galéria megtekintése

Egymásba gabalyodva

0 komment


Bárkay Tamás

A régi Jégbüfé legkiválóbb francia barátja, aki az elmúlt negyedszázad legintimebb találatait foglalta a közösségi finanszírozású kötetbe, azt mondja: a városlakók egy jó része rosszabb lelkiállapotban van, mint a rendszerváltás előtt.

Ilyen a szerelem
Ilyen a szerelem
Bruno Bourel

Bruno Bourel egy 2004. május elsején lőtt pillanatot tett ki a könyve homlokára: az ország uniós csatlakozását ünnepelte a város aznap, hátul a vízpermettel lefüggönyzött Erzsébet híd mutatja bájait, elöl, egészen közel, egy fiatal pár iktat be szünetet két csókolózás közé. Zavarba ejtő eset: a hölgy tag a fotóst nézi, szinte kacéran, mintha csak flörtölne vele – legalábbis Bourelnek ez volt az érzése. Örök emlék – biztosított. Egy másik képen, amely ugyancsak egy városi megmozdulást idéz, hárman vannak párban: az ellenkező nemű társa anatómiai eltéréseit tanulmányozó férfi hátán 1:2 arányú, lufiból szobort csontváz ékeskedik – minden múlandó, de kiváltképp az a hasonlóan felfokozott állapotba került köztéri hónyúl vagy hótücsök, amely a Hóember erekcióval nevet kapta a művésztől. A fotós megörökítette az első melegbüszkeség napján felvonulók összebújásait, az első Sziget Fesztivál legmeghittebb gabalyodásait, lekapott egy-egy megindító pillanatot zsidó és kínai esküvők előtt és után, egy kép erejéig visszavisz minket az első budapesti Erotika Fesztivál meztelen lányokkal otthonossá varázsolt pavilonjába és persze a szép emlékű Jégbüfébe is, ahol két üres sütistányér felett hágnak tetőfokukra az érzelmek éppen.

Az 1957-ben született Bruno Bourel a Sorbonne-on tanult zenét, fotográfiát és filmezést. 1989-ben, egy fotópályázat és kiállítás örvén járt először Budapesten, hat hetet töltött nálunk. 1993-ban tért vissza újra, miután megnyerte a francia külügyminisztérium kulturális ösztöndíját: a vasfüggönytelenített nyugati határsáv fotózására kérték fel. Letelepedett, családot alapított; mint első találkozásunkkor, bő másfél éve megvallotta, a kedves emberek, de főleg a különös fények bírták maradásra, ilyen fényeket a jóval szmogosabb, napszegényebb Párizsban sohasem látott korábban. Egyik első helyi felfede­zése a közelmúltban bezárt Jég­büfé volt, amely „olyan benyomást tett rá, mint egy furcsa színház, ahol minden pillanatban történik valami váratlan, meglepő". Első albuma, a Parti Nagy Lajos szövegével dúsított budapesti válogatása, a Fényrajzok 2001-ben jelent meg, és eddig négy kiadást ért meg. Fo­tóit képeslapként is árulja, két tétellel kezdte, a széria most negyvenkét darabból áll, a legkönnyebben a múzeumok ajándékboltjaiban lehet hozzájuk férni.

 

Hogy miért választotta témá­jául éppen a szerelmet? Bruno Bourel azt mondja, mindig is igen fogékony volt a szépség, az öröm megörökítésére – és van e szebb és örömtelibb a szerelemnél?

Kortalan szerelem
Kortalan szerelem
Bruno Bourel

Persze nyomorúságból, bajból, szörnyűségből ő is jóval többet lát ebben a városban, mint boldogságból, ilyen fotókból kétszer ekkora albumot is meg tudna tölteni, de távol áll a habitusától, hogy ezt megtegye. Ennek kapcsán elárulta: ő is járt a Keletinél a budapesti menekültkrízis legforróbb nap­jaiban, és mélyen érintették a látottak, de meggyőződése, hogy mindig az esemény készíti a képet, nem a fotós, és az is, hogy nem lehet csupán egyetlen szempontból mutatni a szegénységet vagy a reménytelenséget. A 70-es, 80-as évek konfliktusai (Libanon, Palesztina, Iz­rael) jutottak eszébe, amelyeket a kor legnagyobb fotóriporterei követtek és dokumentáltak, de 30-40 év után sem lehet azt mondani, hogy a munkájuk bármit segített volna megoldani, sőt.

Kívülállóként nem szívesen merülne el annak ecsetelésében, hogy mi lett szebb és jobb a városban, és fordítva – ez a mi dolgunk. Annyit azért elárult: úgy látja, rendezettebb, kulturáltabb lett a város, mint huszonöt éve volt, bár ez nem mindenhol tesz jót neki. 1989-ben például a Kossuth téren még simán megsimogathatta a kőoroszlánokat, ma meg sem merné próbálni – bizonyos közegek mintha eltávolodtak volna az emberektől. Sajátosan látja az emberek hangulatát is: nem érzékel elementáris elkeseredést, de azt igen, hogy a városlakók egy része az elmúlt években rosszabb lelki kondícióba került, mint amilyenben a szocializmus utolsó évében volt. Hiányolja a hétvégi piacokat – a fényekkel ellentétben ebben mindenképpen Párizs áll jobban – és persze a Jégbüfét. A régi csapat ugyan mindent megtesz, hogy megőrizzen valamit az egykori atmoszférából, és drukkol is neki (már csak azért is, mert tíz ­fotóposztere látható az új térben), de ami volt, az végérvényesen elmúlt – jegyezte meg borongva.

Bruno Bourel – mint azt most is nyomatékosította – sohasem gondolt komolyan arra, hogy itt hagy bennünket. Évente egyszer-kétszer, de legalább karácsonykor biztosan haza szokott látogatni Párizsba, de most kénytelen volt megszakítani a hagyományt: a november 13-i párizsi tragédia annyira megijesztette tizennégy éves lányát, hogy ezúttal maradtak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.