|
Egy fénykép alapján kapta meg a főszerepet: ő Pauline Etienne Mozinet |
Ennek megfelelően a filmben Suzanne szenvedéseinek forrása nem a zárdai kínzások és megpróbáltatások sorozata, hanem édesanyja bűne, aki házasságon kívül, egy idegen férfitól szülte őt. Amiért úgy határozott, hogy lányának a zárda lesz a tökéletes életkarrier. Suzanne minden porcikája tiltakozik a zárdai lét ellen, mégsem inog meg hitében, miközben igazi, világi életre vágyik.
Guillaume Nicloux nagyvilági, felvilágosult lázadót kreált Diderot ártatlanul szenvedő hősnőjéből. Azért, hogy az egyházellenességnek a gyanúját is elkerülje – és Diderot nyilvánvaló antiklerikális beállítódását is elfedje –, happy endet kanyarított a történet végére.
Ezzel eltért Jacques Rivette 1966-os verzió jától is, amely az Anna Karina alakította Suzanne halálával ért véget. Nicloux szerint az alternatív befejezéssel közelíthető meg a történet lényege. Azt kívánta erősíteni, hogy Suzanne harca a szabadságjogokért most is aktuális. A nők helyzete a ma társadalmában sem egyenrangú a férfiakéval.
Csak annyi baljós utalás marad a filmben, hogy Suzanne végül rátalál igazi apjára, aki éppen haldoklik.
– Szerettem volna egy olyan lezárást, mint a Terminátor 2-ben van: amikor Linda Hamilton hátrafordul, és a gyülekező viharfelhőket látja. Mert az nagyon jó film – mondta a filmrendező.
A mű legelvetemültebb karaktere Suzanne anyja, aki a saját bűneiért a gyermekét kényszeríti vezeklésre. Kérdésünkre, véletlen-e, hogy a szerepet német színész, Martina Gedeck kapta, Nicloux először nagy kacagásban tört ki, majd gyorsan azt felelte: nem.
Igaz, annyit hozzátett: annak idején jellemző volt a vegyes házasság, ezért mindenképpen szerette volna, ha ez a karakter a filmben is külföldi. Martina Gedeck pedig tökéletesnek tűnt a szerepre. Ráadásul így még némi német pénzt is lehetett szerezni a 4,5 millió eurós büdzséhez.
Szóba hoztuk a főszerepet alakító Pauline Etienne-t is. Nicloux állítja, rendezőként sem a színészi technika, hanem a színész személyisége érdekli elsősorban. Soha nem tart meghallgatásokat és szereplőválogatásokat. Ezúttal is egy fénykép alapján figyelt fel a fiatal színésznőre. Találkozót kért tőle, és azonnal látta, hogy tökéletes lesz.
– A katolikus egyház a premier után pozitívan nyilatkozott a filmről – mesélte Nicloux, amin meg is lepődött: a forgatás során volt olyan zárda, amelynek a főnöke nem volt hajlandó befogadni a stábot, amikor meghallotta, hogy Az apácát forgatja. Ez gondot is okozott, mert alig van már olyan hely, amelyet ne modernizáltak volna.
A rendező elmondta azt is, mit tart a legizgalmasabbnak a katolikus egyház viszonyulásával kapcsolatosan. Az apáca világpremierje tavaly volt a Berlinalén, másnap lemondott XVI. Benedek pápa… Erre a rendező elkezdte azt mesélni az újságíróknak, hogy a premierrel egy időben a Vatikánban is levetítették a filmet.
– Egyedül az olasz újságírók nem kapták be a horgot – mesélte nevetve Guillaume Nicloux.