galéria megtekintése

Döngetés helyett veretés van a Szigeten

1 komment


Csepelyi Adrienn

A világtrendnek megfelelően a DJ-k szerkesztette elektronikus tánczene, azaz az EDM a nagy siker a nagyrészt külföldről érkezett szigetelőknél.

David Guetta francia DJ a nagyszínpadon
David Guetta francia DJ a nagyszínpadon
Mohai Balázs / MTI

Az idén is a „szitizenek" származásának megfelelően alakul a kínálat a Szigeten, egyben kicsúcsosodik egy évek óta tartó tendencia: mind markánsabban uralják a programfüzetet a holland és francia kommersz elektronikus zene sztárjai.

Vasárnap este a labdarúgó Eb himnuszát elkövető David Guetta tért vissza a nagyszínpadra, a zárónapon pedig a szemtelenül fiatal holland szupersztár, Hardwell hívei verethetnek az unásig ismert dalokra.

 

A Telekom arénában ennél jóval durvább a helyzet: múlt csütörtökön pél­dául kizárólag holland előadók (Apster, Afrojack, D-Wayne és Ravitez) zenéltek. Az utolsó este a tömeg vélhetően szintén két holland, Fedde Le Grand és Laidback Luke szettjére áramlik majd át egy utolsót tombolni az arénába.

Hollandok uralják a teret

„A nullát nyomd!" Üvölti az ifjú holland fesztiválozó a társának, aki épp fizeti a sokadik kör italt a pultnál – hát persze, hogy a borravalóról van szó. A szervezők ezt a fajta támogatást csak opcióként kínálják fel, mert hát minden országban más-más a szokás ezzel kapcsolatosan. A Sziget pedig nemcsak a programja, hanem a látogatói révén is büszkén vállalhatná a Magyarország nemzetközi fesztiválja szlogent: ezt szinte nem volt olyan előadó, aki nem hangsúlyozta volna, hogy a szabadság szigete tényleg internacionális jelenség. Ez nem is csoda, elvégre a heti bérletek mintegy nyolcvanöt százalékát külföldön értékesítették a szervezők. Bár pontos statisztikák nem állnak rendelkezésünkre, az biztos, hogy a legtöbben hollandok érkeztek a multikulti rendezvényre, őket követik a britek és a franciák. Ha nem is tömegekben, de jelentős létszámban vannak itt olaszok, németek és svájciak, de Ausztráliából is több mint ezren jöttek bulizni. Azért magyar közönség is van – a szervezők hangsúlyozzák, hogy a napijegyek hetven százaléka Magyarországon talál gazdára. Ennek triviális oka, hogy egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy elejétől végig nyomják a Szigetet. Még akkor is, ha a jóval „boldogabb" hollandok mellett a hazaiak is a nullás borravaló gombot preferálják. Csak többnyire kényszerből teszik ezt. (Cs. G.)

Az EDM az electronic dance music (elektronikus tánczene) angol kifejezésből alkotott rövidítés, ez esetben nem a különféle elektronikus zenei műfajok (techno, house stb.) gyűjtőneveként, hanem önálló stílusként, afféle mainstream vegyes felvágottként értendő. Sokak szerint ez a legkárosabb dolog, ami mostanában a popzenével történt, nagyjából olyan, mint a kilencvenes évek eurodance-őrülete: kíméletlenül és elkerülhetetlenül beszüremkedett a mainstreambe, és háttérbe szorított minden mást. Az EDM DJ-k leghíresebbjei a szakmában gyakran gúny céltáblái: a gyanú szerint legtöbbjük nem is élőben mixeli a számokat, hanem kész szettekkel érkezik, és csak megnyomja a play gombot.

A közönséget mindez teljesen hidegen hagyja: a végletekig kimaxolt látványelemek – füst, lézer, kivetítők, tűz, konfetti stb. –, a teátrális és kiszámítható zene biztosan elviszik a show-t. Ne legyenek kétségeink: így lesz Hardwell esetében is, aki ma fél 10-kor nyomja majd a Dan Panaitescu Nagyszínpadon. S mert 11-től le kell halkulni, vele zár az idei Sziget szabadtéri programja.

Betyárokkal és tábornokokkal ugrál

Balkáni ritmusok és ska, punk, rock meg magyar vagy cigány népzene. A Sziget – különösen a Világzenei színpad – az idén is ráerősített erre az Európa-szerte évek óta hódító irányra. A már ismert együttesek mellett a fesztiválon újnak számítók is rendesen megugráltatták a közönséget. Ilyen volt a speed-folk freak-­punk, sírva vigadós-tombolós Bohemian Betyars a nagyszínpadon, az együttest láthatóan imádták a külföldi fesztiválózók is. A Világzenei színpadon – ahol ma lesz még PASO – a szexről, alkoholról éneklő Leningrad indulatos-lendületes, az orosz népdalokat is beolvasztó brutális zenéjével ment végig a közönségen. A magukat „kék galléros bevándorlóknak tartó", boszniai, bolgár és amerikai tagokból álló, antifasiszta-anarchista Kultur Shock balkán–amerikai etnorockkal zúzott, a szovjet jelképeket szintén felhasználó Soviet Suprem pedig ide is elhozta a Balkan és a Russian Beat forradalmát, amelyet a két alapító Sylvester Stalin és John Lénine tábornok néven indított el. Goran Bregovic Wedding and Funeral Orchestrája örökzöldjeivel csapott nagy lakodalmas-temetési tivornyázást, a lagzihangulatot pedig a moldovai roma Fanfare Ciocarlia hozza még ma a mulatozós darálással háromnegyed órával éjfél előtt. Az egyik legprofibb produkciót a Szigeten a Muse adta ugyan, a szélesebb közönség körébe kevésbé ismert indie rock- és brit popbandákból is lehetett válogatni, de a Sziget nem ettől a stílustól lett ütős. Annak, aki nem lakossági elektronikus tánczenére akarta szétmulatni a lábát, hanem hangszereken játszó zenészeket akart látni, a balkán beat-ska-punk-rock vonal maradt. Azzal viszont elégedett lehetett. (U. Cs.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.