Elbizonytalanító a bejárat vízszerű kék fénye. A néző beúszik a kandeláberek között a lépcsőházba, a Sárga folyosó elnevezésű világításkompozícióba. A fénycsóvák között minden látogató olyan zöld, mintha erős gyomorrontása lenne.
A kastélytermekben majd nekimegy egy tükörfalnak, tisztára, mint a szebb napokat megélt Vidám Parkból az elvarázsolt kastély. Forgó tárgyak és pásztázó fények között nézi a barokk palota falfestményeit és a tükröződésekben hol előbukkanó, hol eltűnő önmagát. A térgeometriával játszik Eliasson fénygömbökkel, padlón pihenő Végtelen fánk nevű fémspirállal és az egymásba épített kockákból álló Ötszörös kocka nevű formával.
Nincs az az okostelefon-tulajdonos, aki ne kezdené el azonnal fotózni önmagát a Bizonytalan árnyékod című teremben, ahol öt színes halogén spotlámpa vetíti árnyékát a hófehér kivetítőre. Van, aki táncol a vászon előtt, mások csak lesik, hogy változnak a pop-art-szerű árnyékok a selyemtapétás teremben.
Öt méter átmérőjű, félkör alakú acélgyűrű csatlakozik – a parketta felett – egy tükröződő falra. Szaturnusz-gyűrűt ad ki – belekomponálva a terem falfestményeit.
|
Új Berlin-szféra Anders Sune Berg / Thyssen-Bornemisza Collection |
Újabb „játékszobában”, tengernyi fénytörésben, ezerszer tükrözve látszik a másik látogató a fémkeretes, három- és négyszögletű vagy rombuszalakú kaleidoszkópokban. A néző lép egyiktől a másikig, újabb és újabb távlatokat, színes képeket keresve. A tükörtrükköket az alkotó kivitte teherautón egy berlini gyártelepre is. Onnan szállította filmen az egymásba mosódó, ki-bebukkanó látványt a bécsi kiállításra.
Két évtizednyi munkáját rendezte el Eliasson – az összefüggéseket kutatva – a barokk palotában.
Olafur Eliasson: Baroque Baroque
Belvedere, Bécs
Március 6-ig látogatható.