Már eddig is tömegek próbálták megfejteni, hogy jön Noé bárkája a sámándobokhoz,most azonban még maguk a tervezők is nyílt levélben határolódtak el a 2015-ös milánói világkiállításra tervezett nagy felháborodást kiváltó pavilontól. Az ok: a megvalósuló építmény eltér az eredeti tervektől.
Ertsey Attila építész, dr. Herceg Ágnes táj- és kertépítész, Stocker György konstruktőr, Borsiné Arató Éva akusztikus- és Podoski György látványtervező állítja: a kivitelezők egyike igényt tartott volna közreműködésükre, ez azonban megbízói utasításra nem jöhetett létre.
Az építmény a Flintstone család rezidenciájára emlékeztet |
Forrásaink szerint a változások Sárkány Sándornak, a pavilon ötletgazdájának instrukciói alapján történtek. Az nem ritka, hogy menet közben változtatni kell. Több elemet – például a fonott fűzből készülteket – azért volt szükséges mással helyettesíteni, mert a pavilont az expó után szétszerelik, és idehaza újra összerakják, ezt a fűz nem bírná. Szőcs Géza kormánybiztos lapunknak korábban úgy nyilatkozott: nem a gőg, hanem „a kényszerű realizmus” vezérelte, amikor a nyertes pályamű ellenében az Alakort választotta. Most miért változtattak? A sámándob sem volt elég realista? A tervezők – állításuk szerint – már az építési engedélyt kapott tervet sem látták. Ertsey Attila lapunknak elmondta: csupán a sajtóban megjelent fotók alapján van elképzelésük arról, mi is történik a pavilonban. Fájlalják, hogy Sárkány hét hónapja nem válaszol a leveleikre, nem veszi fel a telefont. „Szeretnénk, ha az építésztársadalom levonná a következtetést, hogy milyen kiszolgáltatottak vagyunk, miféle diktátumokat kell aláírnunk szerződés címén. Más országokban az építészkamara által kiadott szerződésminták alapján dolgoznak, hogy ilyesmi ne fordulhasson elő. Mi partnerként tekintettünk a fővállalkozóra, ebben a hitben vállaltuk a szakma és a sajtó támadásait, azt, hogy szörnyszülöttnek nevezik a pályaművet. Hisztériakeltés volt, szakmai-etikai vétség esetünkben nem történt.”