galéria megtekintése

Provokatív, meghökkentő, szürreális

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 22. számában
jelent meg.


Trencsényi Zoltán
Népszabadság

A debreceni Modem – Modern és Kortárs Művészeti Központban látható a holland Erwin Olaf fotográfus kiállítása. A XX. század második felének jelentős alkotója, művészete provokatív, tabudöntögető, meghökkentő, szürreális.

Erwin Olaf 55 éves holland fotográfus és kísérleti filmes naponta belenéz a halál szemébe. Néhány éve tüdőtágulást diagnosztizáltak nála, a levegőt egyre nehezebben veszi, gyakran zihál, fullad. Bár autodidakta fotósként számos képet készített Hollandia underground világáról, az igazi szakmai elismerést csak az 1988-as, túlvilági hangulatú, furcsa helyzetekbe rendezett, torz figurákat, „élő sakkbábukat” felvonultató Chessmen című sorozata hozta meg számára. Azóta egyre zajosabb sikereket ér el, egyre fantasztikusabb képi világot épít. Részint saját sorozataiban, részint alkalmi reklámfotósként a Heinekennek, a Louis Vuittonnak, a Nokiának, a Microsoftnak, a BMW-nek és másoknak. Kezdetben néhány sztárfotográfus, így Robert Mapplethorpe, Helmut Newton és Joel-Peter Witkin pártfogását is élvezhette, ma már a saját útját járja. Legtöbb képe hatalmas amszterdami műtermében készül díszlettervezők, sminkesek, fodrászok alkotta csapat közreműködésével. 2011-ben elnyerte Hollandia legnagyobb művészeti kitüntetését, a százezer euróval járó Johannes Vermeer Awardot. Ahogy méltatni szokás: alkotásai provokatívak, tabudöntögetők,meghökkentők, szürreálisak. Az élete is valami ilyesmi: a róla készített portréfilmben nyíltan beszél például arról, hogy egy időben kábítószert használt, és nem titkolja homoszexualitását sem.

Fotó: Erwin Olaf

Erwin Olaf 55 éves holland fotográfus és kísérleti filmes naponta belenéz a halál szemébe. Amit ott lát, olykor képein keresztül is megmutatja. Most éppen a debreceni Modemben, ahol négy nagyobb tematikai egységbe rendezett, Körhinta című kiállítása látható.

 

A bejáratnál a címben idézett körhinta fogad bennünket: középen bekötött szemű bohóccal, aki körül fej nélküli gyerekpróbababák forognak.Azokban a jelmezekben mégpedig, amelyek aztán a művész első sorozatának képein tűnnek fel a gyermekszereplőkön. A körhinta mögül egy 1920-as évekből származó kedves, német gyermekdal hallatszik, egy hentesről szól, aki húsz gyereket ölt meg, hogy fasírtot csináljon belőlük. A Berlin címet viselő, amúgy tökéletesen komponált, káprázatos minőségű, a weimari esztétikát és itt-ott a németalföldi festészetet idéző kollekció darabjai mintha színpadi jeleneteket ábrázolnának. A két világháború közötti időszakból származó hideg, súlyos pillanatokat, melyeknek főszereplői az említett jelmezekbe bújtatott, valamiféle vezérként mutatkozó gyerekek, mosolytalan, kegyetlennek tetsző sportolók, leharcolt örömlányok, titkos alakok. Bábuszerű, dermesztő, álomvilág, amely háttérként Berlin monumentális, történelmi tereit, korhű kellékeit használja.

Erwin Olaf 55 éves holland fotográfus és kísérleti filmes naponta belenéz a halál szemébe. Annak mélyén az életet is bizonyára megpillantja, de ettől aligha boldog. Az Alkonyat/Pirkadat című sorozatban az egyik falszakaszon fekete tárgyakkal és fekete bútorokkal, a másikon fehér tárgyakkal és fehér bútorokkal berendezett XIX. századi enteriőrben készült családi fotók, és azok alapján készített filmek láthatók, utóbbiak ugyancsak Erwin Olaf munkái. A képeken és a filmeken párhuzamos jelenetek a fekete és a fehér, ha tetszik: egy amerikai és egy orosz család életéből, melyek végén kiderül: a fekete kisfiúnak arca, azaz tartalma nincs, a fehér kisfiúnak meg határozott körvonalú teste, azaz formája. Az egyik film tehát azt a kérdést szegezi nekünk:meddig lehet tartalom, a másik pedig azt: meddig lehet forma nélkül létezni?

A napokban egy az elmúlt esztendő legnagyszerűbb művészeti élményét firtató körkérdésre megneveztem ugyan egy kiállítást, de tévedtem, mert Erwin Olaf tárlata felkavaróbb, elgondolkodtatóbb, felemelőbb, aktuálisabb. A holland fotográfus fantáziavilága súlyos, fullasztó, jó volna előle elmenekülni. Csakhogy nincs hová, mert a valóság sem szebb. A diagnózis hibátlan: akárcsak a művész, mi magunk is araszolunk az elmúlás felé.

A képekből készült galériánkat megtekinthetik ide kattintva.

KÖRHINTA
Erwin Olaf kiállítása a debreceni Modem – Modern és Kortárs Művészeti Központban Nyitva február 1-jéig

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.