galéria megtekintése

Indulatos impresszionizmus

Koszta József, Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 21. számában
jelent meg.

Rózsa Gyula
Népszabadság

Kétféle emlékkiállítás van. Az egyik a kirakatrendezői, amely szemezgetve-kirostálva mutatja be az életmű szebb darabjait, tökélypályát kerekítve mindenáron, a másik a tárgyszerű és a művészhez méltó, amely részletez, és nem preparál.

 Az, hogy a „szomszédságában”, Vásárhelyen ilyen gyűjteményest rendeztek, már csak azért is méltányos, mert ha jól számoljuk, hatvanhat éve nem volt áttekintő gyűjteménye Koszta Józsefnek.

Malom putrikkal 1916 körül – magángyűjtemény
Malom putrikkal 1916 körül – magángyűjtemény

A bő válogatás pedig hagyja értelmezni a mesteréletművet. Nemcsak a főiskolai stúdiumok, amelyek pontosak, plasztikusak, és éppen akadémikus festőt is ígérhettek a múlt-múlt század nyolcvanas-kilencvenes éveiben; mindenesetre árnyalják az ösztönös művészről rögzült képet. Hanem mutatja a kiállítás Nagybányát is, az alföldi népéletfestészetet is, Millet parasztáhítatának messzi hatását is –mindazt az előzményt és kezdetet, ami mind semmivé válik, feloldódik, megemésztődik legkésőbb a tízes években. Kivéve valamely impresszionizmust. Van a szépen rendezett kiállításnak egy pontja, egy kisebb sarokterem, meg a belőle nyíló nagyobb egyik fala, amely félreérthetetlenül szembesít e lényege szerint ellentétes festészet, meg az impresszionizmus viszonyával. A már a húszas évekre datált Napsütötte ház ragyogó technikája, a színes ecsetnyomokkal eleve fellazított, ezért vakító fehér fal a fák rászitáló kék árnyékával maga lehetne a plein air. Aminthogy a Tengerpart a témájával is, a foltokra bontott, vibráló egével-ponyváival, a Cigánytelep meg a témája ellenére, a szinte bolyhosan összerótt tető- és falhalmazával először a fölényes béke, az esztétikus közömbösség, az életet élvező impresszionista liberalizmust juttatja a néző eszébe.

 

S tovább, a laza ecsetkezelés, a finom reflexek felfedezhetők és felfedezendők Koszta leglíraibb, leggyöngédebb művein, a mesteri portrékon is. A Muskátlis kislánynak nemcsak a ruhája, nemcsak a virágja, hanem a pirosas arca és a még pirosabb orra is ettől a festésmódtól lesz élettel teli, aminthogy a másik főműnek, a Tányértörlő nőnek még az egyébként plasztikus, és becsületesen mélyülő tányérja is türelmetlenül odanyomkodott, s közben a fehéret olykor színnel derítő ecsetnyomokból kerekedik ki.

Ami mégis megkülönbözteti, mi több, tiltakozva elutasítja az impresszionizmussal való azonosítást, az a portréknál a lélektani, esetleg társadalmi meghatározottság. A muskátlis gyereklány végtelen ártatlansága, a tányértörlő feleség iránti szemérmes szeretet, a Piros kendős lány fejkendős-felnőttes parasztkomolysága – csupa olyan plusztartalom, modell-festő viszony, amelyre a klasszikus impresszionizmusnak – a klasszikus magyar Nagybányának sem – sosem volt szüksége. És ez a – mondjuk így – realizmusigény, amely módosítja, változtatja, lényegében ellenkezőjére fordítja a technikát, még inkább felfedezhető a többi kép érzelmi telítettségében.

Legfeltűnőbb jele ennek Koszta legendás sötét ege. Az érett művek sosem fekete, de csaknem mindig mélyszínű, már nem is a felhőktől, hanem az azokat érzékeltető türelmetlen ecsetjárástól változatos háttere. Amelynek zaklatott sötétkékjéhez, időnként horzsolt, izzó fehérjéhez, de mindig drámai-súlyos létéhez rendeződnek a mester egyébként pompás és bőséges színei. A jobbára fehér házfalak, amelyek sütnek és vakítanak a súlyosan barna zsúp- és nád-, meg a nehéz rózsaszín cseréptetők alatt, a száradó ruhák, amelyeknek sűrű-nehéz sárgája, rózsaszínje csaknem leszakítja a szárítókötelet.

A kukoricatörők ingét-blúzát a napfény bontja fel, a kukoricaszáron végigfut a fény, de minden elem súlyosabb és indulatosabb, mint az impresszionizmus. Koszta festői indulata ez, az a „felindulás”, amelyet ő maga jellemzett így, amely nélkül nem festett volna. Hogy ez az indulat mennyire volt a parasztsággal azonosítható (a parasztság mely rétegével?), kivált lázadó, mint sokszor, sokan feltételezték – erre nemigen találunk utalást a szentesi tanyán valóban félparaszti életmódot folytatómester bőséges hagyatékában. Érzelmi ereje hasonlítható a Móricz-prózáéhoz, az kétségtelen. Akárcsak Szőnyi, Bernáth piktúrája a Nyugat parnasszistább irodalmához, esetleg Aba Novák festészete az anekdotás Uz Bencéhez.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.