galéria megtekintése

Értette, mi a sikk

1 komment

Egyszer Honthy Hanna szobájában aludtam. Jó, legalább ötven, de lehet, hogy hatvannál is több évvel később, mint a legnagyobb magyar primadonna. Merő véletlen volt, hogy Debrecenben, az Arany Bikában ugyanazt a szobát kaptam, ahol valamikor, még a múlt század közepe táján megszállt, bizonyára vendégfellépés alkalmából. Az érdekes ebben csak az, hogy én ezt tudom. Onnan tudom ugyanis, hogy a szobában kifüggesztett emléklap hirdette az eseményt. A szálloda vezetősége fontosnak tartotta megörökíteni, sőt bizonyára büszke volt rá még évtizedek múltán is, az emléklapot nem vette le, nem süllyesztette el valami raktár mélyén. Pedig a művésznő akkor már három évtizede halott volt.

És az operettnek is elmúlt az a különleges varázsa, ami azelőtt, talán egy évszázadon át megvolt. A hangsúly itt a különlegesen van. Mert varázsa ma is van, ma is tömegeket vonz, sok a rajongója, még a mostani előadások sem riasztják el a nézők tömegeit. De új operettek nemigen születnek, a mai Offenbachok és Hervék, Kálmán Imrék, Lehárok – ha vannak – inkább musicalt szereznek. Operettparó­diák persze íródnak, bár hogy milyen minőségben, arról most inkább ne beszéljünk. Ám a régi operettek, a műfaj klasszikusai, de középszerű képviselői is elszórakoztatják a kikapcsolódást kereső nézőket. Honthy Hanna idejében ez még másképpen volt.

A húszas években többé-kevésbé szokványos színésznőkarrierrel hódította meg a pesti színpadot. A Nefelejcs utcai udvari lakás nyomorúságából Rákosi Szidi színi iskoláján át, Bárdi Ödönnél és Anthes Györgynél folytatott tanulmányok után Hügel János nyomdász és Hanrich Emma varrónő lánya szerződést kapott a Népoperába, ahol szerepelt a Tengerész Kató című operettben. Aztán kijárta a vidéki, majd a pesti színészet gyakorlati iskoláját. Játszott Debrecenben, Pozsonyban, majd fővárosi színházakban, a Vígszínházban, a Revü Színházban, a Blaha Lujzában, a Királyban, a Belvárosiban.

 

A II. világháború után pedig nem járt úgy, mint más korábbi sztárok. Gáspár Margit igazgató igazi nagy csapatot hozott össze a Fővárosi Operettszínházban, ahol Bilicsi Tivadart, Fejes Terit, Feleki Kamillt, Keleti Lászlót, Latabár Kálmánt, Rátonyi Róbertet, Mezei Máriát, Petress Zsuzsát foglalkoztatta. És aztán a történelem is besegített. 1953. március 5-én meghalt Sztálin, lassú, nagy visszadermedésekkel is terhelt olvadás kezdődött. A kultúrpolitikában is. Ebbe a közhangulatba talált bele 1954-ben Szinetár Miklós Csárdáskirálynő-rendezése. A szovjet és hazai, forradalmi és termelési operettek után a múltat felszabadult humorral, nosztalgiát sem nélkülöző iróniával megidéző előadás. Ebben különleges szerep jutott Honthy Hannának. Számára az átírók megnövelték, a primadonnáéval csaknem egyenrangúvá tették az anyaszerepet, a karrierért a művészetet feladó hercegnét.

Honthy Hanna
Honthy Hanna
Kovács Éva / MTI

A nagy művészek titka megfejthetetlen. Gál György Sándor, Honthy életregényírója, könyve elején azon meditál: hősnője mindig játszik, vagy sohasem játszik. Végül arra jut „a legvirtuózabb póz – a tökéletes feloldódás. A tökéletes póztalanság." De mondhatnánk úgy is: az egy életen át kicsiszolt személyiség. Amely egyaránt hat a színpadon és azon kívül is.

Valaha gyakran hallhattuk tőle a rádióban a régi, a konzervatív úrinőt metsző iróniával, mégis belülről megmutató slágert. Így szól az egyik strófa: „Egy Blériot nevű fantaszta akadt, / Géppel repül a nap tüze alatt. / Megesik, hogy leesik. / Én nem értem, ebben mi a sikk!?"

Honthy Hanna pontosan értette, mi a sikk.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.