galéria megtekintése

Bábrandevú a medence-parton

0 komment

Szemere Katalin
NOL

Senki se lepődjön meg, ha pénteken a Lukács, a Széchenyi vagy a Gellért fürdő medencéjében ázva, az Írók boltja könyvei között tallózva, az Operaház előcsarnokában álldogálva, a kisföldalattin vagy IC vonaton zakatolva bábperformanszba fut bele.

Március 21-én ünnepelik ugyanis először a magyar nyelvű bábművészek a Bábszínház Világnapját, húsz településen, határon belül és kívül. Az ötletgazda a csúcsformát futó Budapest Bábszínház, amely az elmúlt években egy rakás díjat vitt haza, és bizonyos előadásaira akkor is nehéz lenne jegyet kapni, ha három hónapig minden nap ugyanazt játszanák.

Most, amikor az úgynevezett tradicionális, szavakra épülő színház háttérbe szorul, műfajok keverednek, egymásra épülnek, a felnőtt előadásokban is nagyobb szerephez jut a báb.

"A mai gyerekek beleszülettek a virtuális világba, látásmódjukat az internet formálja, és ez a szemléletváltás belopódzott a bábművészetbe is" – mondja a Bábszínház igazgatója. Meczner János szerint a műfaj fellendülése mindemellett annak is köszönhető, hogy jó pár éve elindult a bábszínész- és -rendezőképzés a színművészeti egyetemen. Több osztály végzett azóta, így sok olyan színész indult el a pályán, aki ért a bábozáshoz is. De elkerülhetetlen, hogy a technikai tudáson túl jó színész is legyen.

 
"Mindkét tábor tisztességes volt"

Ma már nem "gügyögés" hallatszik a paraván mögül, a művészek teljes jogú partnerei a báboknak. Nem véletlen, hogy többüket prózai és zenés színházak is hívják. A Budapest Bábszínház tagjai közül Mórocz Adrienn a Centrálban a Chicagó főszerepét játssza december óta, két színészt az Örkény Színház hívott előadásába, és egy tavaly végzett bábszínész két filmben forgat a nyáron. Persze ismerik a bábos fiatalokat a prózai rendezők is, hiszen tanítják őket az egyetemen, és közülük többen rendszeresen rendeznek az Andrássy úti színházban is.

A bábszínész osztályok indulásakor sokan dobbantónak tartották ezt a szakot. Most is akadnak ilyenek, de jóval többen maradnak ebben a műfajban, mint amikor elindították a képzést. Látják ugyanis a fiatalok, most tényleg érdemes maradni. A Budapest Bábszínházban az elmúlt években lecserélődött a társulat fele, az újak mind Meczner János és Csizmadia Tibor egyetemi osztályából kerültek ide. Tulajdonképpen jól fogadták egymást a meglévők és az érkezők.

"Mindkét tábor tisztességes volt" – deklarálja a direktor, és hozzáteszi, a fiatalok látták, hogy az öregek mi mindent tudnak, amit érdemes megtanulni. Az öregek meg kíváncsiak voltak, miben mások az ifjak, és mit akarnak. A tehetségesek mindig jóban voltak egymással.

A fiatalítás és az újfajta szemléletű előadások dacára sok néző a tradicionális, régi bábokat keresi, az évtizedeken át futó, "többgenerációs" előadásokat. Szerepel még néhány olyan hagyományos mese a repertoárban, amelyet igyekeztek az új vizuális szemlélethez alakítani – állítja Meczner János. Például a Diótörőt picit felfrissítették. Az 1961-ben bemutatott Misi mókus, a legrégebbi budapesti előadás viszont változatlan maradt. Meczner szerint, ha átrendeznék, valószínűleg már nem lenne olyan sikeres. Sokan nosztalgiáznak a pénztárnál, hogy még gyerekként látták a Tersánszky-darabot, felnőttként elhozták a gyerekeiket, és most az unokáknak váltanak jegyet.

A Bábszínháznak évi 100-110 ezer nézője van, a társaságiadó-jóváírással járó mecenatúra, a TAO-támogatás maximumát mindig kihasználják, de szponzorként senki nem állt melléjük. Bárkit kérdeztek erről, azt a választ kapták: a kicsik nem vásárolnak, és a csoportot kísérő pedagógus sem célcsoport.

A bábvilágnapot is azért találták ki, hogy a közönségnek még nyilvánvalóbb legyen, mennyire népszerű ez a műfaj Magyarországon. Mivel a Budapest Bábszínház nem akarja kisajátítani ezt az ünnepet, megkeresték az államilag támogatott tizenkét magyar bábszínházat, minden jól működő bábmagánteátrumot, és az összes magyar nyelvű, bábképzéssel foglalkozó egyetemet meg főiskolát – határon innen és túl. Azt kérték, mindenki ünnepeljen a saját területén, nem feltétlenül színházépületben, önerőből.

Éder Vera / Fotó

A március 21-i világnap előtt, hétfőn kezdődik a  négynapos, ötödik BÁBU fesztivál. Ezt is a Budapest Bábszínház indította el, hogy legyen végre bábfesztiválja a megközelítőleg kétmillió lakosú Budapestnek. Külön támogatás erre a célra nincs, kiszorítanak valamennyit a színház büdzséjéből. Ez a pénz viszont arra elég, hogy egy-kétszemélyes produkciókat hívjanak meg. Álmuk persze egy nagyobb volumenű fesztivál, sokszereplős, akár külföldi társulatokkal.

 A négy nap alatt kínálnak programot az óvodásoknak és a tizennyolc éven felülieknek is. A legkisebbeket, a három-négyéveseket Hamupipőke, Babszem Jankó, Batu-tá kalandjai és Szőlőszem Kálmán várja. Az ötévesek megnézhetik a Kormos képpel mutogat-előadást, az elsősök a Mátyás király szárnyait meg az Én vagyok én, te vagy te című mesejátékot. A színikritikusok faggatják az alkotókat a Kritikus órában a Jam (ez 10 éveseknek szól) és a 18 pluszos Burok után. Ezeket az előadásokat pécsi, debreceni, hottói, gömöri, szombathelyi és budapesti műhelyek mutatják be. A házigazda és a szombathelyi Mesebolt közös premiert is tart a fesztiválon: az ötéveseknek szóló Tíz emelet boldogságból.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.