galéria megtekintése

A szent háborodottak

Az írás a Népszabadság
2014. 03. 27. számában
jelent meg.


Horeczky Krisztina
Népszabadság

Az idén húszéves Bozsik Yvette Társulattal harmadszor együttműködő  Derevo Tanz theater ezúttal egy hamisítatlan, komor szláv tabló megfestésére vállalkozott.

„Bombaként robban a néző fejében, ahol jó időre elpusztít – vagy épp újrarendez – minden gondolatot” – tájékoztat a Budapesti Tavaszi Fesztivál műismertetője a Derevo Tanztheater alkotmányainak általános befogadói következményeiről.

Az 1988-ban Leningrádban alapított, 1998 óta drezdai székhelyű fizikai-kísérleti színházat a drogfüggők pszichedelikus utazásához (trip) hasonlította a brit The Telegraph (el)bódult kritikusa.

Magam – addiktívként – több mint tíz éve lógok ezen a párja nincs szeren, e hasábokon kétszer is beszámolva narkomán élményeimről.

 
A Bozsik által koreografált és az Anton Adaszinszkij rendezte munka groteszk, szellemjárta kísértethistória a trilógiának tervezett torzó lidérces keletkezési körülményeiről.

Az idén húszéves Bozsik Yvette Társulattal harmadszor együttműködő kompánia ezúttal egy hamisítatlan, komor szláv tabló megfestésére vállalkozott. Ihlető forrásuk Gogol főműve, a Holt lelkek és Chagall 1923-as, a poémakötet végül meghiúsult francia kiadásához készített rézkarcmetszetei.

Az infernális darab muzsikája Alfred Schnittke a Bolsoj számára komponált, gogoli inspiráltságú, 1985-ös balettzenéje, az Esquisses. Mindez – intellektuális értelemben is – igen nagyvonalú koncepció, melyhez delikát rá adás a klasszikus orosz trojkát a Derevóval rokonító közös kapocs: a vándor- és mezsgyelét, a gyökértelenség, az otthontalanság, a kitaszítottság, a fenyegetettség, a páriaság, az emigráció.

Továbbá a zsarnoki tekintélyrendszer következtében kialakult, értelmiségi-művészi magatartásforma, sorsszerep: a jurogyivij attitűd. Azaz a szent együgyűség, melynek ikonikus példája Dosztojevszkij idiótája, Miskin herceg, míg a talaj menti, szovjet érában Sosztakovics.

Repül a kézirat a Pokoli bálban
Repül a kézirat a Pokoli bálban
Reviczky Zsolt

 A Bozsik által koreografált és az Anton Adaszinszkij rendezte munka groteszk, szellemjárta kísértethistória a trilógiának tervezett torzó lidérces keletkezési körülményeiről. Ezért az előnytelen küllemű, meghasonlott, a kéziratait a pokol tüzére hányó irodalmár figurája leginkább Popriscsinre emlékeztet az Egy őrült naplójából.

A zilált, hálóruhás Vati Tamás mellett a másik főalak a publikumot rendre –sajnos sikerrel – közösségi musstapsra hergelő, állami plecsnikkel kidekorált, ütődött clown, a lelombozóan mesterkélt Adaszinszkij. A többi tizenkét szereplő – köztük a Derevo hét, hagyományosan tar tagja – pusztán mozgó báb, hibátlanul idomított statisztéria egy üres, hagymázas vízióban.

A közel nyolcvanperces, szürreális kábaság alapproblematikája, hogy nem több szépelgő illusztrációnál. A sátáni önkényuralom – a cenzúrától az agyonverésig – színes képes album, légben szálló papírlapokkal, szimbólumként a percegő lúdtollal, édeskés zárásként a keringőző díszletkönyvekkel.

Attól tartok, a totalitárius rögvaló kevéssé (volt) oly tetszetős, mint a felütéskor a rózsaszín spicc-cipője orrát kecsesen a tintatartóba mártó, óriás madártollat lengető balerina vagy Juristovszky Sosa remek jelmezei és a Jelena Jarovaja–Vati-páros látványterve.

Mindezek dacára felteszem, hogy a harmatos mozgásanyagért felelős Bozsik Yvette és a taszító pojácaságba fulladó Adaszinszkij mélyen érti az eltévelyedett Gogol – és az orosz realisták – világát, ám koprodukciójuk áldatlan káoszt eredményezett. Nem kérdéses azonban, hogy a démoni látomás ismét olyan, akár a hallucináció – amelyet ezúttal jobb mihamarabb elfelejteni.

Pokoli bál
Bozsik Yvette Társulat, Derevo

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.