galéria megtekintése

Ha látta az Abigélt vagy A koppányi aga testamentumát, tudja, kiről szól ez a könyv

5 komment


Rab László

Nincsenek irigylésre méltó helyzetben azok a tévések, akik ráfanyalodnak az MTVA – népnyelven: Magyar Televízió – archívumára. Vajon mire gondolhatnak, amikor szembesülnek Zsurzs Éva irgalmatlanul gazdag életművével?

Szerencsi Éva és Egri Kati az Abigélben
Szerencsi Éva és Egri Kati az Abigélben
MTVA

Ezen tűnődtem, amikor a rendező egykori asszisztense, Babiczky László és lánya, a színész Zsurzs Kati (a címlapon Katalin) bemutatták könyvüket az Abigél, A fekete város, A koppányi aga testamentuma, az Őszi versenyek című tévéfilm és sok ismert tévéjáték alkotójáról. Na jó, annyi mentségük lehet a maiaknak, hogy ők is forgatnának tévéfilmeket, ha megbízójuk – a mostani magyar állam – kérné. De a jelek szerint nem kéri.

 

Zsurzs Éva 1957-ben, az alapításkor került a televízióhoz – még a rádió egyik osztálya volt –, a színészekkel, operatőrökkel és technikusokkal együtt botorkálva tanulta a tévés szakmát, nem volt minta és iskola, a médiát akkor még nem támogatni, hanem csinálni kellett. Ha simán, minden hiba nélkül lepergett egy tévéjáték, az alkotók egymás nyakába borulva örvendeztek.

Zsurzs tudta, hogy nagyüzemben dolgozik, de munkáját kézművesként végzi. A tévéfilmet nem a vájt fülűeknek, inkább azoknak készítette, akik először találkoztak Tamási Áron, Krúdy Gyula, Mikszáth Kálmán vagy Móricz Zsigmond műveivel.
Az Otello Gyulaházán (Básti Lajossal, Törőcsik Marival, Domján Edittel) vagy a Bodrogi Gyula által megformált Só Mihály kalandjai igazi tévés bombasikernek bizonyult. A filmsorozatokról beszélt az ország, nem volt Facebook, a tévének tanítania, nevelnie is kellett.

Mindenki az Abigélt nézte

Az egyetlen tévécsatorna nagy szám volt még a hatvanas-hetvenes években is. A válogatott futballmeccsének közvetítése vagy a Roger Moore főszereplésével vetített Angyal idején kiürültek az utcák Budapesten. Feleségemmel 1978-ban költöztünk az akkori Mártírok útjára, és a környék felfedezését célzó esti sétánkon betértünk egy Rózsahegy utcai pianobárba. Teljesen üres volt, és furcsán néztek ránk, később kiderült, párok nem szoktak ide járni. Egyenként szivárogtak be magányos férfiak, nem értettem, de aztán elcsíptem a mondatot, amit a földig érő szoknyát hordó madám mondott egy vendégnek: „A lányok ma később jönnek. Tudja, az Abigél megy a tévében." S tényleg, úgy fél óra múlva megérkeztek, csatlakoztak a kliensekhez, átmentek a belső helyiségbe, ahol megszólalt a pianínó... (K. K.)

Az érett Zsurzs Éva (Beszterce ostroma, 1976, Őszi versenyek, 1977, Abigél, 1978) már pontosan tudta, mi a tévé. Nem volt zseni és legenda, pompás mesterembernek bizonyult egy olyan korban, amelynek jellemzője volt a zárt terekben játszódó történet. Ehhez különösen értett. A Szabó Magda-regény forgatása előtt két évig gondolkodott.

Tudta, mi hogyan látszik a képernyőn, és tisztában volt vele, hogy a tömeg számára termel tömegterméket. Díjakat nyert a filmjeivel számos fesztiválon, értett a helyszíni közvetítéshez és a körkapcsoláshoz is. 1997 szeptemberében hunyt el, a tévések első generációja sokáig emlékezni fog rá. Miként az azóta felnőtt nemzedékek is.

Babiczky László –Zsurzs Katalin: Zsurzs, a tévéjáték-rendező

Gondolat Kiadó, 162 oldal

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.