galéria megtekintése

Felmossa a fedélzetet

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 19. számában
jelent meg.


Trencsényi Zoltán
Népszabadság

Gerber kritizál, ironizál, kifacsar, elvonatkoztat és elgondolkodtat. Szóvá tesz és lóvá tesz, és bár nem cinikus és kiábrándult, de addig feltétlenül eljutott, hogy nem adja meg a királynak, ami jár.

„A kiállítással kapcsolatos eredeti elképzelésem az volt, hogy egy mixerkocsival beöntök 40 köbméter olvasztott aranyat a galériába, amely megközelítőleg a tér felét töltötte volna ki. Ezt azután két okból is elvetettem. Egyrészt azért, mert így a program szerinti következő kiállítás ellehetetlenült volna, másrészt azért, mert a beöntött arany utólagos kifejtése tetemes költségbe kerülne a társaskörnek.

Ezt semmiképpen nem engedhettem meg. A tehetős, igényes és kvalitásérzékeny műgyűjtőkre viszont garantáltan számíthattam volna, akárcsak azokra a kurátorokra, akik általában az elemi mutatók és a kirívóan, szinte sokkolóan drága anyaghasználat iránt eleve különös érzékenységet, azzal szemben feltétlen megértést tanúsítanak.”

Ezekkel a szavakkal fogadja a kiállítására érkezőket Gerber Pál képzőművész az Óbudai Társaskör Galériában. A bekeretezett írásban még felvet néhány fura ötletet, majd a végén közli, hogy a kiállítás legfőbb tárgyaként végül a szavakat választotta, de ez nála nem meglepő, festményein is gyakran használ szavakat, és keretbe helyezett mondatokat is rendszeresen műtárggyá avat.

 

Az Óbudai Társaskör Galériában az erre az alkalomra készített installáció fő alkotóelemei is bekeretezett szövegek, a szokásos többszörösére nagyított „képaláírások”.

Az ironikus, bizonyos művészeti problémákra, a művészeti intézményrendszer visszásságaira, azok szereplőinek működésére reflektáló vagy csak egyszerűen költői mondatok mellett láthatók az azokhoz szorosabban, lazábban, pontosabban vagy csak asszociatívan kapcsolódó tárgyak is.

A kiállítás címe: Felmosom a fedélzetet – vagy nem. Már az elgondolkodtató, hogy egy ilyen végtelenül egyszerű mondat művészeti térbe helyezve milyen talányossá válik. Ha akarjuk persze, komolyan is vehetjük, mert Gerber bizonyos értelemben tényleg „felmossa a fedélzetet”, mégpedig a művészeti sznobériával, művészeti anomáliákkal.

„Bennem már rengeteg világ dőlt össze.” Ez a szöveg olvasható az első keretben, és ezúttal bátran gondolhatunk a művészet világára, „világaira”. A magas művészet földre ráncigálása azzal kezdődik, hogy Gerber egy keretbe foglalt, igen elegáns írásban alaposan megkérdőjelezi, hogy az ájultan tisztelt fotográfus, Mapplethorpe munkássága valóban művészi értéket képviselt-e, vagy inkább modoros giccs ként aposztrofálható.

Gerber Pál: Leszakadt függöny
Gerber Pál: Leszakadt függöny
Fotó: Teknős Miklós/Népszabadság

Szerinte az utóbbi, és mi hajlamosak vagyunk hinni neki.

A kiállítás következő alkotása egy OSB-lemezre lécekből írt MHN felirat, azaz: Művészet Hivalkodás Nélkül. Továbblépve aztán egy félrebillent karnison lógó leszakadt függönyt látunk, nem fogják elhinni, az alkotás címe: Leszakadt függöny. Látható aztán szintén OSB-lemezre skiccelt Ásító inas, kicsit odébb talányos felirat: „…Munkácsyné cáfolja, hogy férje festette volna…”

Egy piros kör, amelyre nyíl mutat, a nyíl végénél a felirat: Eladva. Nesze neked kanonizált művészet, Kazimir Malevics bizonyára forog a sírjában! Az ironikus, kaján kiállítás gyönyörű végjátéka az a képpár, amelynek egyik darabján egy szándékosan meg nem nevezett festő romantikus alkotása látható: az összesereglett család tagjai egy levél (talán végrendelet vagy távoli üzenet) olvastán ájuldoznak, hüledeznek, a kép mellett egy ugyancsak bekeretezett szöveg: „Az MKE (Magyar Képzőművészeti Egyetem) vezetése meg kapja a fenntartó finanszírozásról szóló levelét.”

Gerber kritizál, ironizál, kifacsar, elvonatkoztat és elgondolkodtat. Szóvá tesz és lóvá tesz, és bár nem cinikus és kiábrándult, de addig feltétlenül eljutott, hogy nem adja meg a királynak, ami jár.

Bennünket, nézőket viszont megnyugtat afelől, hogy a művészettel találkozva nem kell magunkat feltétlenül ostobának éreznünk, olykor a művészet terpeszkedik túl saját határain, magát a kelleténél magasabb polcra helyezve.

Négy évvel ezelőtt életmű-kiállítást rendeztek Gerber műveiből a Ludwigban, és a megnyitón egy női énekkar adott elő klasszikus kórusműveket. A kórus tagjai kezükben piros léggömböket tartottak, amelyek az előadás közben véletlenszerűen eldurrantak.

„Ez kicsit olyan, mint az élet, ahol a legmagasztosabb pillanatokba keverednek váratlan gikszerek. Felmegyünk a színpadra, de a szélén megbotlunk. Ilyenek vagyunk, de ezt el kell fogadni”, mondta akkor a művész, és most, a művészet kapcsán is kipukkaszt néhány lufit. Pukkasztja persze a polgárt is, aki a kiállítás láttán pukkad is bizonyára. Legalábbis zavarban van rendesen.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.