galéria megtekintése

Az emberi jogok nyilatkozatai

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 11. számában
jelent meg.

Ludassy Mária
Népszabadság

Az 1989-ben, a francia forradalom 200. évfordulóján tartott párizsi konferencián szinte minden résztvevő kifejezte ama reményét, hogy Kelet- és Közép-Európa népei (akkor még inkább csak Lengyelország és Magyarország) az emberi jogok kinyilatkoztatásával ünneplik e jeles évfordulót, s jelzik morális, majd politikai csatlakozásukat a „szabad világhoz”.

Huszonhat év után, midőn Magyarhonban mindinkább visszavonják mindazt, amit negyedszázada a szabadságjogok terén elértünk, érdemes röviden áttekinteni az emberi jogok jelentéseit. A többes szám nagyon fontos, mert nem lehet egyszerűen az emberi jogok nyilatkozatáról szólni: két évszázada nem egyszerűen az ember s polgár jogait nyilatkoztatták ki, hanem megfogalmazták az emberi jogok liberális elméletének konzervatív kritikáját és a szocialista szellemű ellenvetéseket is.

Az emberi jogok elméletének filozófiai fogalmát Condorcet határozta meg: „Olyan alkotmányt akarunk, melynek elvei kizárólag az ember természetes jogain alapulnak, mely jogok megelőznek minden társadalmi intézményt. Természetesnek nevezzük e jogokat, mivel az emberi természetből származnak, mivel attól a pillanattól fogva, hogy létezik egy érzékelni és gondolkodni képes, erkölcsi eszmékkel bíró lény, kézenfekvő következményként adódik, hogy élveznie kell racionális természetének megfelelő jogait, és ezektől egyetlen embert sem lehet megfosztani anélkül, hogy a természetet sértő igazságtalanságot ne követnénk el” – írta már 1787-ben.

 

Az egész világtörténelem, az összes nemzeti és történeti jogrendszer elbukik az egyetemes emberi jogok Condorcet-féle normatív mércéjén: „Nem a lefektetett pozitív törvények ismerete vezet el a megalkotandó jogrendszer megtalálásához, hanem egyedül az értelem. Az Ész számára a különböző népek történelmi törvényhozásának ismerete csak arra jó, hogy tudja: milyen hibákat kell elkerülnie törvényhozó tevékenységében.” (Essai sur la constitution, 1789.)

Július tizennegyedike: ünnep
Július tizennegyedike: ünnep
Charles Platiau / Reuters

Az emberi jogok ezen „a priori, metafizikai spekuláción” alapuló elméletével száll szembe konzervatív kritikájában Edmund Burke már 1790-ben. Az elidegeníthetetlen szabadságjogok történelemellenes kinyilatkoztatásával, a francia filozófia, a karteziánus racionalizmus e kárhozatos következményével a történelmi örökség fontosságát hangsúlyozza az angol jogfejlődésben: „a Magna Chartától a Jogok Deklarációjáig alkotmányunk egységes vezérelve volt, hogy szabadságainkat mint őseinktől ránk hagyományozott, s mint általunk az utókor felé közvetítendő elidegeníthetetlen örökséget nyilatkoztassa ki”. (Töprengések a francia forradalomról, Kontler László fordítása, 117. o. Atlantisz, 1990.)

A Töprengések fő argumentációja tekintélyelvű-tradicionalista: az individuum, mely „mint az őszi légy” elenyészik a korok kollektív bölcsessége és a nemzeti kincsként kezelt előítéletek történeti folyamában: „az ő emberi jogaikkal szemben egyetlen kormányzat se keresse biztonságát fennállásának ősi mivoltában…” (145. o.)

Ám Burke észreveszi a francia forradalom egy olyan tendenciáját is, melyet Condorcet – aki ekkor még együtt szónokolt Robespierre-rel az Alkotmányozó Gyűlésben a zsidók emancipációjáért és a halálbüntetés eltörléséért – nem: „az ő szabadságuk nem szabadelvű”, szól a brit old-whig (régi liberális) gondolkodó verdiktje. „Az egyének iránti figyelmességet a köz elárulásának tekintik. A szabadságot mindig akkor tartják tökéletesnek, ha megszünteti a tulajdon biztonságát.”

Ez beigazolódott az emberi jogok deklarációjáról szóló 1793-as vitában, ahol is Robespierre ellenfele Condorcet volt, aki a tulajdon tiszteletének természetjogi parancsára hivatkozott. „Ez nem az emberek, hanem a gazdagok jogainak kinyilatkoztatása” – riposztozott Robespierre, aki a tulajdonjogot az állam által meghatározott-korlátozott konvencióvá fokozta le a Locke óta kötelező liberális credo, a tulajdon szentségének tana ellenében: „A tulajdon az a jog, amelynek birtokában minden állampolgár élvezheti a javak azon részét, melyet a törvény biztosít számára. A tulajdon jogát, mint minden más jogot, a társadalmi kötelesség korlátozza.”

A tulajdonosi jogok helyett a polgárok rászoruló részére az állam biztosítja a megélhetéshez való jogot – a munkavégzés kötelessége ellenében. „Az állam mindenben minden” – értékelte később Burke a jakobinus fordulatot, amitől az illegalitásba szorult Condorcet megtagadta a forradalmi jelzőt: „forradalomnak csak azt nevezhetjük, ami a szabadság kiterjesztésére irányul”. (A forradalmi szó jelentéséről, 1793.) A forradalom idején kétévenként újrafogalmazták az Emberi jogok egyetemes nyilatkozatát, a legutolsó politikai fordulat szellemében.

Thermidor a politikai liberalizáció mellett visszahozta a jakobinusok által eltörölt gazdasági cenzust, amelynek alapján Diderot és Rousseau nem rendelkezhetett volna szavazati joggal. Aztán a császár véget vetett a szabadságjogokról szóló metafizikai vitáknak, és arra utasította a egyetemek jogi fakultásait, hogy „az emberi jogokról való terméketlen diskurzust szüntessék meg, s helyette tanulják meg szó szerint a Code Napoléont!”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.