galéria megtekintése

Gerendai nem szégyelli az állami támogatást

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 08. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

A magyar piacon a letisztulás korszaka zajlik – tapasztalja a Sziget alapítója és vezetője, Gerendai Károly, aki rekord-látogatószámot vár az idei fesztiváltól. Erre van is esély, lévén, hogy a rendezvény a külföldieket célozza meg, ugyanakkor a legtöbb magyar is idelátogat ki.

- Csakúgy, mint a zenepiac, a fesztiválok is átalakulóban vannak.

- A kétezres évek első felében nagy divat lett a fesztiválozás, folyamatosan bővült a piac. A Nemzetközi Fesztiválszövetség szerint 2002 és 2012 között megötszöröződött a fesztiválok száma Európában, miközben a közönségarány csak ötven százalékkal nőtt. Egyszóval a harc kiélesedett. A túlkínálat következtében néhány új, esetleg kevésbé tőkeerős régi szereplő bedőlt. Az átforduló év 2014 volt: ekkor már több fesztivál szűnt meg, mint indult.

- A magyar fesztiválok mennyivel szegényebbek, mint a nyugatiak? Az elmúlt hetekben nem egy rendezvény dobta be nálunk a törülközőt.

- Ez relatív, mivel a piac nyilván kicsi, ugyanakkor Magyarországon viszonylag nagy állami támogatással tudnak számolni a fesztiválszervezők: átlag ötven százalék körüli a közpénzarány – ebben az adatban nincsenek benne a mi rendezvényeink, ellenben számos kis rendezvény igen. A magyar helyzet azért is torz, mert így viszont nem a piaci viszonyok alakítják azt, hogy hol, mikor és mire van szükség. Ma Magyarország reálisan több fesztivált már nem visel el – már ha a közönség igényét és fizetőképességét vesszük alapul. Jelenleg a letisztulás folyamatát éljük meg.

 

- Nekem úgy tűnik, hogy a Sziget Kulturális Rendezvényiroda a válság felett áll.

Gerendai szerint torzak a magyar fesztiválpiaci viszonyok
Gerendai szerint torzak a magyar fesztiválpiaci viszonyok
Reviczky Zsolt

- A Sziget helyzete valóban bonyolultabb, mivel a portfóliónkkal az volt a célunk, hogy a rendezvényeinkkel minél különbözőbb közönséget szólítsunk meg, ne kannibalizáljuk saját magunkat. A cég valóban egészen máshol tart, mint a magyar piac, a mögöttünk következő második cég forgalma nem éri el a miénk egytizedét. A hazai 15-16 milliárdos fesztiválpiacon tízmilliárdot jelent a mi öt rendezvényünk. A Sziget Fesztivál ma már egyértelműen főleg a külföldieket célozza meg – ugyanakkor erre a fesztiválra jön el a legtöbb magyar is. Tavaly 415 ezer látogatónk volt, kicsivel 50 százalék felett voltak a külföldiek. Idén már 89 különböző országban adtunk el előre jegyet, csak Ausztráliában több mint ezret.

- A Sziget skizofrén helyzetben van: a külföldiek ízlése és a pénztárcája is más világot képvisel.

- Szögezzük le: a Szigetet mi még mindig a magyarok árérzékenységéhez igyekszünk igazítani. Ma Nyugat-Európában egy fesztiválon öt-hat euró egy sör, a napijegy átlag 80 euró. Ha ezt a szintet lőnénk be, akkor a hazai közönséget ellehetetlenítenénk. Ugyanakkor egy átlag magyar fesztiválozó számára a többi hazai rendezvényhez viszonyítva tényleg drága a Sziget, de nekünk is jóval többe kerül, mint egy kis fesztivál, ráadásul sokan a magas állami támogatásoknak köszönhetően nem valós piaci árakon kínálják a szolgáltatásokat.

- Kapott állami támogatást a Sziget is.

- Igen, ötvenmillió forintot, mely a költségvetésünk 1,3 százaléka. Nagyságrendileg ez rendben van, mert persze jól jön, de közben még nem kerülünk az államtól kiszolgáltatott helyzetbe.

- De akkor mi értelme volt ezt a pénzt elfogadni?

- Bőven van mire elkölteni, ezt most a nemzetközi kampányba pörgettük bele, aminek eredményeképpen az állam bevételei is nőni fognak. Az államnak vannak pozitív intézkedései, ezek egyike, hogy két éve a fesztiválok áfáját 18 százalékra csökkentette. Ugyanakkor vannak negatív reformok is: a reklámadó nekünk idén 55 millió forint többletköltséget jelentett. Vagy például kötelezővé tették, hogy az Országos Mentőszolgálattal kell szerződnie minden nagy rendezvénynek, ami a duplájára vitte fel az árat. Egyszóval: csak az ilyen „apróságok” miatt 130 millió forinttal több a kiadásunk idén. Ezzel szemben mondjam azt, hogy akkor az 50 millió forintos támogatást sem kérem? 2006–2013-ig meg tudtuk tenni, hogy semmilyen közpénzt nem vettünk igénybe. Akkor büszkék voltunk erre, de most sem szégyelljük magunkat, mert az állammal így is, úgy is együtt kell működnünk.

- 2013-ban veszteséges volt a Sziget, tavaly rekordokat döntött. Mit vár idén?

- Bizakodó vagyok. Azt reméljük, hogy a 2014-es növekedés nem véletlenül történt. Ugyanakkor idén beterveztünk egy 600 millió forintos költségvetési növekedést, mert a fesztiválok közötti verseny miatt elképesztően megnőttek a fellépti díjak, és minőségben tartani akarjuk a szintet. Évente 30-40 százalékkal nőnek a sztárgázsik. Egy csúcskategóriás fellépő már minimum egymillió eurós tétel. Egy headliner kategóriájú csapat 500 ezer és egymillió között kér, az átlag nagyszínpados fellépő 100 és 250 ezer között, de bőven vannak néhány tízezer euróért fellépő zenészek is. Sajnos ezt a drágulást nagyon nehéz kezelni, hiszen mi nem tudjuk ilyen arányban növelni az árainkat.

- Budapestből az elmúlt néhány évben „buliváros” lett, számos turista az olcsó alkohol miatt jön ide. Ez hogyan hat a Sziget nemzetközi megítélésére?

- Mindenképpen hat, de ez kölcsönös. Budapest képének alakulásához is hozzájárult a Sziget. A bulizók közül legtöbben akkor jönnek Magyarországra, amikor a Sziget zajlik. Az már más kérdés, hogy tény: a mi rendezvényünknek sokkal inkább megmaradt a kulturális vénája, mint magának a városnak az év közben ideérkező fiatalok körében. A nálunk fellépő zenekarok máshol is koncerteznek világszerte, nem logikus, hogy a szigetes fellépésre csak a koncert kedvéért ideutazzanak a fesztiválozók. Ehhez kell a sokszínű egyéb kínálatunk is. Korábban óva intettek minket az angol fiataloktól, mert túlságosan „elengedik” magukat. Aztán készítettünk egy felmérést az angol látogatóink között, és kiderült, ők épp azért jöttek, mert itt minden sokkal kulturáltabb, mint egy szigetországi rendezvényen.

Névjegy

Gerendai Károly Született 1970. július 18-án, üzletember, kultúraszervező, a Sziget Fesztivál alapítója, a Sziget Kft. ügyvezetője. Ő a tulajdonosa Magyarország első Michelin-csillagos éttermének, a Costesnek. Alapítója és vezetője a Szeretem Magyarországot Klubnak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.