galéria megtekintése

Az erdélyi színház jobban teljesít

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 03. számában
jelent meg.


Szőcs Levente, Bukarest
Népszabadság

A Kolozsvári Állami Magyar Színház kapta a legjobb előadásnak járó díjat a Romániai Színházi Szövetség (UNITER) hétfő esti díjkiosztó gáláján. A legjobb rendezés a zsűri szerint Bocsárdi Lászlóé, aki a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban vitte színre a Hamletet. A produkció látványtervéért Bartha József megkapta a legjobb díszletért járó elismerést. A magyar színészek, rendezők, színházak évek óta tarolnak a romániai színházak versenyében, az idei különlegessége az volt, hogy ezúttal a díjkiosztót is magyar teátrum szervezte. A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház igazgatójával, Gáspárik Attilával beszélgettünk megvalósult álomról, kultúrák közötti átjárásról és „kétharmados tehetségről”.

– Megvalósult álomról beszélt a gála előtt. Ki álmodott, és miről?

– Nekem volt ez a „heppem”, hogy a Kultúrpalotában, amelyet Bernády György polgármestersége idején színháznak készítettek, egy nagy és elegáns rendezvényt szervezzünk. Azért is, mert a város igazából nem ismeri az értékeit. Ha azt nézem, hogy a 120 ezer lakosú Marosvásárhelyen tucatnyi színházi társulat és művészeti egyetem működik, akkor ez egy fantasztikus színházi központ, amely régóta megérdemel egy ilyen rendezvényt. Ugyanakkor mi egy olyan útra „tévedtünk” pár évvel ezelőtt, amelyet még soha nem próbált senki: megpróbálunk interkulturálisan közeledni a színház ügyéhez. És nagyon szép eredményeink vannak: mind a nézőszámot sikerült javítani, mind a szakmai elismertséget.

– Miközben Marosvásárhely „határváros”, ahol nagyon erős a román–magyar szembenállás.

 

– A színház megnyithatja a közösségeket egymás felé, bár ennek vannak azért korlátai. Igen gyorsan megbélyegeznek itt bárkit, aki tesz egy lépést is a másik irányába. Mi megpróbálunk egy olyan réteget erősíteni, amelyik kíváncsi a másikra, és el tud tölteni pár órát közösen. Persze, ha elkezdünk számolgatni, a nagyobb kompromisszumot a magyar fél teszi. A hétfői gála is 99 százalékban román nyelven zajlott. Mégis áttörésnek mondanám, mert az egész ország láthatta, hogy bizonyos szinten nagyon-nagyon gyümölcsöző ez a szakmai együttlét.

Gáspárik Attila
Gáspárik Attila
Teknős Miklós

– Honnan ez a „gyümölcsöző szakmai együttlét” éppen egy olyan területen, amely erőteljesen kötődik a nyelvhez, tehát az adott kultúrához?

– Valóban nagyon érdekes jelenség a magyarok a román színjátszásban. Harag György és Taub János volt az a két rendező, aki áttörte az elszigeteltség falát. Aztán jött Tompa Gábor, aki a kilencvenes években, szinte egyedül, széles utat nyitott a román színjátszás felé a minőséggel. Az ő craiovai, bukaresti vagy Piatra Neamt-i rendezései nagy port vertek fel annak idején. Az is szerepet játszhatott, hogy a kolozsvári magyarok értelmiséginek mondott, szűk rétege erősen támadta, követelve, hogy népnemzetibb irányba vigye a színházat. Azt hiszem, hogy ellenreakcióként a román szakma őt valahol megvédte. Erről biztosan születnek majd tanulmányok, de még egyszer: a színházi szakma a ránk jellemző önzés ellenére sokkal befogadóbb, sokkal barátságosabb román–magyar viszonylatban, mint amit az ember érez, mondjuk, Budapesten. Tompa Gábort sokkal jobban becsülik Londonban, Amerikában, mint Magyarországon.

– Sejti az okát?

– Azt hiszem, alapvetően mást gondolunk a szakmáról. A mai magyar színház fő vonulata, amely nagy tömegeket vonz, inkább a szórakoztatóipar felé megy el, miközben azok az értékek, amelyek hétfőn is díjakat vittek el, inkább a máról szólnak. A mai gondolatainkról, vívódásainkról, életünkről. Székely Csaba Bánya-trilógiája a mi „nyomorunkról” szól, arról próbál kérdéseket feltenni, és kísérel meg válaszokat adni. Ezekre a darabokra hónapokkal előre nem lehet jegyet kapni, vagyis a közönségünk elvárja a színháztól, hogy beszéljen a máról. Nekünk nincs filmgyártásunk, nincsenek nagy kibeszélőshow-ink, ezért a színház ma újra ugyanazt a szerepet tölti be, mint 1989 előtt: hely, ahova el lehet járni gondolkodni, el lehet menni találkozni, közösségi élményért.

– Mi a véleménye arról az irányról, amelybe a politika tereli az anyaországi színházat? Számít-e „színházi nemzetegyesítésre”?

– Először is nem hiszem, hogy ez az új vonulat Magyarországon kizárólag politikai nyomásra születik. Annak idején nevetve mondogattuk egymásnak, hogy X. vagy Y. a rendszerváltástól lett tehetséges. Most azt vesszük észre, hogy Magyarországon vannak színészek, rendezők, színházak, akik és amelyek a kétharmadtól lesznek tehetségesek. Szépen írnak róluk, megtapsolják őket, és akkor úgy néz ki, mintha tényleg naponta feltalálnák a spanyolviaszt. Nem emiatt, de a közeledés nehéz. Például elképzelhetetlen, hogy a POSZT-on annyi erdélyi magyar jelölés essen, mint az UNITER-en. Ott mindig az volt a szabály, hogy egyetlen határon túli jöhet. Hogy a szakmai irigység teszi vagy egyéb, nem tudom. Furcsa például, hogy a tizenkét nemzet színésze között egy sincs, aki hatvan évet lehúzott úgymond kisebbségi sorban. Csiky Andrásra gondolok, Orosz Lujzára gondolok. Kiterjesztettük a magyar állampolgárságot, de még mindig külön színházi fesztivált rendezünk a határon túliaknak. Ezt sokan bántónak és megalázónak érzik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.