galéria megtekintése

A pecázók elmúlása

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 20. számában
jelent meg.


Horváth András Dezső
Népszabadság

A múzeum szóban van valami félelmetes. Ha az ember meghallja, önkéntelenül is hatalmas, agyon légkondizott termekre gondol, melyeket szigorú teremőr nénik felügyelnek.

A múzeumban ráadásul mindig csend honol, csak néha töri meg egy-egy halk, komoly köhögés.

A Molnár-C. Pál múzeumban azonban nincsenek rigorózus nénik, és a háttérben hol Ella Fitzgerald, hol a húszas-harmincas évek olasz dzsessz klasszikusai szólnak. Nem túl hangosan, csak éppen annyira, hogy amikor elindul a Stormy Weather vagy a Sei bella, piccola!, a betérő egy kicsit jobban érti Molnár-C. rajzait a pesti pincérekről vagy a félmeztelen római nőkről.

 

Molnár-C. Pál 1931-től kezdve ötven éven keresztül, 1981-ben bekövetkezett haláláig dolgozott a Ménesi úti műteremlakásban, melyből az unokák és a dédunokák segítségével mára Budapest talán legjobb lakásmúzeuma vált.

A szecessziós villa második emeletén, a két nagyobb szobából álló kiállítótérben nyílt legújabb tárlat az Itáliában láttam – A Római Collegium Hungaricum emlékezete, 1928–43 címet viseli.

A Via Giulia 1-es száma alatt álló, a Teverétől kétpercnyi sétára található reneszánsz palota 1928 óta funkcionál a magyar művészek központjaként. Az első tizenöt év pedig a magyar képzőművészet egyik legtermékenyebb és legérdekesebb korszaka volt, köszönhetően a collegiumban megforduló 128 magyar művésznek, akik közül az MCP-múzeumban ötvenkét alkotó több mint száz munkája tekinthető meg június 28-ig.

Molnár-C. Pál egyik grandiózus alkotása, A vénasszonyok nyara 1931-ben született. A képen Róma jellegzetes színei jelennek meg: a terrakotta száraz halványvöröse, a palazzók narancssárgája.

A szürrealista stílusú munkán egy fehér menyasszonyi ruha lebeg vízszintesen, a szív helyén egy odaszúrt tőrt látunk, melyből vércseppek hullanak lefelé, hogy a földre érve elszáradt falevelekké alakuljanak.

Molnár, amikor éppen nem festett, a Forum Romanum környékén sétált. Ez volt a kedvenc helye a városban, szinte mindennap visszatért.

Az egyik ilyen alkalommal, ahogy a délutáni forróságban álldogált, és nézte a világtörténelem egyik legfontosabb helyszínén közönyösen átsiető olaszokat, hirtelen összeállt a fejében a kép. A lényeg az elmúlás: Róma egykor a világ szíve volt, ma pedig már éppen olyan üres, mint egy menyasszonyi ruha menyasszony nélkül.

Molnár-C. Pál Egyidejűség című képe
Molnár-C. Pál Egyidejűség című képe
Banczik Róbert

A műterem-múzeum legérdekesebb művei azonban mégsem a nagyszabású alkotások, hanem azok a rajzok, skiccek, kisméretű szobrok, melyeket a műterem eredeti tulajdonosa mellett Aba-Novák Vilmos, Szőnyi István vagy Pátzay Pál készített. Molnár-C. és Pátzay hosszú ideig egy szobában is lakott, ezért nem csoda, hogy kedvenc aktmodelljük is közös volt.

Bár a nevét sajnos nem tudjuk, a huszonéves római lány mindkét alkotóra nagy hatással volt. Annak ellenére, hogy teljesen máshogy látták: MCP rajzán egy könnyed, frivol alakot látunk, aki jobb kezét a térdére ejti, és keresztülnéz a téren. Pátzay szobrán már egy antik szépség jelenik meg, klasszikus időtlenségbe zárva.

A számos alkotó közül kiemelkedik valaki, akit eddig talán kevésbé ismert a szélesebb közönség. Gáborjáni Szabó Kálmán fametszetsorozatának legjobb darabja az Isola Tiberina, amelyen a nyári éjszakában három férfi pecázik a Tevere partján. A folyó vizének feketeségét az égbolt fehérsége ellensúlyozza, de a pecázókat ez egyáltalán nem érdekli.

Ők csak a vizet figyelik, és az árnyékot, melyet Róma vet rá.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.