galéria megtekintése

Ugyanolyan vesztesek vagyunk, mint száz éve

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 31. számában
jelent meg.


Torma Tamás
Népszabadság

A Várkert Bazárban nyílt első világháborús kiállítás előtt álló óriási katonaszobrok egyszerre keltenek érdeklődést, és idézik fel a hősi emlékművek patetikus modorát. Ezekből a mai határokon belül és túl több mint ezer áll ma is, és nem árt tudni, hogy a magyar köztereken máig ez maradt az érvényes szimbolikus nyelv. Látszik, az új Trianon-emlékművek honnan meríthettek.

Az első világháború első magyar hősi emléke már a kirobbanás évében, 1914-ben elkészült Pilismaróton, ahol az 1526-ban a török elől menekülő Dobozy Mihály szobrát alakították át a falu első hallottainak emlékére. Ahogy szaporodtak a halottak, 1915-ben először csak a Hősök Emlékét Megörökítő Országos Bizottság jött létre, amely jóváhagyta az emlékműterveket, 1917-től aztán – amikor már a közvélemény is régen a vérontás ellen fordult – belügyminiszteri rendelet tette kötelezővé a településeknek a meghaltak emlékének megörökítését.

A felhasználható formákat lényegében kötelezően írták elő, egyénieskedésnek nem sok helye maradt, a közös szimbólumkészlet egyszerre merített a kor síremlékszobrászatából, a millenniumi ünnepségek vizuális készletéből és a patetikus ’48-as emlékművekből.

A világháborús emlékművek alkotói ide nyúltak vissza, ha katonasémákat akartak: a rohamozó, az elbukó, a zászlótartó, ami aztán modern kellékekkel, kézigránáttal, rohamsisakkal egészül ki.

 

És ahogy szaporodtak a gyászolni való halottak, a kezdetben diadalmas, lelkesíteni akaró emlékművek úgy lettek egyre tragikusabbak. A legnagyobb karriert a „sebesült katona és bajtársa” futotta be, amikor az elbukó honvéd kezéből társa veszi át a zászlót.

Mivel az emlékművek mindenkihez szóltak, a központi sugallat szerint is csak olyan direkt jelképeket lehetett használni, amelyeket mindenki ért. Így tértek vissza a millenniumi magyar mitológia főszereplői a totemállat turultól az ősmagyar harcosokig.

A homokzsákokra emelt, hatalmas szobrok a Vártkert Bazár kiállítótermének bejárata előtt
A homokzsákokra emelt, hatalmas szobrok a Vártkert Bazár kiállítótermének bejárata előtt
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Ezek aztán új jelentést kaptak a két háború között, amikor a revizionizmus jelképei lettek. Az 1914 után az első spontán sírés emlékművek a frontokon születtek meg, majd a hátországban is megjelentek a gyászoló hozzátartozók kezdeményezésére. A politikai hatalom a nemzeti áldozatkészség szobrainak felállítását szorgalmazta volna, de

ezen átütött a mindent elsöprő döbbenet

– 1916–17-re a gyász országos méretű lett. 1920 és 1944 között mindehhez Trianon sokkja járult, így a kegyeleti cél mellett újra a propagandajelleg vált hangsúlyosabbá.

A két világháború közötti emlékművek egyre erősebben kötődnek az irredenta kultuszhoz, egy vesztes ország Árpád vezérrel, Szent Koronával és a régi idők dicsőséges alakjaival

a bele nem nyugvás és a reváns érzését akarja folyamatosan ébren tartani. Eger mellett egy korabeli landart is készült: a városszéli hegyoldalt úgy ültették be fákkal, hogy messziről a NEM, NEM SOHA legyen olvasható.)

1928-ban aztán megalakult az országzászló-mozgalom, amely a világháborús emlékműveket újra az egyéni gyász terepének hagyta meg. Az új központi köztéri üzenet a revízió hangsúlyozása lett turulokkal és szétdarabolt országrészekkel

– de ezt már ismerhetjük az elmúlt évtizedben újra- vagy visszaállított Trianon-emlékművekről.

Aztán már csak egy jó évtizedet kellett várni, hogy újra megjelenjenek a világháborús hősi emlékművek – a másodikéi.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.