Kétféle emlékkiállítás van. Az egyik a kirakatrendezői, amely szemezgetve-kirostálva mutatja be az életmű szebb darabjait, tökélypályát kerekítve mindenáron, a másik a tárgyszerű és a művészhez méltó, amely részletez, és nem preparál.
Az, hogy a „szomszédságában”, Vásárhelyen ilyen gyűjteményest rendeztek, már csak azért is méltányos, mert ha jól számoljuk, hatvanhat éve nem volt áttekintő gyűjteménye Koszta Józsefnek.
Malom putrikkal 1916 körül – magángyűjtemény |
A bő válogatás pedig hagyja értelmezni a mesteréletművet. Nemcsak a főiskolai stúdiumok, amelyek pontosak, plasztikusak, és éppen akadémikus festőt is ígérhettek a múlt-múlt század nyolcvanas-kilencvenes éveiben; mindenesetre árnyalják az ösztönös művészről rögzült képet. Hanem mutatja a kiállítás Nagybányát is, az alföldi népéletfestészetet is, Millet parasztáhítatának messzi hatását is –mindazt az előzményt és kezdetet, ami mind semmivé válik, feloldódik, megemésztődik legkésőbb a tízes években. Kivéve valamely impresszionizmust. Van a szépen rendezett kiállításnak egy pontja, egy kisebb sarokterem, meg a belőle nyíló nagyobb egyik fala, amely félreérthetetlenül szembesít e lényege szerint ellentétes festészet, meg az impresszionizmus viszonyával. A már a húszas évekre datált Napsütötte ház ragyogó technikája, a színes ecsetnyomokkal eleve fellazított, ezért vakító fehér fal a fák rászitáló kék árnyékával maga lehetne a plein air. Aminthogy a Tengerpart a témájával is, a foltokra bontott, vibráló egével-ponyváival, a Cigánytelep meg a témája ellenére, a szinte bolyhosan összerótt tető- és falhalmazával először a fölényes béke, az esztétikus közömbösség, az életet élvező impresszionista liberalizmust juttatja a néző eszébe.