galéria megtekintése

Az év reklámjai – és még ennél is több

0 komment

Szabó Béla, Cannes

Véget ért a világ legnagyobb kreatív fesztiválja, a Cannes Lions. Egy részt vevő reklámszakember szenvedélyes beszámolója és értékelése a világ legújabb kreatív trendjeiről.

Véget ért az egy hét erőltetett menet, a Cannes Lions, a legnagyobb nemzetközi kreatívfesztivál. Nem volt könnyű túlélni. Az okos előadások reggeltől estig tartanak, este networking események, hihetetlen bulik, nagymenők mindenfelé. Hőség. Szikár emberek lassan krúzolnak a verőfény alatt. Mindenki meg van győződve önnön nagyságáról. Mert enélkül gyorsan partvonalon túlra kerül az érdeklődő szemlélődő. Nincs mese, bele kell ugrani a játékba.

A végjáték a grandiózus díjkiosztó gála. Kígyózó sorok, az élő műsor mellett két másik teremben streamingelve. A hangulat magával ragadó, még a vetített műsor is tapsra ragadja az embereket. A látvány gyönyörű, minden flott.

 

A nyertesek rögtön szakcelebekké válnak. A nyereményeket Oroszlánnak hívják. Lássuk a főbb Oroszlánokat. Az összes nyertes megtalálható a canneslions.com oldalon. Érdemes mindet megnézni, felér egy év fizető kommunikációs iskolával.

Márkázott tartalom és szórakoztatás

Arany Oroszlán: Samsung Galaxy Note 3 - Selfie az Oscar Díjkiosztón (72ANDSUNNY)

A celebek 2.0 használata. Sikerült elemelkedniük az izzadságszagú, erőltetett termékhasználattól. A brief az volt, hogy úgy használja a telefont a műsorvezető, ahogyan egyébként is tenné. Ez a nem tervezett sztár-selfie minden idők legtöbbet megosztott fotója lett a márkával a középpontban.

Arany Oroszlán: Honda - Project Drive-in (RPA)

Ez arra remek példa, hogy a márkáknak már nem elég, ha a terméküzeneteiket nyomatják, egy márkához köthető küldetéscél mentén valami hasznosat is kell tenniük, társadalmilag fontos értéket kell szolgáltatniuk. A Honda jelen esetben az amerikai kultúra egy fontos manifesztjét segít megőrizni: az autós mozit. Érzékeljük, hogy bár ez nem direct sales, mégsem charity, hanem a Honda termék kategóriájához szorosan köthető társadalmi hasznosság.

Kreatív hatékonyság

Virgin Mobile Australia - Hogyan segített Brad Pitt testvére a márkának erején felüli találatot bevinni (Havas Worldwide)

A kampányból azt lehet megtanulni, hogy a kis büdzsé felett nem érdemes siránkozni, hanem a limitációk és a korlátok nagyobb kreativitásra kell sarkalljanak. Ennek eredményeként meglepőbb és rutinok fölé emelkedő kommunikációs megoldásokkal nagyobb eredményeket lehet elérni. Ez nem médiahekket és vicces utcai gerillaakciókat jelent. A jól működő eszközöket új módon használva egy új valóság jön létre, melyben a kis márkák viszik a prímet. A Virgin ezen gondolkodás és a kreativitás magas szintű képviselője.

Cyber

Arany Oroszlán: United States Airforce - The Collaboratory (GSD&M)

Lenyűgöző törekvés, hogy az USA kormánya megváltoztassa a természettudományos oktatást annak érdekében, hogy a gyereket ne csak a médiában markánsan megjelenő szakmák (jogász, szórakoztatás, média) érdekeljék. Ez nagyon sok országban kihívás, így nálunk is. Az pedig egy fontos felismerés, hogy nem kényszerrel, hanem valós eredményekkel, vagánysággal, megosztható tartalmakkal lehet ezen változtatni. Az oktatási rendszerünk feletti „vita" meglehetősen kurrenssé teszi ezt a megközelítést.

