Parti Nagy Lajos már régóta nem lepte meg olvasóit. Következetesen abban a „posztmodern” „nyelvhúsban” utazik, azon az extrém nyelvi játékok túlburjánzásával, olykor szándékos túlhajtásával jellemezhető hangon szólal meg, amely elsősorban és mindenekelőtt önmagára hívja fel a figyelmet, és csak azután kérhető számon rajta bármi más.
Parti Nagy Lajos Fotó: Móricz-Sabján Simon |
Amióta pedig a szerzőt elkapta a gépszíj, és 2011-ben elkezdte írni (és heti rendszerességgel az Élet és Irodalom Páratlan oldalán publikálni) Fülkefortörténeteit, erre a „másra”, az aktuálpolitikára került a hangsúly. Illetve éppen ez a kérdés: hogy az aktuális közéleti-politikai abszurdokat mesei formában feldolgozó, ekképp politizáló szövegeken számonkérhető-e a közéletiség, szándékosan sarkítva: az öncélú esztétizálás kutyájából lesz-e a felelős ellenzéki publicisztika/szalonna.
A második Fülkefor-kötet tétje számomra az (ahogy az első év termését összegyűjtő Fülkefor és vidékének esetében is), hogy a szerző káprázatos nyelvi energiákat mozgató stílusa elemeli-e a „társadalmi látlelet”-jelleget is a műkedvelői-műélvezői szférába, vagy épp lehetőséget teremt – ahogy azt a fülszöveg ígéri – közelmúltunk, legforróbban égető egzisztenciális problémáink újragondolására. A Parti Nagy-féle magyar mese külön műfaj, eltéveszthetetlenül sajátos nyelvi mikrovilág, amely eredetileg a hetilapban úgy működött, mint egy lábjegyzet, afféle költői csatolmány a legfrissebb hírekhez: nem telt el úgy hét a közelmúltban, hogy ne dúskáltunk volna az abszurd hírekben, politikai akciókban, megszólalásokban, muníció tehát volt bőven.