– Különösen most, amikor veszély fenyeget a szomszédból. Ha egyszer Oroszország úgy találja, hogy Ukrajna neki járó Európa-darab, akkor ugyanezt gondolhatja a balti országokról, Lengyelországról és Magyarországról is. Ezért, amíg lehet addig kell végiggondolnunk önazonosságunkat. Számára nagyon fontos az oroszokkal való párbeszéd. Nem bojkottálja Oroszországot, sokat utazik oda, és próbálja őket megérteni.
Azt szeretné, ha ők is értenének minket. Ez Zanussi szerint nem könnyű dolog, mert az orosz közvélemény lelkesen fogadja, ami náluk történik. – Vannak azért – folytatja –, akik másként gondolkoznak ott is. Például a két filmrendező testvér, Andrej Koncsalovszkij és Nyikita Mihalkov nagyon eltérően ítéli meg az ukrajnai helyzetet.
A lengyel művész szerint Európa gondjainak egyik fő oka, hogy eltávolodtunk a keresztény spiritualitástól, amely kultúránk alapja, és eluralkodott a fogyasztói szemlélet, a politikai korrektség. Hiányoznak a nagy eszmék. Zanussi mentalitásbeli különbségeket lát a keleti keresztény alapú társadalmak és kultúrák, valamint a nyugati szemléletű, európai nemzetek között. A kulturális különbséget nem tartja végzetesnek, ha megtanulunk együtt élni vele.
A rendező egyébként új filmjének világpremierje közepette érkezett Budapestre. Először az indiai Goában, majd az észtországi Tallinnban mutatták be az Idegen testet, amelynek lengyelországi premierje december 6-án lesz. – Majdnem négyéves harc előzte meg a forgatást, mert szélsőséges feministák meg akarták akadályozni, hogy támogatást kapjak a forgatáshoz a lengyel filmintézettől. Azt állították, hogy ellenségesen ábrázolom a történetben az úgynevezett felszabadult nőt.
Az Idegen test szerelmi történet. Egy olasz férfi Lengyelországban vállal munkát egy multinál, hogy közelebb legyen szerelméhez, aki novícia egy kolostorban. Arra számít, hogy a lengyel lány meggondolja magát, és feleségül megy hozzá. Eközben kerül konfliktusba lengyel főnöknőjével, aki katolikus hite miatt üldözi. Kiderül az is, hogy a vállalati főnöknő anyja az ötvenes években ártatlanokat üldözött az államvédelmi hatóság tisztjeként.
A tiltakozó feministáknak az volt a bajuk, hogy az általa bemutatott nőtípus kritika nélkül elfogadja a nagyvállalati embermodellt. Zanussi szerint azért tiltakoztak, mert elfelejtették a nagyanyjukat, akik sokkal nőiesebbek voltak, mint a coachok, akikkel az agymosó csapatépítő tréningeken találkoznak. Ő maga teljesen egyetért a feministákkal, amíg a nők egyenlő esélyeiért, bérezéséért, jogaiért küzdenek. De nem fogadja el tőlük, ha azt akarják elhitetni, hogy a nemek közötti különbség fikció, s el lehet tüntetni.
Azt állítja, hogy az európai gondok egyike a politikai korrektség beszédmódjának eluralkodása. Szerinte ez a katolikusok hátrányos kezelésével is jár, más vallások vagy kisebbségek pedig ilyet nem tapasztalnak, sőt. A filmrendező szerint alkotása azzal keltett ellenérzést, hogy a divat ellenében készült. Ha egy fundamentalista katolikus üldözné a filmben a felszabadult nőket, az nem váltana ki tiltakozást, ám, hogy „felszabadult nők” üldöznek egy nem fundamentalista katolikust, nahát az botrányos!
Zanussi azt mondja, hogy új filmje különbözik a mai lengyel filmektől, mert ott gyakran támadják a vallást, az egyházat. Szerinte az egyház korántsem tökéletes, és túl közel került a politikához: ezzel ad alkalmat a támadásokra. – Sok lelkes fiatal talál az egyházban otthont – szögezte le. – Vannak sötét dolgok is, mint a fundamentalizmus. Ami a keresztényeknél, ahogy a muzulmánoknál is, nem az erős hit jele, hanem a hit hiányára mutat. Hiányzik belőle a legfontosabb, a szeretet.