Design

Gold: Kishokai Medical Corporation (Dentsu)

Bronz: Tramontina – BBQ Biblia (JWT Brazil)

Az összeset érdemes végignézni, mert egy gyorstalpaló arra vonatkozóan, hogy a design mennyire nem az esztétikáról szól csupán, hanem a esztétikumba öltött funkcionalitásról és az érzelmekről.

Direct

Gold: World Down Syndrome Day (Saatchi&Saatchi)

Nem vagyok nagy barátja a társadalmi célú reklámoknak, mivel többségük főleg a szervezetek lelkiismeretének ápolásáról szól. Az igazán jó kommunikáció ebben a közegben az, ami képes a kultúrára hatni. Ez a kampány egy nagyon fontos dolgot szeretne elérni, mégpedig azt, hogy ne legyen szégyen ezekkel a gyerekekkel az utcán sétálni, az emberek ne bámuljanak, hanem segítsenek, főleg azzal, hogy elfogadják őket olyannak, amilyenek. Nem szánakozni kell, és dühösnek lenni. Az érzelem jó, mert involvál.

Film gyártási minőség

Silver: Nike – Lehetőségek (MJZ, Wieden&Kennedy)

Nyilván a Nike. De mégsem. Mindig lépnek egyet, folyamatosan a nagy témákhoz mérik magukat. A Nike már rég nem sportmárka, hanem technológiai innovátor és a hordható technológia huszárja, de még inkább társadalmi változás facilitátor. Nem hiteltelenül, az általa támogatott sportágak kiugrási lehetőséget adnak egy csomó szegény gyereknek. Nézzük ezt az alkotást egy kicsit a saját optikánkon keresztül. Ez kb. minden magyarnak szól. Ragadjuk meg a legkisebb lehetőséget is, s ha egyszer megvan, meg ne álljunk ott, csak előre, kis lépésekkel a nagy cél felé. Londoniak, gyertek haza.

Film

Arany Oroszlán: Marmite – Kiszabadítás (Adam&Eve DDB)

Ez a termék nem létezik nálunk. Valószínűleg azért nem, mert nem venné senki. Angliában sem fáklyásmenet az élete. Vagy imádják, vagy utálják. Nincs átmenet. Ez a valós fogyasztói hozzáállás az alapja a stratégiának. Amit most eggyel továbbgondoltak. Nem túl hosszú ötlet ez, de remek szórakozás, és nagy igazság.

Innováció

Grand Prix: Megofon – Megafaces at Sochi Olympic Pavilion (Megafon)

Ez a díj sok szempontból érdekes. Nyilván elsősorban a technikai innovációt értékelték itt, s nem a márkával való kapcsolatát, mivel ez utóbbi elég gyenge. De ebben a kategóriában nem is ez a lényeg. Viszont szerintem éppen ez a technikai megközelítés ragadhatná ki Magyarországot a kreativitás barlangjából a fényre. Szuper leleményesek vagyunk, a mérnöki oktatásunk messze földön híres. Ezt a tudást a kreatív márka-kommunikáció szolgálatába kellene állítani, és hirtelen fel is kerülnénk a nemzetközi térképre. Ez talán még az ország imidzsére is pozitívan hatna.

Média

Grand Prix: Coca-Cola - Boldogság ID (McCann Lima)

Egyszerű ötlet arra, hogy lehet elindítani a pozitívabb hozzáállást egy országban. Érdekes, hogy ez is mennyire kurrens téma. Több kezdeményezés is van hazánkban. A nagy márka részvétele azért fontos, mert növeli az ismertségét a témának, és segít a társadalmi elfogadottság megteremtésében.

