Megnyílt tehát a Capa in Color című tárlat, amelynek kapcsán kiderült: amikor 1936-ban a Kodak cég piacra dobta az első, már jól alkalmazható színes filmet, Capa hamar rákapott használatára. De mert akkoriban a színes filmtekercsek előhívása – miután csak a Kodak speciális laboratóriumaiban történhetett – hosszadalmas és bonyolult volt, ráadásul a színes fényképeket nehezen tudta eladni az újságoknak, egy időre félre is tette őket.
1946 után viszont leggyakrabban két fényképezőgéppel dolgozott, az egyikbe színes filmet fűzött, és mint most kiderült, nagyon szép sorozatokat készített erre az alapanyagra is. A digitális technika segítségével az ICP munkatársai az ezredforduló táján négyezer színes Capa-fotót mentettek meg az enyészettől, ezek egy része először egy albumban jelent meg 2004-ben, tavaly pedig Capa születésének századik évfordulója alkalmából New Yorkban állították ki őket.
Ezekből most 120 látható Budapesten. Többek között néhány kép Hemingwayről, néhány abból a kollekcióból, amely akkor készült, amikor Capa John Steinbeck amerikai íróval a Szovjetunióba utazott 1947-ben. Láthatók aztán 1948-ban, Magyarországon készült felvételek is. Képek a tengerben fürdőző és fiával játszó Picassóról, Jeruzsálemből, Marokkóból, Norvégiából, Párizsból, Rómából, híres filmforgatásokról, és láthatók 1954-es indokínai útjáról is, amelyről már soha nem tért vissza.
A képek – köszönhetően a digitális technikának és a jó ízlésnek – tökéletesek, miközben őrzik a kor színes felvételeinek fátyolos szépségét. Található a kiállítótérben olvasósarok (Capáról szóló könyvekkel), tárlók (amelyek megmutatják, a falon látható képek miképpen jelentek meg a magazinokban), hallható az egyetlen ismert hangfelvétel Capával (egy rádiós interjú), és látható egy film is róla.
Miközben Robert Capát ünnepeljük, ne feledkezzünk meg a kiállítás másik főszereplőjéről, John Godfrey Morrisról, aki a világháború idején a Life magazin európai képszerkesztője volt, és mivel az ő feladata volt a nyugati front háborús fotótudósításainak koordinálása, ő volt az, aki elküldte New Yorkba Capa képeit a normandiai partraszállásról, amelyeket 1944. június 6-án készített. Morris képszerkesztőként számos díjat kapott, fotósként azonban csak most, 98 éves korában fedezték fel.
Kiderült: nem sokkal a partraszállás után Észak-Franciaországba utazott, ahol 168 fekete-fehér képet készített. Ezekből ez a kiállítás 44-et mutat be. A megnyitóra hazánkba látogató Morris azt mondta, szimbolikus jelentőségű esemény számára, hogy Capa szülővárosában állítják ki képeit, éppen a világhírű fotográfus munkái mellett. Miközben, ahogy fogalmazott, fotográfusként soha nem vette magát komolyan, hiszen képszerkesztőként a XX. század legnagyobb fotósaival dolgozhatott együtt, köztük több magyarral is.
Capa in Color. Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ. Megtekinthető szeptember 20-ig.