galéria megtekintése

Cannes: Egy kicsit azért ott vagyunk

Cannes

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 14. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

A Piaf című mozijával berobbant francia rendező, Olivier Dahan Grace –Monaco csillaga című életrajzi művével nyit ma este az idén 67. alkalommal megrendezendő cannes-i filmfesztivál. A választás a cannes-iak szempontjából triviálisnak tűnik, hiszen nem más, mint Grace Kelly, azaz Monaco hercegnője áll a mű középpontjában, és persze Alfred Hitchcock, aki szeretné visszacsábítani a filmezéstől visszavonult múzsáját a Marnie című mozija főszerepére Sean Connery mellé. Kelly, akit a műben az ausztrál Nicole Kidman alakít, tehát élete egyik legnehezebb döntése előtt áll: enged az ereiben csordogáló színészszenvedélynek vagy helyt áll férje, III. Rainer monacói herceg mellett mint uralkodóné. A Grace – Monaco csillaga látatlanban is tökéletes nyitófilmnek tűnik: nagy költségvetésű európai–amerikai koprodukció, amelynek járulékos hozadéka a gigantikus buli a vörös szőnyegen, elvégre a rendező mellett a már említett Nicole Kidman és Tim Roth promózza majd a produkciót. A cirkusz garantált, hiszen a fesztivál a műmarketingkampányául is szolgál. A jó hír pedig az, hogy a filmre a hazai rajongóknak sem kell sokat várniuk, május 22-től a magyar mozik is játszani fogják.

Fellini Nyolc és fél című filmjének főszereplője, Marcello Mastroianni a fesztivál plakátján
Fellini Nyolc és fél című filmjének főszereplője, Marcello Mastroianni a fesztivál plakátján
Regis Duvignau / Reuters

A másnap induló hivatalos versenyprogram mezőnyében számos nagyágyú szerepel – ez nem szokatlan Cannes-tól. Elképesztően nagy nevek művei csapnak össze a patinás fődíjért, az Arany Pálmáért: a Jane Campion vezette zsűrinek nem lesz könnyű dolga, ugyanis az idei válogatás hemzseg az alanyi zseniktől. Itt lesz vadonatúj művével a brit Mike Leigh, aki tőle meglepő módon szintén életrajzi darabbal jelentkezik Mr. Turner címmel Willam Turner festőművészről, aki az angol romantika egyik utolsó képviselője volt a tizenkilencedik században. Leigh most is forgatókönyv nélkül állt neki a munkának, a színészeivel tartott hosszadalmas próbafolyamat során hozta létre a szövegkönyvet.

 

A verseny „másik britje”, Ken Loach ismét az ír függetlenség témájához nyúlt a Jimmy’s Hallban. Visszatér a Croisette-re Atom Egoyan, aki most egy thrillerrel jelentkezik, melyben Ryan Reynolds keresi elrabolt lányát. A városi filmek közé sorolják a veterán amerikai színész, Tommy Lee Jones második rendezését, a The Homesmant (szintén itt debütált az első, a kiváló Melquiades Estrada három temetése, mely két díjat is elhozott 2005-ben, a legjobb forgatókönyvért járó mellett a másikat maga Jones kapta mint legjobb színész). A műnek a rendező mellett a kétszeres Oscar-díjas Hilary Swank a főszereplője és igazi, vegytiszta westernnek ígérkezik.

A versenybe válogatták David Cronenberg új munkáját is, a Maps To The Starst, mely két egykori gyereksztár sorsát mutatja be – reméljük, ez jobb lesz, mint a gigantikusat bukó korábbi műve, a Cosmopolis. Akik viszont mindig tökéleteset alkotnak, azok a kétszeres Arany Pálma-díjas Dardenne testvérek. Jean-Pierre és Luc Dardenne a Két nap, egy éjszaka című drámájukban az Oscar-díjas Marion Cotillard-ra osztották annak a nőnek a szerepét, aki akkor tudja csak megtartani az állását, ha a cégnél minden munkatársát meggyőzi, hogy adja vissza a karácsonyi prémiumot. A teljesség igénye nélküli felsoroláshoz hozzátartozik, hogy a The Artist – A némafilmessel egy csapással világsztárrá váló direktor, Michel Hazanavicius is bejelentkezett az Arany Pálmáért, illetve, hogy a veterán forradalmár, Jean-Luc Godard egy 3D-s produkcióval tér vissza Cannes-ba. Ráadásul ő is a versenybe.

Nagyon színes a csapat, nehéz lesz a versenyeztetésük. Sokan arra tippelnek, hogy Campion neve garantálja, hogy a legunalmasabb és legrégimódibb mű kerül ki győztesként, de azért higgyünk abban, hogy nem lesz „sima a meccs”. Tavaly Steven Spielberg kapcsán is ezt mondták, mégis filmtörténeti döntés született: miközben Párizsban tüntettek az azonos neműek házasságának törvénybe foglalása ellen, Abdellatif Kechiche leszbikus művészdrámája, az Adéle élete kapta a fődíjat.

Sokan várták, hogy magyar alkotás is versenyezhet, tekintve, hogy az utóbbi három évben – a hazai filmipar megreformálása következtében – tartott kényszerszünet után végre vannak felmutatható filmjeink is. Több név is „pörgött” szakmai körökben, de reális esélye Mundruczó Kornélnak volt: a mestereik ellen fellázadó kutyák sztoriját társadalomkritikai éllel tálaló Fehér Isten című filmje a rendhagyóbb műveket versenyeztető Un Certain Regard hivatalos program része lesz. Mundruczó ezzel ötödször is bekerült a cannes-i hivatalos válogatásba, ami életkorát tekintve világviszonylatban is ritka. Lesz még két rövidfilmünk: Szőcs Petra A kivégzés című 15 perces műve indul a legjobb rövidfilmet illető Arany Pálmáért, a világ filmfőiskolásainak legjobbjait felvonultató Cinéfondation szekció válogatásában pedig Kárpáti György Mór, a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója mutatkozhat be Provincia című diplomafilmjével.

A megreformált támogatási rendszer csúcsintézménye, a Magyar Nemzeti Filmalap lelkesen harangozta be a magyar részvételt: idén is lesz magyar pavilon, új, frekventáltabb helyen az International Village-ben, melynek az a célja, hogy a szakmabeliek számára méltó találkozási helyet biztosítson.

Kitűnő operatőrünk, Zsigmond Vilmos pedig életműdíjat kap május 23-án Cannes-ban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.