Mobil

Ez a kategória csak 2012 óta létezik. Viszont ebben az évben mindenki erről beszélt. Szerintem ez az egyik legfontosabb kategória. Érdemes megnézni az összes nyertest. Mindegyik a hasznosság újabb szintjeit nyitja meg. Vannak nagyobbak, kisebbek, de a legtöbb túllép a tipikus applikáció szintjén. Ebben a kategóriában is meggyőződésem, hogy Magyarországnak nyernie kell. Minden megvan hozzá. Mondok egy lehetséges ötletet, ami nagyon releváns abban az országban, melyben a nyelvtudás a legrosszabb európai szinten. A trend a viselhető technológia, a technika, melyet felhasznál az ötlet, a beszédfelismerő programok, a momentumot megadja a Google Glass, ami a mobilitás és a világ új perspektíváit nyitja meg. Az ötlet pedig a BábelHal, ami Dougles Adams Galaktikus Útikalauz Stopposoknak c. Könyvéből származik. A BábelHalat fülbe helyezve minden nyelvet értünk, ugyanakkor elég egyet beszélni. Namármost ezt meg lehet csinálni, le lehet gyártani. Elképzelhető, hogy kell hozzá némi miniatürizálási innováció, de hát „ingyen ebéd" nem létezik. Fontos. Nem azon kell tanakodni, hogy miért nem, hanem, hogy mi lenne, ha. Ugye, mennyivel több kapu nyílik fejben az utóbbi kérdés esetén. Mi lenne, ha....

Ez az esettanulmány valami hasonlót feszeget:
Silver: Easy Way Language Centre (Loducca)

Kültéri reklám

Grand Prix: ANZ Bank – GAYTMS (Whybin/TWBA)

Ez egy szponzorációs project. Mindig azt mondják a szponzoráció kapcsán, hogy legalább annyit el kell költeni az aktivációra, azaz arra, hogy az emberek kapcsolatba kerüljenek az adott márkával a szponzorált téma kapcsán, mint magára a szponzorációs díjra. Ez jelen esetben zseniálisan megtörtént. A bank a saját hiteles piacán tudta ezt a kapcsolatot megteremteni, s ezzel az ausztrál meleg közöség társadalmi elfogadottságát még tovább javítani.

PR

Grand Prix: Chipotle – Madárijesztő (Creative Artist Agency)

Ez egy gigantikus project. Mindenféle kategóriában nyert nagyon sok díjat. A Grand Prix-t a PR nevezésre kapta. A PR is változik, csakúgy mint a reklám. Az igazán nagyszerű PR és reklám között nem sok különbség van. Mindkettő az emberek figyelméért küzd, ami a legfontosabb érték manapság. Sokat ér. A jó kommunikáció pedig megragadja az emberek figyelmét, és hasznossággal, tudással, érzelmekkel vagy szórakozással fizet érte. Az emberek pedig továbbadják a tartalmat a barátaiknak. Ez a „kapott" média, szemben a vásárolttal. Ez a kampány a minőségével, az üzenetével és a szerteágazó médiahasználatával tűnik ki a többi közül.

A PR díjak közül kiemelnék még egyet.

Gold: Samsung Maestro Akadémia (Leo Burnett Milan)

Egész egyszerűen magasztos ez a kampány. A Samsung a legkülönfélébb okos eszközén keresztül igyekszik visszadni a kézművesség társadalmi státuszát a fiatalok körében. És, hogy ebből TV program is készül, ami a reality show, a dokumentumfilm és a dráma törékeny egyensúlyát valósítja meg, elgondolkoztató. Szánjunk ennek egy percet.

Sajtó

Grand Prix: McDonald's – Reggeli hangulat (DDB Tribal Wien)

A sajtóreklám ideje nem járt le. Pont annyira működik, mint korábban. Az alapelvek változatlanok: erős vizualitás, a kép beszéljen, mondjon el egy sztorit, a szöveg ezt aláhúzza, akinek nem esett le a képből, segít megérteni, nincs szükség hosszas magyarázatra. A sajtóreklám erőteljesen kontextusfüggő, hol, milyen állapotban látjuk.

