galéria megtekintése

Capa, a színes egyéniség

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 11. számában
jelent meg.


Trencsényi Zoltán
Népszabadság

A Capa Kortárs Fotográfiai Központban nyílt egy fontos fotókiállítás Robert Capa, a magyar származású világhírű fotográfus színes felvételeiből, és egykori képszerkesztője, a ma 98 éves John G. Morris fekete-fehér képeiből.

Örülünk tehát, de elöljáróban azért volna itt valami. A megnyitón, ahol nemcsak Coleen Bell amerikai nagykövet, de maga Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár is megjelent, szó sem esett egy Robert Capával kapcsolatos fontos tényről. Jelesül arról, hogy bár most – Európában elsőként! – fantasztikus élmény látni a nagyközönség számára eddig jórészt ismeretlen, színes Capa-felvételeket, azért azt mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a Capa-életmű gondozásában Magyarország szép eredményeket tudhat magáénak az elmúlt években.

2008 végén az akkori kulturális tárca 300 millió forintnyi segítségével a művész hagyatékából – az örökséget gondozó New York-i International Centre of Photographytól (ICP) – Magyarországra került egy csaknem ezer darabból álló képkollekció. Ezt a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára őrzi, gondozza, valamint tette közszemlére 15 hazai és kilenc külföldi kiállításon, egyebek mellett Bécsben, Rómában, Sanghajban. Most éppen Moszkvából megy Szicíliába. Mindezt csak a teljesség kedvéért…

A világon eddig csupán egy helyen láthatták ezt a kollekciót
A világon eddig csupán egy helyen láthatták ezt a kollekciót
Móricz-Sabján Simon

 

Megnyílt tehát a Capa in Color című tárlat, amelynek kapcsán kiderült: amikor 1936-ban a Kodak cég piacra dobta az első, már jól alkalmazható színes filmet, Capa hamar rákapott használatára. De mert akkoriban a színes filmtekercsek előhívása – miután csak a Kodak speciális laboratóriumaiban történhetett – hosszadalmas és bonyolult volt, ráadásul a színes fényképeket nehezen tudta eladni az újságoknak, egy időre félre is tette őket.

1946 után viszont leggyakrabban két fényképezőgéppel dolgozott, az egyikbe színes filmet fűzött, és mint most kiderült, nagyon szép sorozatokat készített erre az alapanyagra is. A digitális technika segítségével az ICP munkatársai az ezredforduló táján négyezer színes Capa-fotót mentettek meg az enyészettől, ezek egy része először egy albumban jelent meg 2004-ben, tavaly pedig Capa születésének századik évfordulója alkalmából New Yorkban állították ki őket.

Ezekből most 120 látható Budapesten. Többek között néhány kép Hemingwayről, néhány abból a kollekcióból, amely akkor készült, amikor Capa John Steinbeck amerikai íróval a Szovjetunióba utazott 1947-ben. Láthatók aztán 1948-ban, Magyarországon készült felvételek is. Képek a tengerben fürdőző és fiával játszó Picassóról, Jeruzsálemből, Marokkóból, Norvégiából, Párizsból, Rómából, híres filmforgatásokról, és láthatók 1954-es indokínai útjáról is, amelyről már soha nem tért vissza.

A képek – köszönhetően a digitális technikának és a jó ízlésnek – tökéletesek, miközben őrzik a kor színes felvételeinek fátyolos szépségét. Található a kiállítótérben olvasósarok (Capáról szóló könyvekkel), tárlók (amelyek megmutatják, a falon látható képek miképpen jelentek meg a magazinokban), hallható az egyetlen ismert hangfelvétel Capával (egy rádiós interjú), és látható egy film is róla.

Miközben Robert Capát ünnepeljük, ne feledkezzünk meg a kiállítás másik főszereplőjéről, John Godfrey Morrisról, aki a világháború idején a Life magazin európai képszerkesztője volt, és mivel az ő feladata volt a nyugati front háborús fotótudósításainak koordinálása, ő volt az, aki elküldte New Yorkba Capa képeit a normandiai partraszállásról, amelyeket 1944. június 6-án készített. Morris képszerkesztőként számos díjat kapott, fotósként azonban csak most, 98 éves korában fedezték fel.

Kiderült: nem sokkal a partraszállás után Észak-Franciaországba utazott, ahol 168 fekete-fehér képet készített. Ezekből ez a kiállítás 44-et mutat be. A megnyitóra hazánkba látogató Morris azt mondta, szimbolikus jelentőségű esemény számára, hogy Capa szülővárosában állítják ki képeit, éppen a világhírű fotográfus munkái mellett. Miközben, ahogy fogalmazott, fotográfusként soha nem vette magát komolyan, hiszen képszerkesztőként a XX. század legnagyobb fotósaival dolgozhatott együtt, köztük több magyarral is.

Capa in Color. Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ. Megtekinthető szeptember 20-ig.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.