galéria megtekintése

Divat és vad szépség

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 31. számában
jelent meg.

R. Hahn Veronika
Népszabadság

Alexander McQueen „olyan utakra vezette a divat szerelmeseit, melyekről el sem képzelték, hogy lehetségesek lennének”. Meg is van az eredménye: kígyózó sorokban várakoznak mindazok, akik megtekintenék a kiállítását.

A 2010-ben mindössze negyvenévesen öngyilkosságot elkövetett Alexander McQueen rövid, de annál intenzívebb munkásságáról még azok is hallhattak, akik kevéssé törődnek a divatirányzatokkal. A kelet-londoni születésű, szűkös körülmények között felnőtt McQueen körül annyi legenda alakult ki, olyan ikonikus figurává nőtte ki magát, hogy a Viktória és Albert Múzeum tárlatára már elővételben 70 ezer jegy kelt el, ezrekkel több, mint például a David Bowie show-ra.

A kiállítás egy óriási show
A kiállítás egy óriási show
Fotó: Victoria and Albert Museum

Hasonló retrospektívre négy évvel ezelőtt már sor került, a New York-i Metropolitan Múzeumban, a V & A vállalkozása azonban egyharmaddal több, összesen 244 ruhakölteményt tartalmaz. Érthetően hiányzik a tíz termet magába foglaló visszatekintésből a McQueen- ház világszerte legnagyobb figyelmet kiérdemelt darabja, Katalin, Cambridge hercegnője 2011-es esküvői ruhája, melyet a karizmatikus Alexander McQueen helyett az őt váltó Sarah Burton jelenlegi művészeti vezető tervezett.

 

Az e sorok írója által korábban soha nem tapasztalt tömeget vonzó sajtóbejáráson Claire Wilcox, a múzeum divatrészlegének vezető kurátora elmondta: McQueen „szokatlan erővel volt képes kifejezésre juttatni saját szenvedélyeit. A divatot ritkán használják fel a dizájnerek ennyire nyers érzelmek közvetítésére”. A magát Alexander helyett egyszerűen Lee-ként emlegetett tervező hangja, a soha le nem vetkőzött jellegzetes kelet-londoni dialektusban végigkíséri a bemutatót, és valóban, maga McQueen is említi, hogy „olyan utakra készül vezetni a divat szerelmeseit, amelyekről el sem képzelték, hogy lehetségesek lennének”. Bár a kevéssé előnyös külsővel, alacsony termettel, hosszú ideig súlyfelesleggel küzdő Alexander McQueennek állandó kisebbségi komplexusa volt, a falakon elhelyezett idézetek egyike annak a meggyőződésének ad hangot, hogy „amikor már meghaltam és nem leszek, az emberek tudni fogják, a XXI. századot Alexander McQueen indította el”.

A V & A kasszasikerében döntő szerepet játszhat, hogy a Savage Beauty (Vad szépség) alcímet viselő kiállítás sokkal inkább művészeti objektumok, mint divatcikkek gyűjteménye. Nagy hányadáról nehéz elképzelni, hogy akár a legextravagánsabb helyzetben is viselhető lenne. Ez nem vonatkozik a kezdetekre, az 1984-gyel induló évekre, amikor McQueen a londoni férfidivat fellegvárában, a Savile Row-n, az Anderson & Sheppard-szalonban tanulta ki a szakmát, s kiemelkedő tehetséget mutatott a szabás művészetében. Az elegáns üzlet vevőköréhez olyan prominens személyiségek tartoztak, mint például Károly walesi herceg vagy Mihail Gorbacsov. Az első teremben három dimenzióban megtekinthető szétszabdalt szmokingok bizonyítják, milyen eredetien és mennyire magabiztosan bánt az ollóval és a tűvel.

A V & A minden részletre kiterjedő figyelmét tükröző, lélegzetelállítóan látványos kiállítás McQueen teljes ouvre-jét felidézi, 1992-es mesterképző diplomamunkájától kezdve egészen a már befejezetlenül maradt 2010-es őszi–téli kollekcióig. A divattervezőt szoros szálak fűzték a világ vezető iparművészeti gyűjteményéhez, mint mondta, a Viktória és Albert Múzeum az a hely, ahová nem bánná, ha bezárnák egy éjszakára. A kronológiai sorrendet követő tárlatot ugyanaz a társaság, a Gainsbury and Whiting rendezte be, mint amelyik valaha magukat a sokkoló divatbemutatókat is megtervezte. A dizájner szenvedélyeiről elnevezett termekben – Vad elme, Romantikus gótika, Romantikus primitivizmus, Romantikus nacionalizmus, Romantikus exoticizmus, Romantikus naturalizmus stb. – nyomon követhetők a McQueent befolyásoló motívumok. Szinte megszállott vonzalmat érzett a viktoriánus kor gótikus hagyományai, a gyarmati örökség, a brit birodalom indiai végnapjai, saját skót gyökerei iránt, s ihletet merített az állat- és növényvilágból is.

Órákig bámulhatja a látogató a ruhacsodákat, ámuldozhat a pénzt és fáradságot nem kímélő szőrök, bőrök, selymek, bársonyok, tüllök, kreppek és a laikusok számára oly sok, nehezen felismerhető anyag láttán. A fantáziájuknak korlátot egyáltalán nem szabó kurátorok legnagyobb bravúrja a dupla magasságban kialakított Kuriózumok terme, amelyben több mint százhúsz műremek – ruhák, kalapok, ékszerek, táskák és más tartozékok – kapott helyet. A megértés érdekében a beépített szekrények polcairól emlékezetes McQueen-divatbemutatók felvételei teszik még életszerűbbé a színházi jelmezekkel felérő ruhákat. A drámai csúcspont a 2010-es, Platón Atlantisza című tavaszi–nyári, utolsó teljes kollekció, mely egyben a történelem első, a világhálón keresztül élőben közvetített divatbemutatója volt. Alexander McQueen olyan futurista világot képzelt maga elé, amelyben a jégmezők elolvadnak, és az emberek a víz alatt keresik a túlélést. Próbababák armadája kétéltűek és tengeri herkentyűk inspirálta mintás ruhákat, harminc centiméternél is magasabb cipőket, fonott frizurát, és mesterségesen hangsúlyozott arcvonásokat viselt.

Úgy lesz teljesen egyedi a viselet, hogy a modellen kapja végső színeit
Úgy lesz teljesen egyedi a viselet, hogy a modellen kapja végső színeit
Fotó: Victoria and Albert Museum

A komor, időnként sötét múzeumi helyiségekben elrendezett kiállítás valójában színek, hangok és filmbevágások lenyűgöző kavalkádja. A kritikusok és a nagyközönség túláradóan lelkes fogadtatása afféle diadalmas hazatérést jelent az életében sokszor meg nem értett, zűrös szexuális kapcsolatokba bonyolódó, boldogtalan, zaklatott lelkű, ám végeredményben mindenki mással összehasonlíthatatlan divattervező számára.

Victoria and Albert Museum, London. Megtekinthető augusztus 2-ig.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.