélnénk? Engem inspirál az ízléstelenség, különösen a kelet-európai formája – mondja Szombat Éva.
Az ízléstelenség csúcsa pedig mi más lehetne, mint egy Amerikából importált ünnep, a rossz ízű bonbonok és leárazott wellnesshétvégék sűrű nyálmasszája, a Valentin-nap. Kenéz Réka életének legsúlyosabb traumája, hogy éppen február 14-én született, ezért a tárlat egyik fontos elemét a szerelem ünnepére készült képeslapok jelentik.
Bár az irónia minden munkájukban jelen van, Ív és Candie képei mégsem bántóak. A valóságot a belénk sulykolt álmok irrealitásával keverik, erre pedig külföldön is felfigyeltek.
A semmitmondó mondatok, amelyek a szakítás kínosságát próbálják enyhíteni modern társadalmunkban, Ív és Candie képein új tartalmakat nyernek. Például a „Sokkal jobbat érdemelsz nálam!”, ahol egy éppen leszakadó poszteren alsónadrágjába mosolyogva kapaszkodó popsztár álldogál.
De a legjobb fotószöveg-párosítás nem a párkapcsolatok, hanem mellékhelyiségek témájához készült. Nyitott fedelű vécécsészéről van szó, mely egy aránylag tiszta és közepesen csúnya fürdőszobában van. A vécédeszka belsején tengerparti tájkép pálmafákkal, fehér homokkal, égszínkék tengerrel, a kép pedig a Greetings from Hawaii (Üdvözlet Hawaiiról) címet viseli.
Bár az irónia minden munkájukban jelen van, Ív és Candie képei mégsem bántóak. A valóságot a belénk sulykolt álmok irrealitásával keverik, erre pedig külföldön is felfigyeltek.
2013-ban az egyik legfontosabb fotóművészeti díj, a Prix Pictet szelekciójába is bekerült egy képük, melyet a Fogyasztás témakörében neveztek.
A mű a Happy Globalization Day címet viseli, egy leopárdmintás kabátban álló nő válogat rajta a nagyjából száznegyvenféle gyümölcslé közül egy bevásárlóközpontban.
Tanácstalanul nézi a túlkínálatot, a fején műszőr sapka, a kezében piros műanyag kosarat szorongat. Boldog globalizációt!