Raktárak mélyén évtizedeken keresztül őrizték a Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum péntektől Budapesten látható orosz avantgárd anyagát. A szocreál időkben mellőzött stílus egyes darabjai ma már dollártízmilliókat érnek.
Évtizedekig háttérbe szorították, ma azonban már vagyonokat fizetnek árveréseken az orosz avantgárd festészet egyik legnevesebb képviselője, a Fekete négyzet fehér alapon művével sokáig vitatott új stílust teremtő Kazimir Malevics egy-egy alkotásáért. Szuprematizmus című, téglalapokból, négyzetekből, vonalakból és körszeletből álló kompozícióját mától három hónapig testközelből szemrevételezhetjük a nemzeti galériában más orosz absztrakt művekkel együtt.
A neoprimitív irányzat képviselője, Natalia Goncsarova Kaszálók című műve a látogatók tekintete előtt Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Az 1917-es forradalom nyomán létrejött szovjet állam céljai szolgálatába kívánta állítani a modern művészetet is, ezért 1918 és 1921 között mintegy háromezer művet vásárolt fel orosz kortárs alkotóktól, s ezekből juttatott a nagyobb vidéki városok művészeti gyűjteményeibe. Az akció keretében kapott 1920-ban az Urál déli lábainál fekvő Jekatyerinburg is hetvenkilenc kortárs alkotást. Nem csak az avantgárd irányzatok szerepeltek a válogatásban. A kubisták, futuristák, szuprematisták mellett jelen voltak a neoprimitív, a posztimpresszionista és a fauve alkotói is.