„Szeretnék olyan zenéket játszani, olyan felvételeket készíteni, amik nem kiszolgálnak, nem megfelelni akarnak valami percdivatnak… nincsenek körülöttük ideológiák. Zene van és békesség…”, foglalta össze a szaxofonokon, klarinétokon és fuvolákon játszó dzsesszzenész Grencsó István zenei hitvallását a Jazzma.hu honlapon néhány éve egy születésnapi interjúban. A hazai avantgárd, a kísérletező szabad zene egyik legmeghatározóbb alakja ezt a tervét évtizedek óta maradéktalanul végrehajtja.
Grencsó Open Collective elnevezésű zenekarának tavaly a BMC Records gondozásában megjelent Flat/Síkvidék című albuma elnyerte a Gramofon zenei magazin fődíját: az év magyar dzsesszhanglemeze lett. S miközben még épp csak ismerkedtünk az egyébiránt valóban nagyszerű 2014-es lemez humorával, drámaiságával, hihetetlen energiákkal dúsított örvénylő kavargásával, már meg is jelent a csapat következő korongja, melynek anyagát május végén rögzítették a BMC stúdiójában. A Marginal Music/Rétegzene című CD-n a Grencsó Kollektíva tagjai (Grencsó István: szoprán- és tenorszaxofon, basszusklarinét, Pozsár Máté: zongora, Benkő Róbert: bőgő, Szilveszter Miklós: dob) mellett közreműködik még a német basszusklarinétos (a dzsesszzenében hangszere legjobbjának tartott) Rudi Mahall is, valamint még egy bőgős, Hock Ernő.