galéria megtekintése

„Van azért a határon kívül is defekt elég”

0 komment


Kácsor Zsolt

Kollár-Klemencz László nagy életet bejárt emberekkel szeretne beszélgetni, hogy megismerje a sorsukat.

Az Év Könyve sorozatunk jövő hétfői jelentésírója sokoldalú művészember, Kollár-Klemencz László, a Kistehén zenekar frontembere, a Budapest Bár tagja, dalszövegíró, énekes, filmrendező, prózaíró, holott tájrendezőként és lovastanárként diplomázott, gyerekkorában pedig nemcsak zenész, de erdész is akart lenni. És sok minden mást is akart, munkahelyet, szép gyerekeket – akikkel Mozartot hallgat –, s sok nyugalmat, sok csöndet.

Első húsz évében több társadalmi rétegben mozgott otthonosan, erről azt meséli: megismerte a vidéki gazdálkodók és a budai polgár hétköznapjait, a kelenföldi gyári munkáscsaládok május elsejéit, ennek ellenére „teljesen tudatlanul álltam a kilencvenes éveknek, nem nagyon láttam akkor a magyar társadalmat, 1986-ban húszéves voltam, épp leszálltam a háromkerekű bicikliről, és beülhettem apám Bogarába". S akkor véletlenül találkozott a már akkor legendává lett Cseh Tamással. A barátaival éppen Csernobil után egy-két nappal ment a Káli-medencébe egy házibuliba, ahol Cseh Tamás ült az asztalnál.

– Nagyon részegen Erdélyről beszélt, így Erdély, úgy a románok, közben egyik kezében kolbász, a másikban cigi. Megkérdeztem, hogy miért kell haragudni a románokra, miért nem elég az, ami van, és éljünk mindenkivel barátságban. Erre a cigaretta helyett a kolbászt nyomta el a hamutálban, és nekem esett, hogy ki az én apám meg ki az én anyám? – meséli Kollár-Klemencz László, aki akkor is, azóta is szeret mindenkivel jóban lenni, így hát „felveszem a gyerekkori attitűdöt, egy gyerektől senki nem fordul el, ha szereti a zsidókat vagy esetleg a cigányokat, csak kinevetik, furcsállják".

 

Nincs jó véleménnyel az emberi társadalomról, s habár ez nem csak a magyar társadalomra vonatkozik, ezzel különösen nincsen megbékülve. Talán ebből adódik, hogy az általa megírt Gulliver értetlenül áll a magyarokkal, Magyarországgal szemben.

Kollár-Klemencz László szeretne kihívni sok embert az erdőbe, mert az erdő jó, sok mindent rendbe rak
Kollár-Klemencz László szeretne kihívni sok embert az erdőbe, mert az erdő jó, sok mindent rendbe rak
Reviczky Zsolt / Népszabadság

– Az én Gulliverem nem találta meg a viselkedési vagy belépési kódot, amivel bele tudna látni és tudná ezt a valóságot transzponálni a saját valóságába – magyarázza. – Ez olyan, mint ahogyan ma az Európai Unió reagál a magyar kormány matatásaira: a rossz gyerekek valahol a medencében, hál' istennek, el vannak választva tőlünk a hegyekkel, s lehet, hogy eljutnak a küszöbig, de ott, reméljük, hasra esnek.
Amikor a vágyairól kérdezem, Kollár-Klemencz László azt mondja, hogy szeretne egy magasabb szinten rezgő társadalomban élni, de ezt valószínűleg csak a közvetlen környezetében tudja alakítani: „kihívni sok embert az erdőbe, mert az erdő jó, sok mindent rendbe rak".

– Én elfogadom ezt a társadalmat olyannak, amilyen, nem tudok mást tenni, megismerni, elfogadni és a lehetőségeimhez képest javítgatni.

Nem hiszek a gyors, gyökeres változásban, csodálkozom is, hogy olyan szubkulturális politikai kezdeményezések, mint az Együtt meg Juhász Péter, hogyan egzisztálnak itt, mintha egy másik világrész politikusai lennének. Nagyon jó lenne, ha ilyen emberek rendeznék ezt a társadalmat, de Magyarország még mérföldekre van attól, hogy ki tudjon választani magának ilyen nyitott, haladó vezetőket – mondja, de elismeri, talán nincs is olyan hely, ahol a kritikus civilek elégedettek lennének. Ezért számára fontosabb, hogy ne társadalmi szinten gondolkodjunk, hanem a körülöttünk élő emberekben, velük alakítsunk ki élhető, szerethető, emberi élethez méltó közeget, s ebbe belefér sok-sok világnézet, ha a szeretet és tisztelet megkötődik. Ehhez viszont bizalmat kell teremteni, amihez „sok munka kell, munka mindenkinek önmagával, aztán a közös munka". S mit szeretne még?

– Szeretnék még gyereket. Szeretném, hogy zenészként sokáig legyen kedvem, erőm dolgozni, sok-sok dalt szeretnék írni, egyre jobbakat. Szeretnék megtanulni trombitálni és könyvet írni. Azt hiszem, regényt nem, de sok novellát igen. És szeretném, hogy a sors összehozzon nagy életet bejárt emberekkel, hogy megismerhessem az életüket.

Megkérdezem tőle, hogy ha Gulliver nem utazó lenne, hanem zenész, akkor milyen hangszeren játszana, de úgy véli, Gulliver nem lehetne zenész, mert ő

„egy semleges megfigyelő minimális, egy diplomatához arányos érzelemmel".

Kollár-Klemencz László szerint ennek a Gullivernek még hallása sincs, igaz, úgy képzeli, „van egy-két dal az életében, amit szeret a fürdőszobában dúdolni, de csak annyira, hogy a szállodai takarítónő meg ne hallja, szóval van azért a határon kívül is defekt elég".

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.