galéria megtekintése

Az ingatlanügynök halála

Kárpáti Péter: Akárki, Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 25. számában
jelent meg.


Zappe László
Népszabadság

Valami nagyon zavar az előadásban elejétől fogva. Gondolom, Radu Afrim ambiciózus színházi nyelve, amelyet a Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház előadásában rátelepít Kárpáti Péter több mint húszéves darabjára, és amellyel csaknem tökéletesen elfedi, elnyomja annak gondolati és érzelmi tartalmát.

Mert az, hogy a szerző annak idején megpróbálta a középkori moralitást megütköztetni az akkori mai élettel, szembesíteni akart egy mélyen istenes szemléletet korunk isten nélküli istentelenségével, alapvetően filozofikus szándék.

A történet lényegében roppant egyszerű: egy ingatlanközvetítő, aki eltartási szerződések kapcsán nemegyszer a halállal kereskedik, szembenéz a saját halálával. És persze az életével. Üres és lapos körülötte minden, az emberi kapcsolatok meglazultak, szétszakadtak, a mondatok nem érnek célba, néha a végükre sem, és rendre elmennek egymás mellett. A szöveg eleve költői-groteszk abszurditásba emeli a köznapi élet tényeit. Az ingatlanirodában életévekkel kereskednek. A rendező erre még sok lapáttal rápakol látványos-zajos abszurditást, mindent, mi szem-fülnek ingere – s ami zsibbasztja az agyat. (A gépi zajról Kónya-Ütő Bence gondoskodik, a jelmezeket Giliga Ilka tervezte.)

Pedig Bartha József díszlete igen jó ötletnek látszik. Metróalagútban vagyunk, ahol az állomások neve helyén az egyes jelenetek, a halálba menő hősnő életének helyszínei állnak. Amikor odaér a történet, kigyúlnak a megfelelő feliratok. Ez legalább segít az amúgy követhetetlen jelrendszerben eligazodni.

 
Az Akárki című előadás a Deszka Fesztiválon
Az Akárki című előadás a Deszka Fesztiválon
Barabás Zsolt

Ám a vonat árkában már a zenés-zajos előjáték alatt egy vaddisznófej közlekedik. A rendező mintha versenyre kelne az íróval, ki képes messzebb vagy magasabbra ugrani az egyszerű tények földszintjéről, de ezzel megbontja a darab egyensúlyát. Az élet valósága, amelyről mégiscsak mondani kellene valamit, a folyamatos elrajzolás, az állandó fokozás következtében végül is elsikkad.

De elsikkadnak az emberi viszonyok is. Az állandó ribillió közben alig követhető, ki kicsoda és főképp ki kinek a kicsodája. Márpedig nem mindegy, hogy az ember életében kihez nem képes közel kerülni, kivel nincs igazi kapcsolata, kivel nem tud egy nyelven beszélni. Az előadásban végül is elsikkad az az alapvető emberi minimum is, amelynek hiányáról szólhatna a játék, amihez viszonyítani lehetne, ami fájhatna. Márpedig hiány önmagában nem létezik, csakis valamihez képest. Ha valami hiányzik.

Szólhatna persze az előadás a hiány hiányáról is, amikor már végképp elveszett minden, még az a megfoghatatlan érzés is, hogy valami nincs rendjén ebben az életben. Ez a rendezői nyelv azonban erre végképp alkalmatlannak látszik: a mindent betöltő szín- és hangorgia nem hagy helyet a hiánynak.

Más kérdés, hogy egy alapvető félreértésről maga a rendező árulkodik. Nyilatkozata szerint „egy nő őrültségéről szól a darab”. Ennek még maga az előadás is ellentmond. Hősnője, Emma, Pál-Ferenczi Gyöngyi alakításában az egyetlen normális, olykor emberi hangon megszólaló figura.

Éppen ezzel rí ki környezetéből: hogy csak benne nincs semmi kirívó, hogy a halállal szembenézve mintha visszatalálna bizonyos emberi normákhoz. Érző lény, akinek fáj az a sivárság, amit tapasztalnia kell. Körülötte színészileg jól megformált, többé vagy kevésbé szélsőségesen elrajzolt karikatúrák nyüzsögnek. A legfeltűnőbb Erdei Gábor magakellető hölgye, a legmarkánsabb Pálffy Tibor akár vak emberként, akár halálként, akár riporterként tűnik fel. Gajzágó Zsuzsa rikítóra festi az anglomániájába zárkózó anya alakját. Szakács László viszont olyan halkra veszi az orvos kitérő válaszait, hogy sokszor szavát sem érteni, nemcsak azok értelmét.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.