Doug Varone gyengéje – bármennyire a kortárs táncért él – a musical. Nevetve kér bocsánatot ezért, és hozzá is teszi: születése óta imádja a műfajt. Fiatalként Fred Astaire-t, Ginger Rogerst és Gene Kellyt nézte szájtátva.
A világ legnevesebb színházaiban dolgozott. Koreografált az amerikai Limón Companynak, a Hubbard Street Dance Chicagónak, a Martha Grahamnek, a londoni Rambertnek, az izraeli Batshevának, a svájci Bern Balletnak és a japán An Crea tive-nek. A Broadwayn és az off-Broadwayn szintén jó pár musicalkoreográfia kötődik hozzá. Hívták operaházakba, nemegyszer a Metropolitanbe. A filmezésbe is belekóstolt. Az egyik legütősebb munkáját Patrick Swayzenek köszöni. Az utolsó piszkos tánc című mozi forgatása előtt kérte fel a színész-rendező három másik koreográfus mellé.
|
Doug Varone Cylla Von Tiedemann |
A magyar fesztiválra olyan előadásokat választott, amelyek keresztmetszetet adnak eddigi munkái ból. A Boats Leaving 2006-ban készült, és Arvo Part kórusműve, a Te Deum inspirálta. Nyolc táncos utazását követi, és „távozásokat” mutat be, amelyek ilyen-olyan formáját már majd mindenki megtapasztalta. Legyen az a szerelmünk elhagyása, rokon halála, barátok felszívódása. A The Bench Quartet a Mar tha Graham Dance Company megbízásából készült tavaly hommage-ként. Alapja Graham 1930-as ikonikus, Lamentation (Merengés) című szólója. Az eredeti partitúrát megtartotta Varone, de a női szóló helyett férfikvartett született belőle. A harmadik, a Rise huszonegy éves munkája, John Adam filmzenéjén és az 1960-as évek táncain alapul.
Doug Varone hét éve abbahagyta a táncot: jobban élvezte, hogy ő „festi meg” az előadást, és nem ő a festmény alanya. De nemrég kapott egy felkérést, hogy készítsen magának új szólót az idei nyári Amerikai Táncfesztiválra. Nem nagyon akart belemenni, mert sejtette ugyan, hogy egyszer még visszatér a színpadra, de nem gondolta, hogy ilyen kaliberű eseményen. A próbateremben lenni most is boldogság, mégis elképesztő frusztráció. Korábban jól ismerte ugyanis az előadóművészi énjét, de a visszatérésnél újra meg kell fejtenie magát, és egyáltalán: a koreográfus mit akar mondani róla? Azért mégsem olyan ideges; úgy tűnik, mintha megtalálta volna a kulcsot.
Közösen fizették
Közösségi finanszírozással gyűjtötte össze a magyarországi fellépéséhez hiányzó pénzt Doug Varone tánctársulata. Először indítottak crowdfundingot, meséli Varone, és azért tették, mert 5500 dollár hiányzott az útjukhoz. A turnéjukat több szervezet is finanszírozta, de remélték, törzsközönségük segít nekik. És nem tévedtek, pikk-pakk összejött az összeg.