galéria megtekintése

A tökéletes fattyú

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 03. számában
jelent meg.

Ágoston Zoltán
Népszabadság

A világtörténelemben valószínűleg lipicai volt az első ló, amelynek nem kellett a nyergébe herceg, hogy lefessék. Minek. Alanyi jogon járt neki a felség.

Frank Westerman
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság
Abban, amit Frank Westerman mesél, semmi túlzás nincs.

Az 1700-as évek közepén, százegynéhány évvel azután, hogy I. Ferdinánd német-római császár fia, II. Károly őrherceg kitalálta, saját lófajtát akar a Habsburg-dinasztiának. A mai Szlovéniában, Lipicában ménest alapított, a lipicaiak a bécsi spanyol lovasiskolában már udvari festőt kaptak.

A holland Johann Georg de Hamilton festette is őket minden ismert tánclépésben, a helyben ügetéstől (piaffe) az üdvözlésnek számító ágaskodáson (pesade) át a capriole-ig, amikor az ugrató ló a mellső lábait maga alá húzza, a hátsókkal pedig kirúg.

 

Amit Hamilton soha nem festett le, az az „étkezés” volt – igaz, aközben a hercegeket se nagyon örökítettek meg. Pedig Bécsben lett volna mit. A lipicaiak ott a zabot máig márványetetőkben kapják.

Westerman minderről Budapesten beszélt, ahová a lipicaiakról írt könyve miatt jött el. Először még újságíróként 1989-ben járt itt. Azt, hogy újságíró lesz, néhány hónappal korábban, egy mezőgazdasági diplomával a zsebében döntötte el.

Mivel akkor a történelem egy kicsit Romániában zajlott, a holland fiatalember gondolt egyet, és románul kezdett tanulni az Amszterdami Egyetemen. Majd egyik barátjával kocsiba vágta magát. Bukarest felé vették az irányt.

A lipicaiakat azért tenyésztették ki, hogy főurak lovagoljanak rajtuk.

Újságírónak 1989 decemberében a románok már nem adtak vízumot, így Westermanék azt mondták: Síelni jöttünk.

Amszterdamtól Bukarestig az út kocsival egy nap, ha nem alszik az ember. A barátjának jogosítványa nem volt, ízlése viszont igen, akkor a klasszikusokért volt oda.

A zenét maximális hangerőre tekerték, hogy Westerman ne aludjon el. Néhány budapesti kerület Beethoven IX. szimfóniájára ébredt azon a hajnalon, amikor átszelték a magyar fővárost. Az ismert ellenzéki személyiségek – a költő Doinea Cornea, Mircea Dinescu és Tőkés László – címét bemagolták.

Temesvárt és Bukarestet megúszták, Kolozsvárt már nem. A végnapjait élő Ceausescu-rezsim titkosszolgálata, a Securitate ügynökei Cornea háza előtt csaptak le rájuk. 1989. december 16. volt. Vasárnap. Temesváron akkor lövetett először a tömegbe a kommunista hatalom.

Westermant és a barátját a Securitate emberei előbb megverték, aztán kirakták az országból. Két nappal később kiklopfolt arccal az egykori MTV külpolitikai műsora, a Panoráma vendégei voltak.

A kaland egy újságírói karrier kezdetét jelentette. Westerman a Volkskrant és az NRC Handelsblad belgrádi tudósítója volt a balkáni háború alatt Belgrádban, majd 1997 és 2002 között Moszkvában dolgozott.

Néhány éve csak könyveket ír, ezeket eddig 16 nyelvre fordították le. A lipicai – a legenda címűt egy gyerekkora óta tartó vonzalom miatt hozta össze. Remek, finom iróniával átszőtt darab lett, amelyhez Westermannak elég volt egymás mellé állítania a lovak és az emberek történetét.

A lovak közül körülbelül ezer élte túl az Osztrák–Magyar Monarchia széthullását.