Termék design

Grand Prix: G-Star Raw - Kollekció

A G-Star Raw újraírta, amit a farmerről tudni kell vagy érdemes. Sokszor. És újra.

Oroszlán: Nest

A Nest termosztát mindent megtestesít, amerre ma a termék design tart. Szép. Egyszerű. Paradigmaváltás. Az adatot nem gyűjti, hanem használja. Okos. Tanul. Értünk. Megmutat. Spórol. Ez a jövő. A küzdelem a titánok között a lakásunk falai között fog folyni.

Titanium

Grand Prix: Honda – A Honda hangja / Ayrton Senna 1989

A totális virtualitás, az adat, mint eszme továbblépése a tárgyak fizikális világában. Az adat érzelmeket kelt, szép. Nem könnyű megérteni, miért is díjazták ennyire nagyra ezt a projectet. Talán azért, mert a jövőt mutatja. A jövőben az adatnak más szerepet szánnak, mint amit ép ésszel fel lehet fogni.

Az év kreatív márkája

McDonald's. Itt az egyik remek alkotásuk a legfrissebbek közül:

Az év ügynöksége

Adam & Eve DDB London. Összesen 22 Oroszlánt nyertek olyan ügyfeleknek, mint Harvey Nichols, John Lewis, Wolkswagen és Marmite. Ez utóbbinak ez itt a kampányfilmje, mely aranyat nyert a film kategóriában.

Az év független ügynöksége

Forsman & Bodenfors, Gothenburg. A Youtube-on mindenki látta Epic Split munkájukat Van Damme spárgájával. Ez nagyjából mindent megnyert idén nemcsak Cannes-ban, hanem sok más reklámversenyen is. Zseniális, mivel egyszerű, mégis reveláció.

Miért érdekes nekünk mindez?

Minden márka és cég, amely Magyarországon is erősen alakítja a kultúrát és a viselkedesünket, itt volt Cannes-ban. Facebook, Google, Apple, Nike, Beats, Bono, színészek, zenészek. A nagy titkok itt sem hangzanak el, de a nagy trendeket, irányokat le lehet szűrni.

És a dolgok változnak. Most a fiatalok mondják meg, hogy mi legyen. A nagy cégek futnak utánuk. Mindegyik. Nem a drága iskolát végzetteket keresik csak. Azokat, akik képesek új kérdéseket feltenni és azokra sosem látott válaszokat adni. De legalábbis új válaszokat adnak a régi kérdésekre.

Mindent lehet. Ha nincs pénzed, a közösség összedobja. Ha nincs ötleted, networkingelj. Nem jártál presztízsiskolába, nem baj, a tudáshoz akár ingyen is hozzá lehet jutni. Nincsenek barátaid, írj blogot. Te vagy a legjobb vízvezeték-szerelő, felejtsd el a fénymásolt cédulát, találd ki a sztoridat, fogd az Iphone-t és forgasd le a filmedet. Egy dolgot ne csinálj, hogy nem csinálsz semmit. Menni kell, elmenni, visszajönni, előre, le, fel. Mozgásban levés az új momentum. Minden jó és semmi sem. A jövő azzal kezdődik, hogy akarsz valamit, ha semmit nem akarsz, akkor csak a jelen reprodulálódik újra. Az meg nem ér semmit.

És hát az a brutális, kiábrándító durva valóság, hogy mindehhez a kormányok többségének semmi köze. Egyrészt jó értelemben, mert a jó kormány keretrendszert hoz létre, s abban szabad a mozgás. Másrészt a rossz kormánynak sincs ehhez köze (s ez jó), mert nem érti, elnéz felette, másban érdekelt. A változás már a kamrában.

Kreativitásra mindenkinek szüksége van

Kis ország vagyunk, erre kárhoztatva, nincs mese, be kell teljesítsük a sorsunkat.

Ki kell jönnünk a közmondásbeli forgóajtón mindenki előtt. Mert most csak forgunk, forgunk, forgunk, míg elszédülve agyament dolgokat akarunk és teszünk.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.