Múzeumok Éjszakája: éhes kicsi és nagy halak
A Múzeumok Éjszakája tavaly 420 ezer látogatót vonzott. Idén is sokakat várnak, ám a bevételek eloszlása nem mindenki szerint igazságos.
A Szent Iván-éjhez kötődő Múzeumok Éjszakája óriási látogatottsági adatokat produkál minden évben. A jegyvásárlás rendszere azonban igazságtalan a kisebb múzeumokkal szemben, miután a nagy állami intézmények megengedhetik maguknak, hogy látványos produkciókkal csalogassák a közönséget karszalagvásárlásra, elhappolva az ebből adódó bevétel jelentős részét a kis múzeumok elől – állítja Fényi Tibor, a Róth Miksa Emlékház igazgatója.
Szily Marianna, a Magyar Nemzeti Múzeum kommunikációs munkatársa szerint a Múzeumok Éjszakájának hozadékát nem feltétlenül az egyetlen éjszakán produkált bevétel jelenti, hanem az, hogy az ekkor szerzett bármilyen impulzus alapján a látogató visszatér a múzeumba.
Az állam összesen 32 millió forinttal támogatja idén a rendezvényt. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 25 milliós támogatást adott, ebből ötmillió az úgynevezett közönségkedvenc pályázat kerete. Az NKA közgyűjteményi kollégiuma szintén pályázat keretében hétmillió forintot osztott szét 100 és 400 ezer forint közötti összegekben múzeuméji programokra.
A 2015-ös hivatalos adatok szerint a tavalyi Múzeumok Éjszakáját 420 ezren látogatták. Ám érdemes óvatosan bánni az adatokkal. A látogatók száma azt jelenti, hogy ennyi belépés történt a különböző helyszínekre. De mivel egy ember több helyszínt is felkeres ilyenkor, a programokon részt vevők száma jóval kisebb. Becslések szerint százezer fő lehet. Pontos számot nem tudunk mondani, mert a vidéki részt vevő helyszínek jegyvásárlási adatai bizonytalanok. Az esemény gazdasági koordinálásával megbízott Szentendrei Szabadtéri Múzeum ezeket nem összesíti. Vidéken ugyanis legfeljebb csak egy-egy nagyobb városban működik a Budapesten jellemző egységes, átlátható karszalagos rendszer. Így kénytelenek vagyunk a fővárosi adatokra támaszkodni.
Budapesten az összes helyszín bejárható azzal az egy karszalaggal, amelyet a látogató múzeuméji túrájának első helyszínén vásárol. Tavaly 45 ezret adtak el. A 45 ezer jegyvásárló produkált aztán több mint kétszázezer belépést, azaz egy jeggyel átlagosan öt helyszínt kerestek fel a fővárosban. A részletes adatokat az Emberi Erőforrások Minisztériuma nem közli, de egyes források szerint jegyeladásban a Sziklakórház volt az éllovas.
A karszalagból származó bevétel mindig annál marad, ahol azt megvették, tehát azon a helyszínen, amelyet a látogató először felkeres. Fényi Tibor szerint igazságosabb lenne, ha a karszalag megvételekor egy mellékelt lapon vagy egyéb módon jelezni lehetne, hogy a látogató a kifizetett összeget melyik múzeum támogatására szánja. Az igazgató a Múzeumok Éjszakájára szánt minisztériumi források elosztását, az úgynevezett „közönségkedvenc" címet elnyerő múzeumok által szerezhető egyenként egymillió forint szétosztását is igazságosabbá tenné azzal, hogy a jelenlegi előzetes pályázati rendszer helyett a Múzeumok Éjszakáján a közönség szavazhatna róluk.
Mindennek ellenére kis és nagy múzeumok is évről évre részt vesznek a rendezvényen. Ma este például több mint négyszázan országszerte.