galéria megtekintése

A sündisznók megúszták

0 komment


Csordás Lajos

Jacques Perrin producer és Jacques Cluzaud rendező Budapesten beszélt negyvenmillió dolláros költséggel készült Évszakok című természetfilmjükről, amely Európa jégkorszak utáni történetét meséli el az állatok szemszögéből. A francia alkotást ma mutatják be a magyar mozikban.

Jacques Perrin producert színészként is jól ismerhetik a nézők. Costa-Gavras Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája című filmjéből, amelyet még 1969-ben forgatott, vagy ­Giuseppe Tornatore Cinema Paradisójából, ahol a történet végén a felnőtt rendezőt alakította.

A farkasfalkával az állatok kicsi kora óta foglalkoztak, hogy jól el tudják játszani szerepüket a filmben
A farkasfalkával az állatok kicsi kora óta foglalkoztak, hogy jól el tudják játszani szerepüket a filmben
Forrás: Galatee Films

Perrin az ezredforduló óta nagyszabású természetfilmek producereként is jelentkezik. A Mikrokozmosz a rovarvilágról szólt, az Óceánok birodalma a mélytengerekről, a 2001-ben elkészült Vándormadarak pedig testközeli légi felvételeken mutatta be az égi vándorok nagy utazásait.

 

Miért fordult a természetfilmek felé az utóbbi években? – kérdezzük a színész-producert. – Az első filmjeim politikaiak voltak, de szerintem bizonyos szempontból ezek is azok. Felhívják a figyelmet a környezetünk kiszolgáltatottságára. Itt van a Duna, tele szennyeződéssel. Ahogy a Szajna is. Jacques Chirac harminc évvel ezelőtt esküdött, hogy tíz év múlva a Szajnában fürödhetek. Így lett? Számomra ezek a filmek, mint például az Évszakok, természet-játékfilmek, filmes költemények. Mi nem a természeti katasztrófákról csinálunk filmet, hanem a reményről, hogy a pusztítást meg lehet állítani.

A Mikrokozmoszt vagy a Vándormadarakat meghökkentő, új nézőpontból készítették el: olyan közel hozták a repülő madarakat, hogy a mozizó szinte együtt szárnyalhatott velük. Szuperközeliben mutatták meg a rovarok igazi arcát. Az Évszakokban viszont nem találkozik a néző ilyen meglepően újszerű látásmóddal. Perrin szerint ez csak a mi véleményünk. – Csak látszólag volt kevésbé nehéz dolgunk ebben a filmben – mondja. – De képzelje, hogyan lehet az erdőben a fák közt, ahol az állatok iszonyú gyorsan haladnak, követni a mozgásukat. Másfél évig tartott, míg ezt megoldottuk.

Jacques Cluzaud és Jacques Perrin
Jacques Cluzaud és Jacques Perrin
Földi Imre / Népszabadság

Jacques Cluzaud rendező arról mesél, hogy vadállatokkal és emberhez szokott állatokkal egyaránt dolgoztak. Fontos szereplők voltak a vadlovak, amelyeket Lengyelországban találtak meg, és egy évig filmezték őket egy olyan erdőben, amely nem a természetes élőhelyük. A farkasfalka állataival kicsi koruktól forgattak, hogy megszokják a kamerát. Több operatőrcsapat dolgozott, volt, aki a földközeli felvételeken, volt, aki a légi felvételeken. Ez utóbbiak többnyire nem drónnal készültek, mint gondolnánk, hanem függesztett kamerával.

Minden jelenethez újra kellett építeni kapcsolatukat az adott állattal. Cluzaud felidézi azt a jelenetet, amikor a római korban egy süncsalád halad át a kövezett kocsiúton, ahol éppen egy harci szekér vágtat el. – Betanított sündisznócsaláddal készültünk a jelenetre, egy felnőtt sünnel és kicsikkel, de nem a saját kicsinyeivel – meséli a rendező. – Jól haladtunk. Csakhogy a forgatás előtt az anyasünnek megszülettek a saját kölykei, és dublőrrel kellett helyettesíteni! Ő meg összevissza ment, a kicsik pedig egyáltalán nem követték. De végül megúszták, ahogy az egész forgatáson nem sérült meg egyetlen állat sem.

Sünibébi az anyja hátán. Dublőrre volt szükség
Sünibébi az anyja hátán. Dublőrre volt szükség
Thomas Peter / Reuters

– Fel akarjuk fedeztetni azokat az állatokat, amelyeket akár mindennap látunk, de nem eléggé közelről, nem elég pontosan – mondja végül Perrin. – Az volt a célunk, hogy az európai embereket megbékítsük a környezetükkel, nehogy azt higgyék, hogy csak a világ másik oldalán létezik csodálatos vadvilág.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.