Záporoztak a kérdések Frémaux felé, hogy beszéljen olyan filmekről, amelyeket a szaksajtó „beválogatott”, mégsincsenek a programban, de ő kategorikusan elzárkózott, hogy olyan művekről beszéljen, amiket megnéztek ugyan, de nem kerültek be.
|
Gilles Jacob fesztiváligazgató bejelenti a 2014-es mezőnyt Benoit Tessier / Reuters |
Ha nem is kerülünk be a hivatalos programba, nincs tragédia. Jövő héten nyilvánosságra hozzák majd a hivatalos programmal párhuzamosan futó Quinzaine de Réalisateurs (Rendezők kéthete) programját, és úgy tudjuk, hogy Hajdu Szabolcs rendhagyó hortobágyi westernje, a Mirage és Pálfi György snellben, koreai pénzből leforgatott, a Taxidermia hangulatát idéző, groteszk Szabadesés című műve bekerülhet a szelekcióba.
Visszatérve azokhoz, akikre most irányul a világ figyelme, nos kijelenthető, hogy Frémaux és csapata a hosszú évek óta bevált biztonsági játékot űzi. Azaz a versenybe, de most már az UCR-be is biztos, jól bevált neveket hív.
Így a szemünk sem rebbent, amikor bejelentették például a kétszeres Arany Pálmát nyert Dardenne testvérek legújabb filmjét, a Deux jours, une nuit-t (Két nap, egy éjszaka), melyben az Oscar-díjas Marion Cotillard játssza azt a nőt, akinek feladata szerint az összes alkalmazottat rá kell bírnia a munkahelyén arra, hogy mondjanak le a karácsonyi prémiumról, különben őt rúgják ki.
De ugyanilyen kötelező „aranyos visszatérő” a francia Riviérára Ken Loach, Atom Egoyan, Mike Leigh és David Cronenberg. Cronenberg filmjét, a Maps to the Starst (A csillagok térképe) Frémaux Robert Altman A játékos című remekművéhez hasonlította.
|
Godard versenybe száll, de ki tudja, el is megy-e Cannes-ba? Christian Hartmann / Reuters |
Két további név felkerülése a listára viszont több mint szimbolikus. Az egyik a kanadai Xavier Dolan. Ő 25 éves létére már a negyedik nagyjátékfilmjével (Mommy) jelentkezik, és tavaly, amikor az Így is, úgy is Laurence nem került be a versenybe, csak az UCR-be, minden egyes sajtónyilvános eseményen beszólt a fesztiválnak, és ősszel harmadik filmjét. A Tom a farmon címűt inkább a velencei mustrának adta oda.
Meglett a eredménye. Újságírói kérdésre Frémaux cáfolta, hogy ennek bármi köze lett volna most a beválogatáshoz, csak a film minősége számított, mely egyszerre barokkos és bátor.
A másik szimbolikus név a versenyben pedig maga a nagy Jean-Luc Godard, aki ráadásul egy 3D-s mozival tért vissza. Mint Frémaux fogalmazott, Godard némileg tiltakozott, mielőtt elfogadta a meghívást. Sőt, az is megígérte, hogy ott lesz Cannes-ban, persze, ahogy a művészeti igazgató fogalmazott, ez nem jelent sokat.
Azaz ő csodálkozna a legjobban, ha Godard tényleg pózolna azon a bizonyos vörös szőnyegen.