galéria megtekintése

Elvágott életek

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 18. számában
jelent meg.

Cs. G.
Népszabadság

Sok film dolgozza fel a határfal jelenségét. A legtöbb az Egyesült Államok és Mexikó közötti határrészről szól. Mint az amerikai Tommy Lee Jones rendezte Melquiades Estrada három temetése, melynek forgatókönyvét a mexikói Guillermo Arriaga írta. Egy határőr lelő egy mexikói vendégmunkást, mert illegális határátlépőnek nézi. El akarják tussolni az ügyet, ezért kell háromszor is eltemetni.

A félelem építi a falakat – hirdetik a pólók a Pink Floyd-os Roger Waters koncertjén
A félelem építi a falakat – hirdetik a pólók a Pink Floyd-os Roger Waters koncertjén
Mathieu Belanger / Reuters

Számos mű foglalkozik az izraeli–palesztin konfliktus kapcsán a megosztottsággal. A Hany Abu-Assad rendezte, 2014-ben Oscarra jelölt Omar címszereplőjének mindennap át kell másznia az izraeliek által épített biztonsági falon, hogy láthassa titkos szerelmét, Nadiát. Elfogják, s azzal vádolják, hogy meggyilkolt egy izraeli katonát. Végül Omar beleegyezik, hogy az izraeli titkosszolgálat besúgója legyen.

 

Az On the Spot című dokumentumsorozat a monte-carlói televíziós fesztiválon első díjat nyert epizódja is a gázai helyzetet dolgozza fel. A játékfilmbe illő jelenetsorban az izraeli bombatámadás során megsérült gyermekét az apja átjuttatja a határon, mert csak Izraelben van esélye gyógykezelésre.

A berlini fallal foglalkozó filmek közül ma már inkább a humorral teli feldolgozásokra lehet emlékezni. Ilyen volt a Good bye, Lenin! című német film.

A magyar–osztrák határt 1949-ben lezáró aknazárról kevés műalkotás készült. Nemrégiben Szász János A nagy füzetében szerepel a döbbenetes jelenet, amelyben a főszereplő ikrek előreküldik apjukat, aki aknára lépve testével teremti meg a hidat, amelyen Magyarországról elmenekülő fia biztonságosan átkelhet.

Az aknazárat 1955-ben felszedték, a forradalom után emigrálóknak nem állt fizikai akadály az útjukba. Sándor Pál a menni vagy maradni kérdést feldolgozó Szerencsés Dánieljének hőseit nem ez, hanem a menekülés előtti éjszakán lefolytatott beszélgetés pszichológiai hatása tartja itthon.

Rockopera

A Pink Floyd 1979-ben készítette A fal című albumán a számok egy történetre felfűzve követik egymást, rockoperának tekinthetők. A szimbolikus történet akkor vált tárgyiassá, amikor 1990 júliusában az együttes 400 ezer néző előtt játszotta a dalokat a fal helyén, a Potsdamer Platzon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.