A lipicaiakat azért tenyésztették ki, hogy főurak lovagoljanak rajtuk, és hogy tökéletesen végrehajtsák a táncmozdulatokat, de kezdetben enyhén szólva nem volt jellemző rájuk a tulajdonosaikéhoz méltó kékvérűség.

A bécsi spanyol lovasiskola azon andalúziaiakról kapta a nevét, amelyeket 1572-ben II.Miksa kedvéért hozattak Ausztriába keresztezni a helyi fajtákkal, hogy az újfajta genetikailag a legjobbaktól származzon.

– A tökéletes fattyú – mondja Westerman a lipicaiakról, hozzáfűzve: ezek már évszázadok óta telivérek. Csak el kellett telnie öt-hat generációnak, amíg azok lehettek.

Egyébként az elegancia, amellyel a lipicaiak mozognak, a tizenharmadik gerinccsigolyáról szól. Ott az elmúlt négyszáz év alatt ezek a lovak hajlékonyabbak lettek bármelyik másiknál.

A naiv kérdést – tudatában vannak-e az előkelőségüknek, hogy a közönséges lovakkal enyhén szólva nem úgy bánnak, mint velük – Westerman először egy nevetéssel intézi el: „Inkább nem. A testalkatukról, a nagy fekete szemeikről, az ívelt nyakukról és a gyönyörű sörényükről állíthatjuk, hogy barokk vonások, de azt, hogy ez barokk, azt az emberek vetítik ki rájuk. Ők hogyan tudhatnának róla?” – magyarázza élénken gesztikulálva. Egy kicsit látszik rajta, szeretné nem hinni, hogy igaza van.

A boldog tudatlanság amúgy a lovak érdeke. Főleg ami a XX. századi sorsukat illeti. Bár Lipica ménesét a napóleoni háborúk elől is igyekeztek menekíteni – az 1784-ben Mezőhegyesen hadi célokra alapított iskolába –, amit velük és rájuk hivatkozva műveltek, az első világháború után kezdett vérfagyasztóvá válni.

A lovak közül körülbelül ezer élte túl az Osztrák–Magyar Monarchia széthullását. Vonzerejük hatott a hitleri Németországra is, ahol a genetika miatt a tudományos élet elkezdett visszhangzani a nézettől, hogy embereket ugyanúgy lehet tenyészteni, mint lovakat.

A náci ideológusokat nem zavarta, hogy a lipicai csikók feketén vagy pej színben születnek, tíz százalékuk felnőttként is az marad, nem szürkül ki. S nem zavarta azokat a tankönyvszerzőket sem, akik a Harmadik Birodalom nebulói számára írt könyveikhez ugyanolyan családfatáblázatot mellékeltek, mint amelyek a lovak pedigréjét tartják nyilván.

Hitler alatt a lipicaiakat Hostauban gyűjtötték össze. Az írásaiból ítélve maga a náci diktátor félt a lovaktól. A csizmáján soha nem viselt sarkantyút, az ajándékba kapott lovakra soha nem ült fel. A kutyákat szerette.

Ideológiai és politikai célokra használták ki a lipicaiakat a másik oldalon is. A sztálini Szovjetunióban a genetika atyjának, Gregor Mendelnek a nézeteivel szemben Jean-Baptiste Lamarck hívei nyertek teret, akik szerint a külső tényezők némi kényszerrel genetikaivá válhatnak. Ők keményen átestek a másik oldalra. A szószólójuk, Timur Liszenko még a gének létezését is tagadta.

És lovakra kivetíteni emberi képzeteket – fejezi be Westerman – nem valamiféle rég letűnt dolog. Meggyőződése, amikor egy napalmtámadás után a szerbek elhurcolták a horvátországi Lipik lipicai ménesét, a lovakat később azért éheztették halálra, mert „horvátok” és „katolikusok” voltak. „A lovak története az emberi erkölcs története. Az emberi erkölcs pedig, nos, az évszázadok óta fejlődésképtelen.”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.