galéria megtekintése

Fellini gatyájában

3 komment


Fáy Miklós

Van egy tibeti szerzetes Paolo Sorrentino új filmjében, az Ifjúságban. Évek óta egy svájci gyógyhotelben meditál, és állítólag levitál is, amit persze egyikünk sem hisz el neki, nemcsak mi, nézők, de a főszereplő, a visszavonult karmester sem. Egyszer be is szól a szerzetesnek, tudja, hogy szélhámosság ez a saját erőből röpülés. Ez van a film elején, a nézőnek tökéletes kapaszkodó. Ha a film vége felé ez a szerzetes repülni fog, akkor a mozi menthetetlen giccs, mű-művészet, fölöslegesség. Mondanom sem kell…

Kritikusunk szerint annyi jó dolog van az Ifjúságban, hogy nehéz egy csomagban sarokba dobni az egészet
Kritikusunk szerint annyi jó dolog van az Ifjúságban, hogy nehéz egy csomagban sarokba dobni az egészet

Ennyire nem egyszerű a helyzet, Van színészet, nagy színészet, amit Jane Fonda bedob, az csoda öt percben, a hangja, a pulykanyaka, kiszáradt dekoltázsa, és az abban domboruló valószínűtlen kebel, úgy hajítja ez a csodálatos színésznő egész valóját a mozi szolgálatába, hogy szaladnék elébe. De közben mégis: olyan filmet nézek, amelyben folyton be tudom fejezni a párbeszédeket.

 

Volt olyan, hogy olasz művészfilm, volt egyszer egy Federico Fellini. Olyan az Ifjúság, mint amikor egy nagyon szorgalmas, csak szellemileg nem kimagasló diák vizsgázik művészetből. Tudja, hogy egy nagy filmbe kell olyan jelenet, amelyet ötven év múlva naptárokon meg lehet vásárolni. Fellini elhasználta már a Trevi-kutat erre a célra, de ő sem lesz rosszabb nála, beküldi a ­hőseit az elárasztott Szent Márk térre, az még gyönyörűbb lesz, még színes is.

A hangsúlyos Fellini-idézetek mellé mondok egy hangsúlytalant is. A visszavonult karmestert játszó ­Michael Caine azt mondja a lányának, aki az élete fontos pillanatát, egy díj visszautasítását hallgatja végig, azt mondja, anélkül, hogy odanézne vagy hallhatná: ne sírjál, Leda. Fellini így vette át az Oscart, anélkül, hogy odanézett volna a feleségére: ne sírjál, Giulietta.

Díjak és jelölések

Európai Filmdíj
legjobb film, legjobb rendező: Paolo Sorrentino, legjobb férfi­alakítás: Michael Caine, legjobb nőialakítás-jelölés: Rachel Weisz, legjobb forgatókönyv-jelölés: Paolo Sorrentino

Cannes-i fesztivál
Arany Pálma-jelölés: Paolo Sorrentino

Golden Globe-díj (2016)
legjobb női mellékszereplő-­jelölés: Jane Fonda, legjobb betétdaljelölés

De attól még nem csapsz be, Sorrentino, értem, hogy azért van dagadt focistád, mert Nápolyban születtél, és tudod, hogy az isteni Maradona nélkül soha nem lett volna bajnok a Napoli. Tudom, hogy ha háromszor elmondják, hogy Sumi Jo a legjobb énekesnő a világon, akkor meg kell, hogy jelenjen legkésőbb az utolsó jelenetben.

Sajnos, nem tudom úgy nézni az egészet, mint egy filmet, bár képeskönyvnek azért így sem rossz. Meg tanulságnak sem: mindezt a régi, nagy rendezők maguktól csinálták, mert tudták, hogy ez a fim, ennek van értelme, ezért élnek. Ifjúság? Persze, én is tudom, hogy ez az öregség, az ezerszer hallott sóhaj, hogy ezek a maiak nem érnek semmit. De mit csináljak, ha tényleg nem?

Ifjúság
(La giovinezza, Youth)

Forgalmazó: Mozinet

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.